Få experthjälp inom reklam- och marknadsjuridik – helt kostnadsfritt!

Tobias främsta uppgift är att vara grundligt pålästa inom den specifika lagtext som berör marknadsföringsbranschen. Detta för att kunna vara effektiva bollplank för alla medlemmar. Sveriges Annonsörers juridiska rådgivningstjänst är aldrig längre bort än ett telefonsamtal och kan rädda dig från kostsamma klavertramp.

Sveriges Annonsörer erbjuder juridisk rådgivning inom:

  • Marknadsföringslagen
  • Samarbetsavtal för byråtjänster med mera
  • Tryck- och yttrandefrihetsfrågor
  • Upphovsrätt och designskydd

Logga in för att ta del av avtal, rekommendationer och tips

Logga in i Biblioteket och ladda ner avtalsmallar, rekommendationer och mycket mer - exklusivt för dig som medlem i Sveriges Annonsörer.

I biblioteket hittar du bland annat:

  • Samarbetsavtal mellan annonsör och byrå
  • Reklamfilmsproduktionsavtalet
  • Tolkningsråd för barnreklamförbudet i tv
  • Rekommendation avseende reklam för alkoholhaltiga drycker
  • Rekommendationer för dig som arbetar med pr och marknadsföring i sociala medier
  • Marknadsjuridisk rättspraxis, en samling rättsfall som på olika sätt belyser juridiska frågeställningar som du som annonsör kan stöta på

Lagar och regler för dig som annonsör

Här finner du ett urval av lagar som kan vara av nytta för dig som arbetar med marknadskommunikation.

Marknadsföringslagen (SFS:2008:486)
Den nya Marknadsföringslagen trädde i kraft 1 juli 2008. Denna övergripande lag om marknadsföring reglerar vad man får göra och inte göra i marknadsföring. De grundläggande bestämmelserna om otillbörlig, aggressiv och vilseledande marknadsföring kompletteras med särskilda regler för jämförande reklam, sändarangivelse, informationskrav och förbud mot obeställd reklam med mera.

Personuppgiftslagen, PUL (SFS:1998:204)
När får man behandla personuppgifter? Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter? Lagen tillkom för att skydda den personliga integriteten och har fått en hel del kritik då den säger att allt som inte är tillåtet är förbjudet. För att undvika alla problem se till att skaffa ett samtycke från de personer som du vill behandla personuppgifter från.

Läs mer om PUL på Datainspektionens webbplats
Läs mer om användandet av personuppgifter för DM på Swedmas webbsida

Lag om ansvar för elektroniska anslagstavlor (SFS:1998:112)
En elektronisk anslagstavla är en tjänst för elektronisk förmedling av meddelanden. Lagen lägger ett ansvar hos den som tillhandahåller en sådan tjänst att ha uppsikt över de meddelanden som införs på anslagstavlan. Har ett meddelande som skickats in till tjänsten ett innehåll som till exempel uppvigling eller hets mot folkgrupp, ska meddelandet tas bort eller på annat sätt hindras från vidare spridning.

Lag om namn och bild i reklam (SFS:1978:800)
Lagen ger ett skydd för enskilda personer mot att deras namn eller bild används utan lov i reklam.

Alkohollagen (SFS:2010:1622)
Innehåller regler som rör marknadsföring av alkoholdrycker.

Tobakslagen (SFS: 1993:581)
Innehåller regler som rör marknadsföring av tobak.

Radio- och tv-lag (SFS:1996:844)
Innehåller bland annat förbudet mot reklam riktad till barn under 12 år. Lagen omfattar marksänd tv och radio inklusive digital-tv i marknätet. För hjälp att tolka lagen, se tolkningsråd för barnreklamförbudet.

Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (SFS: 1960:729)
Reglerar upphovsrätt till bland annat skrift och bild. Reglerar numera också rätten till fotografier. Normalt sett sträcker sig upphovsrätten till 70 år efter upphovsmannens död

Varumärkeslag (SFS:2010:1877)
Reglerar skydd för varumärken.

Grundlagar
Läs mer på Svensk författningssamling om våra grundlagar, sök till exempel och läs mer om:

  • Tryckfrihetsförordningen
  • Yttrandefrihetsgrundlagen

Myndigheter och organisationer att känna till

Här finns information om och länkar till myndigheter och organisationen som är relevanta för dig som arbetar med marknadskommunikation.

ARN - Allmänna reklamationsnämnden

Allmänna reklamationsnämnden är en statlig myndighet som fungerar ungefär som en domstol. Dess huvuduppgift är att på ett opartiskt sätt pröva tvister mellan konsument och företag, där anmälan har kommit från konsumenten. Det är dock inte så att nämnden företräder konsumenten, vilket är en vanlig missuppfattning. En tvistprövning måste vara strikt opartisk. Läs mer om ARN

Konsumentverket

Konsumentverket är en statlig myndighet som är till för landets konsumenter och underlättar för dessa bland annat genom att:

  • Granska reklam och se till att den inte ”luras”.
  • Arbeta med att produkter ska vara säkra för konsumenten.
  • Arbeta för att personer med funktionshinder ska ha samma möjligheter som alla andra konsumenter.
  • Arbeta för att särskilt ungdomar ska bli kunniga konsumenter.
  • Informera om viktiga konsumentfrågor på sin webbplats.

Konsumentverkets webbplats samlas nyttig information om marknadsföring. Här får du till exempel råd och tips om god marknadsföringssed, reklamidentifiering, miljömärkning, etiska och miljörelaterade påståenden i marknadsföring.

Svensk Handel

Svensk Handel arbetar med näringspolitik och arbetsgivarfrågor för Sveriges handelsföretag. Svensk Handel är en medlemsdriven organisation som företräder företag inom parti- och detaljhandeln. De arbetar nationellt och internationellt – för en värld med frihandel utan handelshinder.

Svensk Handels experter deltar i utredningar och analysgrupper och är ofta remissinstans när departementen utreder olika frågor. De arbetar långsiktigt för att förbättra och förenkla regler och förutsättningar och för att skapa ett bättre företagsklimat för både etablerade handelsaktörer och nyetablerade företag.

Svensk Handel sammanställer Varningslistan – en lista över företag som ofta förekommer i klagomålssammanhang. Varningslistan bedömer företag utifrån marknadsrättsliga grunder, det vill säga hur seriöst företagets marknadsföring och beteende på marknaden är.


Johan Åberg - en extra resurs inom marknadsjuridik

Sveriges Annonsörer har även ett samarbete med advokatfirman Westermark Anjou och specifikt advokat Johan Åberg. Johan fungerar som ett komplement till våra egna förbundsjurister, Niklas Briselius och Tobias Eltell.

På samma sätt som Sveriges Annonsörers medlemsrådgivning är exklusiv och helt kostnadsfri för medlemmar kan du som medlem alltså även vända sig till Johan för inledande konsultation i marknadsrättsliga frågor. Skulle din fråga och ärende bli omfattande faller dock Johans rådgivning utanför samarbetet med Sveriges Annonsörer. I så fall erbjuds du fortsatt juridisk rådgivning på villkor som ni kommer överens om.

Notera att Johan som advokat och medlem i Sveriges Advokatsamfund måste förbehålla sig rätten att avstå rådgivning om det föreligger en intressekonflikt, som bland annat kan uppstå om en fråga inbegriper en identifierad motpart som Westermark Anjou biträder eller har biträtt i samma sak.

Om Johan Åberg

Johan är advokat och delägare på advokatfirman Westermark Anjou sedan 2006. Han har varit på advokatbyrå sedan 1999 (Lindahl) och har stor erfarenhet av rådgivning främst inom områdena immaterialrätt, marknadsrätt, medierätt och IT-rätt. Dessförinnan, under andra hälften av 90-talet, var Johan jurist på organisationen Stim. Johan biträder klienter löpande i bland annat avtalsrättsliga och marknadsrättsliga frågor samt i frågor om skydd och nyttjande av immateriella rättigheter och är dessutom ofta anlitad som ombud i domstol och skiljeförfaranden.

Tillsammans med Tobias Eltell har Johan författat boken Reklamjuridikguiden som bland annat används på Sveriges Annonsörers kurser i marknadsjuridik.


Tillbaka till Experterna

Filer

Tobias Eltell rund fri

Kontakta vår förbundsjurist helt kostnadsfritt!

När du behöver hjälp med marknadsjuridiken finns vår förbundsjurist bara ett mail eller samtal bort.

Tobias Eltell
Förbundsjurist
08-545 252 30

Maila Tobias


Boka en företagsanpassad kurs!

Boka en utbildning för dig och dina kollegor. Inriktningen väljer ni själva utifrån era behov och önskemål. Det kan exempelvis handla om lagar och regler för foton, personuppgifter eller varumärkesskydd.

Läs mer och boka