Stora Annonsördagen 2013

Stora Annonsördagen 2013 collage

Foto: Jonas Borg

Stora Annonsördagen 2013

För elfte året arrangerades Stora Annonsördagen. Denna gång på anrika Grand Hôtel i Stockholm där gästerna samlats för att inspireras och för att mingla bland nya och gamla vänner.

Företagskultur – ärlig kommunikation eller corporate bullshit?

Moderatorerna Fredrik Wikingsson och Hanna Dunér ledde galant dagen med träffsäkra intervjuer och med mycket värme. Till sin hjälp hade de panelen bestående av journalisten Viggo Cavling och Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer. Viggo och Anders fungerade som publikens förlängda arm och ställde frågor samt bevakade twitterflödet under dagen.

Matjättarnas kamp om kunderna

Först ut på scenen var Frans Fiskers, vd på Coop och Claes-Göran Sylvén, ordförande på ICA. Coop bygger om och satsar på gamla butiker med centrala lägen. Frans talade om vikten av att vara kundägt, att kommunicera det och betonade att ett kooperativt ägande inte är dåligt ur en finansiell aspekt. Claes-Göran berättade om sin historia med ICA, som sträcker sig tillbaks till barnsben. Han köpte sin första egna butik som 23-åring. Än idag är han butiksägare och anser att närheten till verksamheten är viktig. Om ICA:s företagsstruktur påpekar han att det är bra med konkurrensen samtidigt som samverkan ger storskalighetsfördelar. Och på frågan om hur länge ICA-Stig kan hänga kvar, svarar han att det är högst oklart, men absolut så länge det fungerar.
I en omröstning bland gästerna vann ICA kampen som främsta valet av dagligvaruhandlare.

Använd krisen till återuppbyggnad

Dagens mest återanvända uttryck var Ulrika Årehed Kågströms, från Röda Korset, om hur man som företag eller organisation bör förvalta en kris. Ulrika berättade om krisen då Johan af Donner förskingrade miljontals kronor och därmed skadade förtroendet för Röda Korset. Hon berättade om hur hon första gången möttes av beskedet om misstanken och om hur allt brakade lös. Men Ulrika talade även om hur de tvingades till en omorganisering som innebar uppsägningar, och nedlagda kontor men som i slutänden innebar en mer fokuserad och förebyggande verksamhet.
I en omröstning fick publiken rösta vilken organisation man helst skulle ge pengar till och i den vann Rädda Barnen.

100-årig företagskultur från Dalarna går på export

Hanna Dunér samtalade med Klas Balkow, vd för Clas Ohlson om kärnvärdena hos Clas Ohlson, företaget som ska utstråla värme och handlingskraft. Engagemanget för kunderna som kännas i företagets kultur och alla nyanställda skickas till Clas Ohlson-skolan i Insjön, Dalarna, för att influeras av den anda som råder där. Även i samband med öppnandet av den nya butiken i London fick de anställda först gå i skolan i Dalarna. Företaget började som ett postorderföretag 1918 och än idag lever grundaren Clas Ohlsons anda i museet där gamla uppfinningar och produkter finns bevarat. 
De internationella lanseringarna fortsätter och nästa omgång utlands-elever i Insjön kommer troligtvis att vara tysktalande.

När tystnar lammet?

Efter pausen var det dags för Thomas Ekman, vd för Tele2, att ta plats på scenen. Han berättade att Jan Stenbecks anda lever kvar med citat och uttalanden på kontoret. Tele2:s kultur handlar om att hellre chansa och ibland krascha, än att aldrig våga prova nytt. Och precis som hos Clas Ohlson utbildas medarbetarna inom företaget med den starka säljkulturen och testas noga. 
Fåret Frank kom till 2008 med hjälp av byrån Forsman & Bodenfors. Ett arbete som inte var helt utan problem, men som landade väl. Thomas summerade arbetet med reklamkonceptet Frank: 
- Man måste krascha hårt med byrån för att komma någonvart.

Tog fighten för fler kvinnliga poliser

Ann-Marie Orler drömde som barn om att bli skådis, men utbildade sig till polis. Hon var länspolismästare i Västmanland när tjänsten som högste chef för FN:s polisstyrka dök upp. En tjänst hon sökte, och fick. I fem år bodde Ann-Marie ”top cop” Orler i New York och satte som mål att öka antalet kvinnor till 20 procent från dåvarande 5 procent. FN:s generalsekreterare Ban Ki Moon var en bra ambassadör och vän i detta. Hon nådde inte hela vägen fram men efter fem år hade antalet kvinnliga poliser stigit till 11 procent, vilket är en bra bit på väg. 
Ann-Marie pratar hellre ”polisservice” än ”polisstyrka” för att implementera en mental styrka inför det jobb du förväntas utföra. I de allra flesta fall handlar polisens arbete om att ge service.
-Polisen är dålig på att kommunicera, det är något vi borde bli mycket bättre på.

Ving säljer inte resor – utan upplevelser

Magnus Wikner hamnade i resebranschen av en slump i mitten av 80-talet. Ett möte med Vings dåvarande vd, Christer Sandahl, påverkade Magnus mycket. Orden ”på Ving säljer vi inte resor, utan upplevelser, förväntningar och minnen” klingar ännu som ett mantra och betyder mycket för den kultur som finns i företaget. Reseledarna har viktiga roller, eftersom det är de som möter gästerna och i allra högsta grad bidrar till kundens upplevelse.
Författaren och ledarskapsutvecklaren Annika Thunström, en lojal Ving-medarbetare sedan 1974. Många gånger lämnade hon reseföretaget för att testa andra jobb, men återvände alltid. Fjärde gången drog hon slutsatsen att ”Det är kanske inte alla andra ställen det är fel på – det kanske är Ving som är så väldigt bra.” I sin bok Framgångssagan beskriver hon Vings framgångsfaktorer, ständigt kunden i fokus och en enorm vilja att få medarbetarna att själva vilja prestera.

Superentreprenören som lever ”här och nu”

Hjalmar Winbladh, driven och teknikintresserad och med en näsa för affärer men ett bristande tålamod. Så snart ett företag är uppe och rullar är det dags att starta ett nytt. Hjalmar var först med att förstå att implementera internet med mobilen. Han byggde upp företaget Sendit 1994 och sålde det fem år senare för 1,3 miljarder till Microsoft. Han fördömer DR och hyllar reklam i mobiltelefonen. Dessutom sticker han ut hakan genom att döma ut hela reklambranschen för att var dåliga på att använda nya medier.

Politikern Maria Arnholm kämpar för jämställdhet men vill inte kvotera

Det är två månader sedan Maria Arnholm tog över rollen som Sveriges jämställdhetsminister. Sedan starten har hon hunnit vänja sig vid veckovisa sammanträden och rest runt en hel del. Hon bor i ett kollektiv av praktiska skäl. Maria har arbetat som kommunikationsdirektör på Coop och även drivit pr-byrån Springtime. Hon talade om skillnaden mellan att arbeta med politik eller i ett företag – som politiker drivs man av att förändra världen. I ett företag befinner sig många för att få sin försörjning. Maria ser som en av sina viktigaste uppgifter som jämställdhetsminister att kämpa för fler kvinnor i ledande positioner. Hon vill inte lagstifta om kvotering, men anser att man som arbetsgivare måste arbeta aktivt för att underlätta för kvinnor att göra karriär och för män att vara pappor.
Marias tips till alla kvinnor: Ta det svåraste jobb du kan tänka dig – sök det.

De kommersiella tv-kungarna om framtiden

Jonas Sjögren vd för SBS, Joachim Nordlind, vd för MTG och Manfred Aronsson som har varit chef för båda, talade denna eftermiddag om en kultur som inte är så ”grabbig” som de flesta tror. Att ha kul på jobbet är viktigt och en hel del festande är en del av företagskulturen. 
Likheterna mellan MTG och SBS är att de båda är otroligt säljinriktade och arbetar med snäva budgetar i racet mot TV4. Och om framtidens tv anser Joachim att man länge pratat om domedagen, men att i själva verket innebär de nya formaten stora möjligheter för tv-bolagen.

Biskop Krook har banat vägen - nu får andra göra klart

Caroline har arbetat som präst sedan 1960 och talade om kyrkans resa fram tills idag. Hon anser att det största som hänt är frigörandet från staten. Krook har alltid gått först och berett vägen inom kyrkan för exempelvis samkönade äktenskap, men hon anser själv att uppdraget bara är påbörjat och att andra måste fullfölja. Kyrkans största utmaning framöver är inåt – att bevara traditioner, men även utåt – att visa att de värderingar som kyrkan står för verkligen betyder någonting.

Kreativ miljö sporrar medarbetarna i spelbranschen

Karl Magnus har arbetat med spel i princip hela sitt arbetsliv - en bransch som ständigt förändras.  Hela tiden uppstår nya målgrupper. Battlefield exempelvis spelas idag av alla. Battlefield lanserades för tio år sedan och har hittills sålt i 65 miljoner exemplar.
Pål Burman och hans Proactive Gaming, blev årets supergasell av DI 2012. De utvecklar spelplattformar för bingo, lotteri och poker och har idag världens enda 3D-plattform. 
Både Karl Magnus och Pål poängterar vikten av en kreativ miljö, att ge medarbetarna frihet och trycka ner ansvaret i organisationen – men att det samtidigt måste finnas tydliga ramar. Trivsel på jobbet och en bra livssituation för medarbetarna är viktigt och båda anser att det enbart är positivt när personalen växer upp och bildar familj – det blir mer harmoni och balans mellan arbete och privatliv då.
På Dice söker man medarbetare som är tävlingsinriktade, det är inte en plats som passar alla. Deras mål är tufft – att bli världens främsta spelutvecklare.

Jonas Bonnier om sina dubbla roller och om den ljusa framtiden

En lång och intensiv dag avslutas med att Jonas Bonnier tar plats på scenen. 2008 tog han över familjeimperiet och är idag både ägare och vd. Om sin dubbla roll och hur den påverkar honom säger han att det är vd-rollen han fokuserar på - inte ägarrollen. Jonas säger själv att han är dålig, eller åtminstone en omedveten ägare och att vd-tjänsten tar all tid. 
Bonnier som företag är väldigt decentraliserat där varje chef får bestämma sitt. Företaget drivs ”underifrån och upp” av starka entreprenörer. Jonas tog även upp tidningsdöden som det talats om de senaste 15 åren, något han själv inte oroar sig för. Tvärtom ser han lugnt och optimistiskt på framtiden och anser att det finns en fördel med att inte vara börsbolag för att man därmed vågar experimentera och sikta långt fram.