ROMI-index

Varje år frågar Sveriges Annonsörer sina medlemsföretagen om och hur de mäter effekten av sin marknadskommunikation (ROMI, Return On Marketing Investment). Tidigare har andelen företag som mäter varit omkring 70 procent. 2014 steg siffran till 89 procent.

Läs mer om resultatet för 2014
Läs mer om resultatet för 2013


IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik

IRM, är ett oberoende institut som gör analyser och prognoser över den svenska marknadskommunikationens utveckling inom olika medieslag baserat på nettoomsättningen för annonsörernas investeringar. De publicerar löpande rapporter under året, bland annat Stora Reklamkakan. Du kan även, mot en årsavgift, abonnera på olika rapporter. Vice vd och marknadschef, Jannice Borekull, sitter som representant för Sveriges Annonsörer i IRM:s styrelse.


MMS, Mediamätning i Skandinavien

MMS levererar tittarsiffror för tv. I statistiken kan man bland annat se hur många människor i Sverige som tittar på tv en genomsnittlig dag, hur lång tid de tittar och när. För trovärdighetens skull används ett oberoende bolag för att ta fram tittarsiffror.

 

 

 

 

 

 

 

 

MMS ägs av en rad aktörer i branschen, bland annat Sveriges Annonsörer som har en ägarandel på 2 procent. Mycket av tv-statistiken från MMS är gratis och finns att ladda ner från deras webbsida.


Novus

Novus är ett undersökningsföretag som arbetar heltäckande inom opinion, marknad och strategi med metoder som anpassas efter frågeställning och målgrupp.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tillsammans med Novus gör Sveriges Annonsörer ett antal omnibusar per år där vi undersöker vad svenska konsumenter tycker om reklam och varumärken.


Outdoor Impact

Outdoor har till främsta uppgift att organisera mätsystemet Outdoor Impact för utomhusreklam och främja en gemensam och fördelaktig utveckling och relevant utnyttjande av utomhusmedier i Sverige. Outdoor Impact ägs gemensamt av utomhusbolagen JCDecaux och Clear Channel tillsammans med Sveriges Annonsörer. Clear Channel och JCDecaux äger vardera 49 % och Sveriges Annonsörer äger 2 % av bolaget. Vd, Anders Ericson, sitter som representant för Sveriges Annonsörer i Outdoor Impacts styrelse.


TS - Tidningsstatistik

Tidningsstatistik, TS, reviderar svenska medier och ger medie- marknaden opartiskt granskad och sammanställd information om upplagor, distribution, hushållstäckning, digitala nyhetsbrev, webbtrafik, annonspriser med mera.

 

 

 

 

 

 

 

 

TS fungerar som en länk mellan säljare och köpare av reklam- och annonsutrymme. Att nyttja TS revisionstjänster är ett sätt för medierna att förstärka sin trovärdighet gentemot annonsörerna - en etablerad kvalitetsstämpel. Representanter i TS styrelse är Anders Ericson, vd, och Ulf Hermansson Samell, ordförande för Sveriges Annonsörers Verkställande utskott.


Tillbaka till På agendan

Biblioteket

Logga in i biblioteket, så får du som medlem tillgång till rapporter och undersökningar, rekommendationer, avtal och checklistor.

Till Biblioteket


Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer 2016

Pressfrågor?

Kontakta Sveriges Annonsörers pressansvarig Tero Marjamäki via mail eller på telefon 08 545 252 34.

Maila Tero