Barn gillar reklam mer än vuxna

Tre av tio barn tycker reklam är mycket eller lite bra, att jämföra med vuxna där knappt var femte är positiv till reklam.

Läs pressreleasen här

Myt att lagstiftning är mer effektiv

Debatten om sexistisk reklam är viktig. Ännu viktigare är att se vad som fungerar och inte för att råda bot på denna typ av reklam.

Läs debattinlägget här

Ny sajt för schysst reklam

Reklam är alldeles för viktigt för att bara säga "Nej, tack!". Istället säger vi på "Schysst reklam, ja tack!”.

Kolla in den nya sajten här

Vi är Sveriges Annonsörer

Varmt välkommen till Sveriges Annonsörer, intresseorganisationen för landets annonsörer.
Vi är marknadschefens bästa vän sedan 1924 och är stolta över att vara världens största annonsörorganisation med närmare 600 medlemsföretag, 2 000 varumärken och fler än 5 000 marknadsförare i vårt nätverk.
Läs mer om medlemskapet »

Ansök direkt!

Ett urval av våra medlemmar:

Käppalaförbundet: "Miljöfarliga kläder"

Käppalaförbundet vill minska andelen miljöfarliga ämnen i avloppsvattnet. Budskapet i vårens kampanj är att fråga och välja kläder utan miljöfarliga ämnen och låta de kläder man redan har få en längre livslängd.

 

Käppalaförbundet: Miljöfarliga kläder

Senaste nytt i Biblioteket:

Mest läst på annons.se:

DETTA FÅR DU SOM MEDLEM

Genom att fokusera på effekt, bidra till inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden gör vi vårt bästa för att bygga upp ett brett tjänsteutbud för dig som medlem. Allt för att göra din vardag som annonsör lättare.

Hos oss får du till exempel expertrådgivning inom juridik, byråval, media och digital marknadsföring. Som medlem har du även möjlighet att ingå i något av våra professionella nätverk, eller gå på seminarier eller medlemsaktiviteter – helt kostnadsfritt. Och det är bara en del av allt vi har att erbjuda dig!

Just nu på bloggen Mötesplats Cision:

Schysst reklam till barn och unga – så gör du

”Jobbigt”, ”irriterande” och ”påverkande” är tre av de vanligaste orden som svenskarna använder för att beskriva reklam. Men hur ser attityderna ut bland barn och unga? Vi har för första gången frågat barn om deras inställning till reklam, och kan se att äpplet inte faller långt från trädet.

Läs hela inlägget på Mötesplats Cision

HOS OSS HÄNDER DET GREJER

Varje år arrangerar Sveriges Annonsörer närmare hundra seminarier, nätverksträffar och forskarluncher. Det mesta är exklusivt för dig som medlem och att delta ingår utan extra kostnad i ert medlemskap. Dessutom arrangeras varje år reklamtävlingen 100-wattaren och Stora Annonsördagen, en tema- och inspirationsdag för alla som arbetar med marknadskommunikation. Som medlem går du alltid till reducerat pris på dessa.

På gång i

Stockholm

Nätverket PR: Kris fast inte kaos 2016
04 okt
Nätverket PR: Kris, men inte kaos
Nätverksträff | Stockholm

Sveriges Annonsörers nätverk PR bjuder in till höstens första träff och vi inleder med en träff om kriskommunikation tillsammans med medlemsföretaget Viking Line.

Se alla event i Stockholm

På gång i

Göteborg

Digital Strategi Freemium Göteborg 2016
Digital Strategi: Freemium
Utbildning | Göteborg

Välkommen till en mycket snabb, innehållsrik och intensiv utbildning i digital strategi. Utbildningen vänder sig till dig som vill uppdatera dig och höja kompetensnivån.

Digital Analys Freemium Göteborg 2016
Digital Analys: Freemium
Utbildning | Göteborg

Välkommen till en mycket snabb, innehållsrik och intensiv utbildning inom digital analys. Utbildningen vänder sig till dig som vill uppdatera dig och höja kompetensnivån.

Se alla event i Göteborg

På gång i

Malmö

Digital Strategi Freemium Malmö 2016
Digital Strategi: Freemium
Utbildning | Malmö

Välkommen till en mycket snabb, innehållsrik och intensiv utbildning i digital strategi. Utbildningen vänder sig till dig som vill uppdatera dig och höja kompetensnivån.

Digital Analys Freemium Malmö 2016
Digital Analys: Freemium
Utbildning | Malmö

Välkommen till en mycket snabb, innehållsrik och intensiv utbildning inom digital analys. Utbildningen vänder sig till dig som vill uppdatera dig och höja kompetensnivån.

Se alla event i Malmö

Vi står alltid på våra medlemmars sida och driver frågor i annonsörernas intressen. Tillsammans visar vi att effektiv reklam gör nytta. För näringslivet, för individen och för samhället i stort.

Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer

Reklam? Ja tack!

Sveriges Annonsörer står alltid på annonsörernas sida och driver frågor i våra medlemmars intressen. Ju fler vi är, desto starkare är vi. Och ju starkare vi är, desto större chans att påverka. Politiker, opinionsbildare och reklambranschen.

Tillsammans visar vi att effektiv reklam gör nytta. För näringslivet, för individen och för samhället i stort.

Mer om vår agenda

 

Remisser

Pressmeddelanden

29 sep 2016

Tre av tio barn tycker reklam är mycket eller lite bra, att jämföra med allmänheten i stort där knappt var femte har en positiv inställning till reklam. Men de negativa till reklam är i majoritet och åtta av tio barn tycker det finns för mycket reklam. Det visar Novus stora undersökning kring barns inställning till reklam som är gjord på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Debatter & Inlägg

27 sep 2016

Slutreplik. Sveriges Annonsörers vd, Anders Ericson svarar på kritiken från Clara Berglund, generalsekreterare på Sveriges Kvinnolobby, i debatten kring könsdiskriminerande reklam.