De investerar mest i reklam

Helåret 2014

Svenska företag investerade totalt närmare 58 miljarder kronor i marknadsföring under 2014. Landets 20 största annonsörer stod tillsammans för 10 miljarder kronor, vilket är en ökning med närmare 1,2 miljarder jämfört med 2013.

ICA är fortfarande landets största annonsör som fortsatte att öka sina investeringar under 2014. Tvåan Unilever ökade sina investeringar stort och kliver upp från en femteplats året innan. Coop behåller sin tredjeplacering trots marginella ökningar under året.

De största ökningarna står Betsson och Arla Foods för, med 135 respektive 86 procent. De två som drog ner mest på sina investeringar under 2014 var Procter & Gamble och Elgiganten.

Placering

Annonsör

RM 2014

RM 2013

1. ICA 1 226 243 1 153 610
2. Unilever Sverige 702 806 512 519
3. Koopertiva Förbundet 670 879 658 204
4. Elgiganten 641 215 759 773
5. Svenska Spel 604 171 413 892
6. Telia 576 190 475 829
7. L´Oréal Sweden 519 311 441 484
8. Arla Foods 514 174 276 569
9. Viasat 448 004 315 244
10. Telenor 413 962 451 819
11. Unibet 413 452 276 752
12. Tele2 388 030 333 698
13. 3 381 733 417 185
14. Procter & Gamble 379 721 507 789
15. Betsson 361 073 153 904
16. Volvo 358 193 329 460
17. Volkswagen Svenska 355 226 357 624
18. McDonald's 349 368 309 803
19. IKEA Svenska Försäljning 343 708 324 184
20. Orkla Foods Sverige 336 398 293 440

Källa: TNS Sifos Reklammätningar 2014 och 2013 (RM). Tabellen visar bruttoinvesteringar i Tkr och tar enbart med reklamköp i huvudmedier.

TNS Sifo Reklammätningar

År nyfiken på mer om den svenska varumärkesannonseringen? Kontakta TNS Sifo för att följa utvecklingen för ett varumärke eller en annonsör.

Så fördelas pengarna

10 miljarder kronor - så mycket investerade landets 20 största annonsörer i reklam och media 2014. Undrar du i vilka mediekanaler?