ICA fortfarande störst – men gapet minskar

Sveriges Annonsörer |

Kantar Sifo:s sammanställning över landets investeringar i marknadskommunikation för 2016 är nu klar. ICA toppar listan, såsom de gjort de senaste åren. Men gapet till tvåan, som 2016 var Procter & Gamble, har minskat. Rörligt och digitalt var huvudmedierna som flyttade fram sina positioner ytterligare.

Sedan 1960 har Kantar Sifo registrerat varje varumärkesannons i ett antal utvalda medier, för att löpande bevaka och rapportera om den svenska märkesvaruannonseringen. Reklaminvesteringarna beräknas i bruttopriser och utgår från mätningar av annonsvolymen och använder sig därefter av de ordinarie prislistorna för att beräkna investeringen.

De senaste åren har ICA prenumererat på tronen som landets största annonsör enligt mätningen, vilket företaget också var 2016, även om ICA, sett till Kantar Sifos mätning, minskade investeringarna något i fjol. Totalt investerade ICA över 1,2 miljarder kronor 2016. Minskningen var 1,1 procent jämfört med 2015. Den största kanalminskningen procentuellt sett var populärpress (-86,5 procent).

Tvåan Procter & Gamble (P&G) ökade sina investeringar stort – från 590 miljoner 2015 till över 1 miljard 2016 (69 procent) och kliver upp från en fjärdeplats året innan. Framförallt ökade företaget sina investeringar i tv (70 proceent) som var den största kanalen.

– Den stora trenden, som återges i Kantar Sifos reklammätningar, är att rörlig media och digitalt tar en allt större del av annonsörens totala investeringar och med stor sannolikhet kommer det hålla i sig även i år, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.  

Hallon.se är nya på topp 20-listan, och ökade sina investeringar totalt sett med 49,8 procent. Även Bauhaus kvalar i år in på listan, med en ökning om 27,5 procent mot föregående år.

Totalt investerade de 20 största företagen närmare 9,6 miljarder, en ökning med 87 miljoner (10 procent) jämfört med 2015.

Största annonsörerna år 2016 

Annonsör 2015 2016 Diff % 2016
ICA 1 225 966 1 212 917 -1,1
Procter & Gamble 595 370 1 006 010 69
Kooperativa förbundet 674 032 645 398 -4,2
Elgiganten 640 939 587 317 -8,4
Arla Foods 447 039 551 912 23,5
IKEA 439 164 507 083 15,5
Unilever 521 283 471 758 -9,5
Volkswagen 440 335 453 391 3
3 379 024 434 613 14,7
Telia 535 380 421 999 -21,2
Mio 325 082 412 612 26,9
Kindred Group (Unibet) 251 425 394 685 57
Svenska Spel 339 381 372 690 9,8
Volvo 416 567 370 121 -11,2
Willys 344 395 345 808 0,4
Citygross 256 607 297 243 15,8
Hallon.se 196 801 294 904 49,8
Jysk 264 931 272 985 3
Bauhaus Byggvaruhus 211 425 269 582 27,5
Reckitt & Benckiser 214 348 269 115 25,6
Summa totalt: 8 719 493 9 592 143 10

Nyligen släppte även World Federation of Advertisers rapporten ”värdet av reklam”, en rapport, genomförd av revisionsbyrån Deloitte, som kartlagt reklamens ekonomiska effekter på EU-nivå. Bland annat fastslår rapporten att varje investerad euro ger sjufaldigt tillbaka till samhället.

 

Källa: Kantar Sifos Reklammätningar 2016 och 2015 (RM). Tabellen visar bruttoinvesteringar i Tkr och tar enbart med reklamköp i huvudmedier. De utgår från mätningar av annonsvolymen och använder sig därefter av de ordinarie prislistorna för att beräkna investeringen.


Om Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs mer om Sveriges Annonsörer


Till pressarkivet

Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer 2016

Pressfrågor?

Har du frågor om Sveriges Annonsörer? Välkommen att kontakta pressansvarig Tero Marjamäki via mail eller på telefon 08 545 252 34

Maila Tero


Om medlemskapet rund fri

Medlemsföretag

Sveriges Annonsörer har närmare 600 medlemsföretag, de flesta på Kantar Sifo:s topplista återfinns även hos oss.

Se våra medlemsföretag