Vinnare 2014 – Smart

Photoshop Live - Street Retouch Prank
Adobe
Abby Norm

Mål
Attrahera 12 000 kreatörer till Adobes event Creative Days och stärka Adobes varumärkesförflyttning från en mjukvaruleverantör till en möjliggörare av kreativitet.

Åtgärd
Konventionella eventinbjudningar går ut via mejl och innehåller info om talarna. Vi ville skapa en helt ny sorts inbjudan, en med potential att nå ut viralt till kreatörer via förtjänade medier.

Med hjälp av specialutvecklad programvara, ett dolt kamerateam och en av världens bästa Photoshop-konstnärer överraskade vi väntande bussresenärer genom att photoshoppa dem i realtid i busskurens reklamtavla.

Resultat
– Vi drog 73 538 unika besökare till eventet (613% över målet).

– 20 miljoner såg videon på YouTube.

– Storyn plockades upp av inflytelserik nyhetsmedia som Mashable & Discovery.

– Total räckvidd: 180 miljoner människor.

– Total medieexponering till ett värde av 108 miljoner SEK.

Arbetsgrupp
Abby Norm: Dan Göransson (Copywriter), Oskar Hellqvist (Interactive Creative Director), Emil Frid (Creative Director),
Olle Nordell (Creative Director), Andreas Morne (Projektledare), Gisela Bovin (Projektledare), Anna Fares (Produktionsledare), Karin Lindevall (Produktionsledare), Anders Grawin (Orginalare), Oscar Sjöqvist (AD assistant)
Erik Johansson Photo & Retouch: Erik Johansson (Retouch artist)
We are digital: Joakim Wirtl (Technical Director)
Broke n’ Tipsy: Bessem Bedziri (Music Producer), Hannes Lindén (Music Producer)
Iam Production: Cengiz Boskaya (Fotograf), Kjell Åhlund (Fotograf) Martin Roeck Hansen (Creative Producer), Fredrik Bjelke (Producent)
Adobe: Åsa Andersson (Marketing Manager Digital Media), Mariah Andén (Head of Digital Media Marketing).

Juryns motivering
”Det visade sig vara riktigt smart att bokstavligt talat gömma kreatörerna för att få lysande effekter. I kreativt dagsljus lyckades man få överfullt hus med en inbjudande inbjudan till sitt event. Att använda produktens verktyg ihop med lite ”sattyg” ger nyhetsvärde och visar på dess kreativa möjligheter i rätt händer.”

The Robot Project
KTH
FamiljenPangea

Mål
Målsättningen med The Robot Project var att skapa en mer dynamisk bild av KTH. Dels på en övergripande varumärkesnivå men även rent konkret i antalet ansökningar. 2013 var det knappt åtta procent av dem som studerade vid KTH Mekatronik kvinnor. Målet var att på kort och lång sikt öka den andelen.

Åtgärd
Nio KTH-studenter fick till uppgift att en bygga en hyllningsrobot till Robyn. Efter lanseringen blev Robyn frivilligt en del av projektet som gick att följa via sociala medier. Nyheten om projektet spreds över hela världen.


Resultat
- 200 publiceringar i relevanta medier.
- 50 000 besök till bloggen.
- 100 000 visningar på Youtube.
- Andelen kvinnor som studerar vid KTH Mekatronik ökade med 90 procent. 
- 1579 fler ansökningar till KTH (totalt 41 208) 2014 än året innan.
- Räckvidd: 15 miljoner människor nådda (Källa: Mediapilot).
- Fem miljoner kronor i PR-värde (Källa: Mediapilot).

Arbetsgrupp
FamiljenPangea: Johan Helander (Creative Director), Tomas Hempel (Art Director), Anna Kagervall (Projektledare), Helena Waern (Produktionsledare),  Erik Otterman (AD-assistent/foto/klippning), Henrik Berglund (Klippning), Karolina Von Melén (Produktionsledare), Mats Eriksson (Strateg), Charlotta Nordling (Planner), Justin Boyesen (Webbproducent).
KTH: Annifrid Pålsson (Gruppchef), Hillevi Good (Projektledare), Åsa Ancarcrona (Kommunikationschef), Studenter: Elias Flening, Mathilde Simon ,Kim Öberg, André Berglund, Johan Landerholm, Erik Lundqvist, Martin Skande, Eysteinn Hjálmarsson, Elias Josefsson.

Juryns motivering
"Allt som kan få fler intresserade av teknik är av godo för mänskligheten. Att väcka lust till teknik och utbildning är det många som försöker, hela tiden. Få har lyckats så bra - både effektivt och kreativt - som smarta, eleganta och inspirerande The Robot Project."

Living with Lag
Umeå Energi/ume.net
ANR BBDO

Mål
På en marknad som domineras av nationella telecomjättar ville det lokala stadsnätet ume.net relansera sitt varumärke och öka kännedom, preferens och försäljning i Umeå. Men på grund av sin blygsamma storlek och ringa budget behövde ume.net göra något som skapade uppmärksamhet och generade spridning.

Åtgärd

Ett av de största störningsmomenten på internet är lagg. Det uppstår i samband med långsam uppkoppling och resulterar i fördröjningar, buffrande och frysta skärmar. För att demonstrera ume.nets höghastighetsfiber utförde vi ett experiment. Vi lät fyra testpersoner leva med lagg, i verkligheten.

Resultat
Kampanjen överskred alla satta mål. Kännedomen översteg målet med 40%, preferensmålet med 100% och försäljningsmålet med 260%. Och vi tog mer än bara Umeå med storm. Idag har experimentet 5,5 miljoner visningar i 230 länder, genererat 78 miljoner impressions och fått såväl nationellt som internationellt erkännande i framstående redaktioner och på inflytelserika teknik-, spel- och videosajter.

Arbetsgrupp
ANR BBDO: Camilla Westman (Head of PR), Fredrik Pantzerhielm (Projektledare), Oskar Skott (Art Director), Stephanie Moradi (Copywriter), Daniel Åhlman (Copywriter), Andreas Lönn (Creative Director), Giustina Guariglia (Produktionsledare), Anna Jensen (Planner), William Björnstjerna (Grafisk Designer)
Produktionsbolag: Stopp Family i samarbete med Hard Hat
Mediabyrå: Maxus
Umeå Energi/ume.net: Agneta Filén (Marknadschef)

Juryns motivering
"Bara ett litet smart lag kan slåss mot de stora och vinna hela världen. Dessutom lyckas man också stärka banden, och sälja vad som blivit till en livsnödvändighet, till hemorten. På ett kreativt och roligt sätt gör man meta i det analoga och skapar något hett i det digitala. Det man ser tror man på, utan fördröjning.