Amerikansk reklam inspirerar 60-talets svenska reklammakare

Sveriges Annonsörer |

I mitten av 60-talet syntes kampanjer för Volkswagen och Avis, och man hörde profeter som David Ogilvy och George Lois predika att "den bästa affären måste väl ändå vara att göra en så bra annons att vi bara behöver sätta in den en gång".

Svenska reklammän sneglade över Atlanten och lät sig inspireras av den amerikanska reklamen. 60-talet blev tiden för att tänka nytt, snarare än att upprepa gammalt.

Som en följd av detta faller det gamla provisionssystemet och byråerna börjar ta betalt för sitt kreativa arbete och för produktionen. Som Leon Nordin uttryckte det "vi tar betalt för vår egen tid!".

Något som kom att bli dominerande för Annonsörföreningen under denna period var att bekämpa den konkurrensbegränsning som då rådde inom annonsförmedlingens områden. Efter ett tufft utredningsarbete tillsattes en andra utredning, den så kallade "fyrpartsutredningen", som resulterade i att annonsbyråer och tidningar 1965 hävde förbudet mot returprovision och förbudet för en annonsör att äga eller deläga en annonsbyrå.

I slutet av 60-talet ägnade Annonsörföreningen betydande resurser åt sanering inom reklamområdet och att bemöta den häftiga kritiken mot konsumtionssamhället och reklamen. Tillsammans med Svenska Reklambyrå Förbundet, SRF, anslöt man sig till Reklamens Etiska Nämnd, en granskningskommitté för reklam och ett system där man utsåg ansvariga reklamutgivare på varje SRF-ansluten reklambyrå.

Ett urval av medlemmar från 1960-talet som fortfarande är medlemmar i Sveriges Annonsörer är Siemens, Coca-Cola, Vattenfall, Stena Line, Tetra Pak, Volskwagen, Pågen, RFSU och Lantmännen.

Läs mer om Sveriges Annonsörers historia här

Kategori: Reklam
Taggar:

Sveriges Annonsörer på tre minuter

Från 1924 till 2014 - här får du både historia och nutid.

Reklamhistoria

Nedslag i den svenska reklamhistorien hittar du här. Hur och när Sveriges Annonsörer bildades och vilka frågor som drivits tillsammans med landets annonsörer.

Färg, form och television präglade 1950-talet

1950-talet var decenniet då man åter sökte glädjen i tillvaron efter att krigets kalla hand släppt taget. Reklamen var rolig och färgsprakande med korta skojiga slogans. Och Annonsörföreningen förberedde sig på ett nytt media i Sverige, televisionen.