2010-talet: På besök i Nordkorea och fritt fram för politisk tv-reklam

Sveriges Annonsörer |

Efter några tuffa år vände annonskonjunkturen uppåt igen under 2010. Trögare gick det däremot för våra nordiska grannländer. En uppmärksammad kampanj för Sveriges Annonsörer till Nordkorea.

2010 var året då läsplattan slog igenom ordentligt bland svenskarna, sociala medier verkar vara en trend som inte alls går över, utan har istället blivit en självklar del av företagens kommunikationsstrategier.

Mer liberala sändningsregler för reklam på TV4 och dess systerkanaler välkomnades. Strax därefter fick vi en skärpt alkohollag i Sverige som innebar utökade restriktioner för marknadsföring av alkoholhaltiga drycker. De nya reglerna var svåra att tolka varför en revidering av de gamla alkoholrekommendationerna gjordes av Sveriges Annonsörer för att guida medlemmarna rätt.

Media Smart, det kostnadsfria läromedlet som utbildar barn och unga i reklam, medier och källkritik fyller fem år och firades med ett nytt material som gjorde succé i landets skolor.

2010 var inte bara valår, utan det var även första gången som det var tillåtet med politisk reklam i tv. I samband med valet genomförde Sveriges Annonsörer tillsammans med Sveriges Kommunikationsbyråer, en kampanj för att uppmärksamma vikten av reklam för ett gynnsamt företagsklimat i landet.

2012 gick startskottet för en annan uppmärksammad kampanj av Sveriges Annonsörer, "Trött på reklam", för att fokusera på reklamens positiva roll i samhället. Som en del av kampanjen anordnades tävlingen Drömresan - en resa till ett reklamfritt Nordkorea. Denna resa gick sedan av stapeln året efter. Till Nordkorea reste vinnaren, Anders Högmark med en vän samt två representanter för Sveriges Annonsörer.

Konjunkturen som bara för ett par år tidigare varit gynnsam, vände tillbaks och många av landets marknadsavdelningar kände av tuffa åtstramningar och nedskärningar. Sveriges Annonsörer svarar med att starta nätverket MMA, medlemmar mellan arbete.

Läs mer om Sveriges Annonsörers historia här

Kategori: Reklam

Sveriges Annonsörer på tre minuter

Från 1924 till 2014 - här får du både historia och nutid.

Reklamhistoria

Nedslag i den svenska reklamhistorien hittar du här. Hur och när Sveriges Annonsörer bildades och vilka frågor som drivits tillsammans med landets annonsörer.