Adblockers, reklamundvikande och "reklam i överflöd" är ord som hörs allt oftare. Här kommer därför en påminnelse till den reklamtrötte om allt gott reklam bidrar till.

Tänk så underbart: En värld utan reklam*

Det höjs en del kritiska röster mot reklam. Att det vore skönt att slippa den. 33 procent av våra riksdagspolitiker är t ex ganska eller mycket negativa till reklam. Och vem vet. Kanske har de rätt. Kanske skulle Sverige vara en mycket bättre plats om all reklam förpassades till första bästa soptipp.

Vi skulle slippa alla TV-kanaler utom ettan och tvåan. Och de som jobbar där skulle inte behöva anstränga sig eftersom de helt saknade konkurrens. Precis som på den gamla goda tiden.

Det skulle vara svårare för nya företag och produkter att göra sig kända, så att de som redan är etablerade kunde ta det lite lugnare med produktutveckling och annat tjafs. Vi skulle inte ha så många, tjocka dagstidningar som tog flera timmar att läsa från pärm till pärm. Vi skulle nog rentav slippa de allra flesta helt och hållet. Och vi skulle definitivt bli av med alla gratistidningar, från Nöjesguiden till Metro. Samma sak med alla nyhetssidor på internet.

Folk skulle inte slösa bort en massa tid på att titta på sport eftersom fotbolls- och hockeylagen skulle bli sämre (inga sponsorintäkter, inga TV-rättighetspengar). Och nästan ingen skulle förresten kunna leva på sin idrott vilket skulle tvinga dem att ta vanliga, hederliga jobb i stället.

Färre skulle åka kollektivt eftersom priserna skulle stiga. Mer plats för dig som ändå vill åka, med andra ord. Vi skulle slippa alla de där radiokanalerna där de bara spelar musik och pratar om sådant som man faktiskt klarar sig utan. Det skulle bli lättare att hitta sin vecko- eller månadstidning eftersom det inte skulle finnas så många kvar. Och vi skulle inte lägga värdefull helgtid på att kolla bostadsannonser.

Det skulle finnas färre TV-serier att förstöra kvällarna med. Det skulle finnas färre ölsorter, färre ostar, färre glassar, färre klädmärken, färre gymnastikskor. Det skulle överhuvudtaget finnas färre företag vilket skulle leda till att fler blev befriade från sina arbeten. Och vi skulle definitivt ha sluppit den här annonsen.

Allt skulle bli lite bättre helt enkelt. Eller så är det kanske tvärtom.

* "En värld utan reklam" är en del av en annonskampanj som Sveriges Annonsörer tog fram tillsammans med Forsman & Bodenfors 2008. Vi tycker att budskapet är lika sant idag som det var då.


Utan reklam stannar Sverige

Det finns en anledning till att reklam finns. Här ger vi 10 exempel på reklamens positiva effekter på samhälls-, företags- och individnivå.

 

1. Reklam ökar valfriheten

Utbudet av produkter har aldrig varit större än idag. Ibland är det svårt att välja, men samtidigt är vi alla olika med varierande smak och behov. Reklamen ger konsumenten möjlighet att hitta den produkt eller tjänst som passar just henne/honom.
 

 

2. Reklam stimulerar konkurrens mellan företag

Konkurrensen främjar produktutveckling och lägre priser för konsumenten. Som exempel sänktes priset på glasögon med 30-40 procent när ett tidigare reklamförbud togs bort i ett antal amerikanska stater.
 

3. Reklam bidrar till BNP-tillväxt

Det finns en positiv korrelation mellan investeringsgrad i reklam och BNP-tillväxt. Länder med relativt liten investeringsgrad i reklam har den svagaste tillväxten. Varje reklamkrona genererar i genomsnitt minst sex kronor till Sveriges BNP och välfärd.

 

 

4. Reklam skapar jobb

Reklam skapar jobb både direkt och indirekt. Kommunikationsbranschen är en bransch som växer mer än genomsnittet och engagerar allt fler människor. Samtidigt skapar reklam möjlighet för andra företag, såsom H&M och IKEA, att växa och anställa.
 

5. Reklam möjliggör ett brett medieutbud

Idag har vi en lång rad tv-kanaler och radiostationer att välja mellan. För 25 år sedan såg det annorlunda ut i Sverige. Då fanns det två tv-kanaler och tre nationella radiokanaler.

 

 

6. Reklam möjliggör gratis nyheter och underhållning

Nästan all information på internet är gratis för konsumenten och det går att få tryckt media till rimlig eller ingen kostnad alls. Utan reklam skulle vi inte kunna läsa Metro på bussen eller tunnelbanan. Priset på morgon- och kvällstidningar skulle vara mångdubbelt högre om konsumenterna skulle kompensera för de intäkter som annonserna ger idag. 

 

 

7. Reklam är en förutsättning för stora idrottsevenemang

Stora idrottsengagemang, såsom OS, kostar miljarder att genomföra och kostnaden bärs till övervägande del av sponsorskap och därtill relaterade intäkter. Sponsorskap möjliggör också för idrottare att satsa helhjärtat på att nå nya rekord och för media att sända från evenemangen.
 

8. Reklam möjliggör ett rikt kulturliv

Sponsorskap möjliggör uställningar på såväl Naturhistoriska museet som Fotografiska. Det bidrar också till ett brett utbud på våra teater- och operascener.

 

 

9. Reklam ger viktig samhällsinformation

En fungerande demokrati bygger på välinformerade medborgare som utifrån kunskap och övertygelse kan rösta fram landets ledning. Härutöver behöver medborgarna känna till de lagar och regler som gäller – om det så gäller ändrade regler för inkomstskatt eller kräftfiske. 
 

10. Reklam bekostar ett stort antal nyttor i stadsbilden och kollektivtrafiken

Annonsörer betalar årligen in ansenliga bidrag till kollektivtrafiken. Bara i Stockholm bidrar annonsörerna med miljontals kronor till SL varje år, en kostnad som annars skulle läggas på biljettpriser eller landstingsskatt. Dessutom ingår ofta renhållning och service av hållplatser och vänteställen i kontrakten, vilket sparar väldiga kostnader för skattebetalarna.

 


 

Debattinlägg

Sveriges Annonsörer är en flitig debattör som alltid står på annonsörernas sida.

Se alla debattinlägg


Självreglering

Sveriges Annonsörer arbetar aktivt för egenåtgärder hellre än lagstiftning.

Läs om självreglering


Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer 2016

Pressfrågor?

Kontakta Sveriges Annonsörers pressansvarig Tero Marjamäki via mail eller på telefon 08 545 252 34.

Maila Tero