Ska man ha responsiv sajt eller mobilsajt?

Sveriges Annonsörer |

Sveriges Annonsörers kommitté för mobilmarknadsföring har tagit fram en lista med exempel och tips för dig som funderar över valet mellan en responsiv sajt eller en mobilsajt. För frågan är inte längre om man ska finnas i mobilen, utan hur.

Frågan är inte längre om ens företag ska finnas i mobilen utan hur man ska göra det? Ska man skapa en separat mobilsajt eller en responsiv sajt som anpassar sig till mottagarens telefon, läsplatta och dator?

Det finns inte ett enkelt svar – men Sveriges Annonsörers kommitté för mobilmarknadsföring har tagit fram en lista med exempel på vad man ska tänka på när man står inför valet.

Övergripande frågeställning:

Den första frågan man ska ställa sig är: Har företagets målgrupp samma behov i mobilen som på desktop? Är det samma information man vill ha i alla kanaler? Vad är syftet för mobil vs desktop närvaro? Om svaret är ja på fråga ett och två så är det en responsiv sajt man ska utveckla.

Fördelar med en responsiv sajt:

  1. Man behöver bara uppdatera innehåll på ett ställe för alla enheter och det är samma information för alla oberoende om kunden sitter på en mobil, surfplatta eller desktop.
  2. Det är enklare att jobba med SEO. En annons och samma länk fungerar på alla plattformar.
  3. Det finns stora fördelar när kunder delar länkar i sociala medier, då länken fungerar på alla enheter. Vilket gör att det är en stor fördel för de nyhetssidor som jobbar så här.

Nackdelar med en responsiv sajt:

  1. Det tar tid att utveckla och kostar pengar. Tilläggas bör dock att om man ändå bygger om sin sajt, så kostar det inte så mycket mer att göra den responsiv. En samlad bedömning från annonsörerna i kommittén är att det blir cirka 20 till 25 procent dyrare.
  2. Du kan inte på ett enkelt sätt anpassa budskap för mobilen vs datorn.
  3. Det kräver mer kunskap av redaktörerna och de som publicerar innehåll.

Fördelar med en mobilsajt:

  1. Innehållet är anpassat efter mobilen.
  2. Mobila funktioner som positionering och ”Click-to call” är enklare att lyfta fram.
  3. Det går ganska snabbt att utveckla jämfört med en responsiv sajt.

Nackdelar med en mobilsajt:

  1. SEO-arbetet blir mer komplext, då Google förespråkar responsiva sajter genom sina ”enhanced campaigns”, vilket innebär att alla kampanjer visas i alla enheter. Det finns vägar för att komma runt detta, men innebär mer arbete för annonsören.
  2. Innehållet måste uppdateras på flera ställen.
  3. Man måste välja att visa mobilsajten eller desktopsajten för läsplattorna.

Rådet från samtliga annonsörer i kommittén är ”tänk både på lång och kort sikt”. Att surfa via mobil är något som bara växer och idag finns det sajter som har fler besökare från mobila enheter än från fasta datorer. En utveckling som kommer fortsätta.

Så här har företagen SPP, SAS, SOS Barnbyar, Svenska spel och AMF valt att göra:

Cecilia Edling Östman, segmentsansvarig på SPP:
”SPP har valt responsiv design – av flera skäl, dels har vi utgår från kundens/besökarens beteende snarare än vad vi vill göra och dels är responsivt bättre för sök i längden. Vårt mål har varit att skapa en servicebutik på nätet.”

Mikael Ernemark, Digital Communications Manager på SAS:
”Våra frekventa resenärer är viktiga för oss på SAS, därför lanserade vi tidigare i år en app för våra EuroBonus-kunder. Vi har också en mobilsajt vars funktionalitet är mer anpassad för ”resenären på språng” än vad den vanliga sajten är. Våra kunder har olika behov beroende på vilken device de använder och var i resecykeln de befinner sig. Framtiden får utvisa om beteendet blir mer likartat i de olika kanalerna.”

Johan Bergqvist, International digital advisor på SOS Barnbyar:
”Vårt fokus på att få nya givare har gjort att vi än så länge hoppat över app-tåget, men börjar nu även kika närmare på det. Vi satsar nu på webbsidor med responsiv design internationellt, där vi tar hand om de som vill bli månadsgivare hos oss på ett bra sätt. Vi ser stora ökningar av trafik från mobila enheter.”

Nina Andersson, Content Manager på Svenska Spel:
”Vi har valt att satsa på en mobilsajt då desktop sajten är byggd i flash. Vi har valt att fokusera på ett antal produkter i mobilen. I tillägg till det har vi appar där vi erbjuder tjänster som liverättning av sportspel och målservice.”

Ingela Jerat, ansvarig för digitala medier på AMF & AMF Fastigheter:
”Vi på AMF var ute mycket tidigt med mobilmarknadsföring och valde därför att bygga en mobilsajt, vi lanserade vår första mobilsajt för fem år sedan. Vi har uppgraderat mobilsajten men vi har i dagsläget kvar två sajter; en mobilsajt och en för desktop.
För AMF Fastigheter, där målgruppen har samma behov i mobilen och på datorn, har vi valt en responsiv sajt. Jag ser stora fördelar i SEO arbetet när man har en responsiv sajt samt att uppdateringar och hantering fungerar smidigare.”

Läs mer om arbetet i Sveriges Annonsörers kommitté för mobilmarknadsföring

Läs mer om mobilmarknadsföring

Mobilens roll i mediemixen

Sverige är ett av världens smartphone-tätaste länder, ändå ligger vi efter när det kommer till att utnyttja mobilen som marknadsföringskanal. Ladda ner hela rapporten som pdf här

Mobilboken 2012

Ladda ner denna kompletta mobilhandbok om nästan 100 sidor helt utan kostnad. För dig som vill veta allt om marknadsföring i mobilen.