Certifieringar

Certifieringar 2016 litenVill du säkerställa din kompetens inom digital marknadsföring? Nu erbjuder vi möjlighet för dig att bevisa vad du kan genom vårt unika certifieringsprogram tillsammans med Sveriges Annonsörers rådgivare, Elin Wettefalk.

Varför?

Sveriges företag investerar idag 40 procent av sina medieinvesteringar i digital och mobil marknadsföring och de anställda marknadskommunikatörernas digitala kompetens är avgörande för hur bra effekt man får på sina investeringar. Den digitala utvecklingen har även konsekvenser på den individuella nivån. Kraven på dig som arbetar med digital marknadsföring blir allt större och du måste i allt högre grad bevisa din kompetens för att vara attraktiv på arbetsmarknaden. Därför erbjuder nu Sveriges Annonsörer alla medlemmar att höja den digitala kompetensen med ett flexibelt certifieringsprogram.


Enkel eller dubbel certifiering?

En certifiering inom antingen digital strategi eller digital analys ger dig titeln Digital Marketing Professional. Genomför du certifiering inom båda områdena ges du titeln Digital Marketing Master.

De två ämnena strategi och analys har starka synergier. En stor fördel är att ha båda kompetenserna för att dels lyckas med att omvandla den digitala strategin från teori till praktik och dels för att kunna fatta strategiska beslut grundade på analytiska insikter.
  1. Digital strategi handlar om hur du utvecklar en digital strategi för att med största sannolikhet nå dina digitala mål, med minsta möjliga resurser och på kortast möjliga tid.
  2. Digital analys handlar om vad du kan analysera, varför det är viktigt och hur du genomför olika sorters analyser.
  • Medlemspris: 1 500 kronor*
  • Ordinarie pris: 2 950 kronor*

* Alla priser är exklusive moms.

Du anmäler dig till certifieringarna i kalendariet


Är du redo för certifiering?

För att veta om du är redo att genomföra testet direkt, läsa på eller gå en utbildning först, kan du checka av dina kunskaper i listan nedan. Svarar du ja på frågorna är du redo att boka en tid för att bevisa dina kunskaper!

Digital strategi

  • Du förstår och kan identifiera lämpliga digitala mål samt digitala målgrupper för era digitala satsningar.
  • Du kan de grundläggande definitionerna av sociala medier, display, sök, sajt och digital CRM, samt relaterade valutor/KPI:er.
  • Du har förståelse för hur olika digitala mål matchas med olika digitala medel (sociala medier, display, sök, sajt och digital CRM).
  • Du har insikter om hur man utvecklar en teoretiskt lämplig strategi, samt anpassar den till en praktiskt genomförbar strategi.  
  • Du har grundläggande förståelse för vad omnichannel marketing är och hur det fungerar.

Digital analys

  • Du förstår vad fultest, a/b-test och m/v-test är för något, samt varför och hur det används.
  • Du förstår vad insiktsanalys, big data och marketing automation är för något, samt varför och hur det används.
  • Du kan de vanligaste valutorna/KPI:erna inom sociala medier, display, sök, sajt och digital CRM.
  • Du kan utveckla och tillämpa ett digitalt styrkort för att få kontroll, använda det som underlag för optimering och skapa insikter om olika medels prestationer över tid.

PS. Är du osäker kan du alltid testa dina kunskaper via den digitala plattformen DMP Microlerning


Så här går certifieringen till

Sveriges Annonsörer erbjuder ett antal tillfällen för certifiering, de kommer att ske i Stockholm, Göteborg och Malmö. Tider kommer att finnas i Kalendariet

Själva certifieringen består av ett test som tar cirka 60 till 90 minuter att genomföra. För att bli godkänd måste du ha minst 66 procent rätt svar. Testet är uppbyggt med ett antal quizfrågor, begreppsfrågor samt case. Du får resultatet via e-post inom tre arbetsdagar. Vid godkänt test kommer du att få ett diplom som intygar dina färdigheter och som är giltigt i två år framöver.

Om du inte klarar certifieringen, ingår ett omtest inom tre månader.

OBS! Du tar med en egen dator till certifieringstillfället.


Flera vägar till certifiering

Det finns många alternativa vägar fram till en certifiering. Antingen är du redan en grym digital marknadsförare och kan direkt gå till själva certifieringstestet. Eller så är du lite osäker och vill veta mer om vad som krävs. Oavsett vilket, så erbjuder vi flera vägar för dig.


OfflinePitchrekommendation Sveriges Annonsörer 2016
Vi rekommenderar att du läser boken Så blir du bäst på digital marknadsföring: din guide till digital strategi med mätbar effekt, skriven av Sveriges Annonsörers egen digitala expert, Rufus Lidman.

Du kan även gå en kostnadsfri 90 minuter lång Freemiumkurs som fokuserar på baskunskaperna och syftar till att höja den lägsta kunskapsnivån och därmed hitta en gemensam plattform.

Vi publicerar löpande nya tillfällen för Freemium-kurserna i kalendariet

  • Medlemspris: 0 kronor*
  • Ordinarie pris: 1 450 kronor*

Du som föredrar att studera på distans och i din egen takt kan gå vår Premium online-utbildning eller vår Microlearning


Intensiv – offline
Passar det dig bättre med bestämda tider för studier och någon som coachar dig? Då rekommenderar vi att du du går vår Premiumkurs. En och en halv dags intensiva studier med praktiska workshops som ger dig en mer djupgående kunskap. Du får tillgång till DMP Microlearning på köpet! (värde 2 950 kronor)

Inom kort har du möjlighet att anmäla dig till kurserna i kalendariet

  • Medlemspris: 9 500 kronor*
  • Ordinarie pris: 13 950 kronor*

Online90 minuter fri onlinerådgivning rund puff 2015
Vill du ta del av kunskapen oavsett plats och i din egen takt rekommenderar vi dig den kostnadsfria webbapplikationen DMP Microlearning Freemium

Webbapplikationen kombinerar viss läsning med ett antal digitala tester.

  • Medlemspris: 0 kronor
  • Ordinarie pris: 0 kronor*

Intensiv – online
Föredrar du att ta del av informationen online och utföra flera digitala tester för inlärning och använda praktiska verktyg? För dig rekommenderar vi den fullskaliga versionen av DMP Microlearning Premium.

Till detta ingår en timmes coachning samt 10 mailfrågor och boken Så blir du bäst på digital marknadsföring: din guide till digital strategi med mätbar effekt. Onlinekursen ger dig tillgång till verktyg, material och tester under tre månader.

  • Medlemspris: 1 950 kronor* (använd koden PremiumSvA)
  • Ordinarie pris: 2 950 kronor*

Logga in på DMP Microlearning idag

Gör så här:

  • Gå in på länken: https://digitalmarketingprofessional.com/se/digital-strategi
  • Skapa ett nytt konto.
  • Klicka på "Köp 90 dagar" uppe i högra hörnet
  • (Skriv inte in koden i det vita fältet som dyker upp i en "pop up" utan klicka på "lös in kod" (se nedan).
  • Mata in koden "PremiumSvA"
  • Klicka på "Aktivera kod"

*Alla priser är exklusive moms.


För frågor

Vill du veta mer om certifieringar, kurser och företagsanpassade utbildningar inom digital marknadsföring är du välkommen att kontakta Sveriges Annonsörers digitala rådgivare, Elin Wettefalk på telefon 073 778 29 20 eller via e-post elin.wettefalk@annons.se


Till Utbildningar

 

Sveriges Annonsörers digitala rådgivare Elin Wettefalk och Rufus Lidman

Kontakta rådgivarna redan idag!

Rufus Lidman
rufus.lidman@annons.se
0733-90 18 80

Elin Wettefalk
elin.wettefalk@annons.se
0737 78 29 20


Digital utbildning

När ni vill höja den digitala kunskapsnivån på hela avdelningen är en skräddarsydd utbildning något för er. Välj ett område som SEO, google analytics, sociala medier eller digital strategi.

Läs mer här