1920-talet var startskottet för världens största annonsörorganisation

Sveriges Annonsörer |

I höst firar vi att världens största annonsörorganisation fyller 90 år. I snart ett sekel har vi stått på annonsörernas sida och drivit frågor i medlemmarnas intressen. Nu börjar nedräkningen till årets jubileum.

Allt började en kall novemberdag på restaurang Gillet i Stockholm. Den 15 november 1924 samlades 36 medelålders herrar i mörka kostymer och bländvita skjortor. Alla var där av samma anledning, de tyckte att det behövdes en tyngre sammanslutning av enbart köpare i branschen. Redan några dagar därefter hölls det första styrelsemötet och därmed bildades Sveriges Annonsörers förening.

Bland de första medlemmarna fanns varumärken som F. Ahlgrens Tekniska Fabrik, Apotekarnas Droghandel, Cederroths Tekniska Fabrik, Oxygenol, Pellerins Margarinfabrik, Stomatolfabriken, Skofabriks AB Oscaria och Örebro Kexfabrik. Det var några av den tidens största annonsörer och de betalade en årsavgift till föreningen på 25 kronor. Konkurrensen på marknaden efter industrialiseringens intåg var stenhård, men Sveriges Annonsörers förenings medlemmar trodde på reklamens makt.

I början av 20-talet var reklammediet i första hand dagspress och den första stora frågan som föreningen tag tag i var tidningarnas upplagor. På grund av den knivskarpa konkurrensen var tidningarna inte alla gånger så uppriktiga i sin redovisning.

Annonsörföreningen, som organisationen hette på den tiden, började därför skicka ut krav på sanningsenliga siffror. Efter två år hade man fått fram verifierade upplagesiffror, och i slutet av 20-talet var insamlingen så gott som komplett. Förteckningen över tidningarnas upplagor benämns som "Sveriges första TS-bok", och blev bland annat grunden till dagens TS Mediafakta och den officiella mätvalutan på internet, KIA-index.

Läs mer om Sveriges Annonsörers historia här

Kategori: Medlemsnytt