Hans Brindfors (2016)

Motivering:

”Sällan har så många annonsörer haft en man att tacka för så mycket. Att via några korta rader försöka återge allt som denna gigant till ”kreativa direktör” skapat under sin långa karriär skulle inte göra honom rättvisa. Under fem decennier har han med säker hand format allt från reklam och miljöer till flaskor och logotyper. Coop, H&M, SAS och Ikea är bara några exempel på varumärken han lyckats förädla. Nu vet ni säkert vem han är. Denna absoluta reklamman. Stora Annonsörpriset 2016 tilldelas Hans Brindfors.”


Hyper Island (2015)

Motivering:

Att befinna sig på en ö kan ha sina fördelar. Om den dessutom befolkas av kreativa människor – som drivs av en passion att skapa digital och interaktiv kommunikation – så blir livet på en ö genast till en dans.


Berghs School of Communication (2014)

Motivering:

Under drygt sju decennier har du släckt massor av kunskapstörst och samtidigt tänt gnistan till inspiration. Med kreativitet och nyfikenhet har du utbildat tiotusentals människor, som tack vare dig satt viktiga avtryck på allt från marknadsavdelningar till reklambyråer.


Reklamombudsmannen (2012)
 

Motivering:

Bildandet av Reklamombudsmannen, RO, är en milstolpe i annonsörernas historia. På kort tid har branschens egen "domstol" etablerat sig som en viktig instans för både konsumenter och annonsörer. Med beröm godkänt har RO lyckats förvalta uppdraget - både genom opinionsbildning och ett framgångsrikt arbete med att hitta finansiärer som visar att branschen har kraft och förstånd att sanera sig själv från oetisk reklam.


Staffan Forsman & Sven-Olof Bodenfors (2011)

Motivering:

För ett banbrytande reklamarbete under de senaste tre decennierna. Med den reklambyrå som de grundade 1986, har Staffan Forsman och Sven-Olof Bodenfors, hjälpt svenska företag till exempellösa framgångar både i Sverige och internationellt. AMF, Apoteket, IKEA och Volvo är bara några exempel på långsiktiga och konsekventa samarbeten som har stärkt annonsörernas varumärke och gett dokumenterade resultat utöver de vanliga. Den speciella arbetsmodell och kultur som genomsyrar Forsman & Bodenfors är unik, och är ett föredöme för reklambyråer - såväl i Sverige som internationellt.


Nyamko Sabuni (2010)

Motivering:

Integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni tilldelas Stora Annonsörpriset 2010 för att hon förhindrade en begränsande lagstiftning kring reklam. Istället ges möjlighet för branschen att själv ta sitt etiska ansvar i form av instiftandet av Reklamombudsmannen.


Micael Dahlén (2009)

Motivering:

Micael Dahlén har givit marknadsföringen en akademisk legitimitet och bevisat att den empiriskt fungerar. Michael har också bidragit till att höja statusen på marknadsföring genom att på olika sätt ta plats i medierna.


Jonas Birgersson (2008)

Motivering:

Jonas Birgersson – visionär som påskyndade bredband till hela folket och därmed gav annonsörerna en ny, effektiv, billig och snabb mediekanal.


Pelle Törnberg (2007)

Motivering:

För sin förståelse och flexibilitet när det gäller att tillmötesgå och lösa annonsörernas önskemål och kommunikationsbehov på ett kreativt sätt.


Bror Anders Månsson (2006)

Motivering:

Som grundare av Citymail har Bror Anders Månsson varit en uthållig drivkraft som givit annonsörerna ett värdefullt alternativ i direktmarknadsföringen.


Birgit Friggebo (2005)

Motivering:

Med stor beslutsamhet och lyhördhet lade Birgit Friggebo grunden för den svenska kommersiella radion.


Leon Nordin (2004)

Motivering:

Med innovativa idéer och en penna i särklass har Leon Nordin nydanat reklamvärlden och skrivit in svenska annonsörer i historieböckerna.


Jan Stenbeck (2003)

Motivering:

"Jan Stenbeck har via sitt enorma engagemang inom näringslivet – inte minst inom medieområdet – brutit nya vägar som bidragit till en mer dynamisk marknad."


Tillbaka till Stora Annonsördagen

Har du frågor?

har du funderingar eller synpunkter på tävlingen? Kontakta Carolina Diniz på Sveriges Annonsörer, via mail eller på telefon 0707 68 94 07.

Maila Carolina