Ett stort problem med Instagram är att man måste förlita sig till deras data för att utvärdera samarbetet med influencers. På grund av detta har flera personer och företag utvecklat egna analysverktyg för Instagram, så att man kan mäta effekten med sina influencersamarbeten.

Instagram har funktionen Instagram Insights, men de har begränsat insynen för alla som har ett företagskonto. Du kan då använda Instagram Business Profile för att få fram statistik, men du vet fortfarande inte vad Instagram (eller Facebook som äger Instagram) levererar för data till dig då du inte får tillgång till förstapartsdata.

Det har lett till att utvecklingen av olika appar och onlineverktyg för kunna analyser aktiviteter på Instagram har fortsatt växa, eftersom man efterfrågar bättre kontroll på vad man får för sina pengar när man jobbar med influencers.

Om man ska jobba med influencers är det viktigt att sätta upp tydliga mål för samarbetet så att man kan följa upp. Du behöver ett oberoende analysverktyg för mäta effekten av din marknadsföring i sociala medier.

Det finns lite olika verktyg som är bättre eller sämre på olika saker, eftersom de utvecklats med olika syften. Därför är det viktigt att man utgår från sina mål när man väljer verktyg.

Här har du 14 olika analysverktyg som finns på marknaden idag för att mäta samarbetet med influencers på Instagram, ni får själva utvärdera vilket ni tror passar er bäst.

14 Instagram Analyticsverktyg för influencers:

Instagram Statistik
Crowdfire
Deep Social
HootSuite Analytics
HypeAuditor
Iconosquare
Keyhole
Picture.io
Pixlee
Sprout Social
Socialbakers
SocialRank
Squarelovin
Union Metrics

Instagram Statistik

Instagram Statistik är ett kostnadsfritt analysverktyg som Instagram erbjuder alla användare som är kopplat till ditt företags profil.

Du får statistik med antal visningar totalt samt förändring gentemot föregående vecka. Du kan även hitta andra intressanta mätvärden.

Här är de metriker som du får med Instagram Statistik

Räckvidd för kontot
Profiler som har sett
Klick på webbplatsen
klick/e-klick

Du får även Top Posts som visar dina sex bästa inlägg från den senaste veckan, baserat på antal visningar. Du kan klicka på ”Se mer” för att se mer detaljer eller om du vill justera dina filter exempelvis om du vill se data för en längre tidsperiod eller andra mätvärden (visningar, räckvidd, engagemang, gillar, kommentarer, åsikter).

Om du är intresserad av att upptäcka detaljerad statistik om ett visst inlägg hittar du det genom att klicka på Visa insikter i det aktuella inlägget.

I nästa del i Instagram Insights står det Stories, där får du statistik för dina Instagram Stories. Du kan ändra filter för den tidsperiod du vill analysera (upp till 14 dagar), tillsammans med den data som du vill ha ex. visningar, räckvidd med mera.

Du kan även analysera dina följare. Det visar den genomsnittliga tiden som dina följare är på Instagram under den angivna perioden.

Du får även statistik på

Räkning av followers
Könsfördelning
Åldersintervall
Dina anhängares ”top locations”
Följarnas aktivitet

Med Instagram Insights får du även information för alla dina Instagram-annonser. Dock är all data som du får från Instagram så du får ingen access till förstapartsdata och har ingen insyn om hur de filtrerar informationen till dig.

Crowdfire

Crowdfire är ett verktyg som hjälper dig att hitta och schemalägga olika inlägg , du kan även hantera alla dina sociala mediekonton från ett ställe. Det är huvudsakligen ett verktyg så att du kan planera dina inlägg för alla dina sociala nätverkskonton. Det finns en gratisversion samt en premiumversion som du betalar för.

Du får även ett verktyg för att analysera dina sociala medier, dock får du bara data för en dag med gratisversionen. Du kan analysera data för 30 dagar av data med betalversionerna. Crowdfire ska även ha lanserat en mer avancerad version för analysarbete.

Deep Social

Deep Social ger dig ranking på influencers via en AI-driven plattform. Det är klassas som ett av de mest detaljerade analysverktyget för Instagram på marknaden. Du kan se på data för 500 influencers, eller analysera konton för fem influencers gratis. Efter det måste du börja betala för verktyget.

Verktyget ger djupgående data för demografi och beteende både för influencers och deras publik. De använder dock prediktiv analys för att prognostisera sin data istället för att förlita sig på faktisk data, då Instagram inte längre levererar det via deras API.

Deep Social samlade mycket data när det var tillgängligt som de kunde använda till sin AI det för att kunna göra mycket korrekta prediktioner. Det är speciellt användbart när du letar efter nya influencers och försöker hitta personer som skulle kunna passa med din målgrupp.

HootSuite Analytics

HootSuite är främst känt som ett socialt medieplaneringsverktyg. Deras gratiskonto låter dig hantera tre sociala profiler, schemalägga upp till 30 sociala meddelanden och få tillgång till grundläggande analyser, där du kan se tillväxt hos följare och se vilken typ av innehåll som fungerar hos din publik. Gratisversionen ger dig access till en rad integrationer för att analysera sociala aktiviteter.

Betalversionen ger dig mer kraftfulla analysfunktioner så att du kan växa i verktyget. Med betalversionen får du tillgång till en översikt över dina viktiga mätvärden med en tydlig kortfattad ögonblicksbild av aktiviteten i dina viktigaste Instagramkonton, så att du kan att följa trender och mäta tillväxt.

HypeAuditor

HypeAuditor ger dig tredjepartsanalys för Instagram. Den har knoppats av HypeFactory 2017, när företaget bestämde sig för att fokusera på sina styrkor – data och analys.

HypeAuditor är en stor databas som drivs av artificiell intelligens som hittills har indexerat närmare 3 miljoner Instagramprofiler.

Det har en ”Pay-As-You-Go-modell” du betalar utan att prenumerera. Du köper tokens och spenderar dem på rapporter för influencers rapporter, du får ett lägre pris ju mer du köper.

Analysen som HypeAuditor tillhandahåller för varje influencer är ”Audience Quality Score” för Instagram. Metriken går från 1 till 100 och består av tre komponenter

Engagement Rate
Authentic Engagement
Followers Reachability

Audience Quality Score använder AI för att upptäcka fusk och sporadiska följare. Alla influencers som har ett betyg över 70 ska vara trygga att samarbeta med.

Iconosquare

Iconosquare är en betalapp som ger dig vassa analyser med ett verktyg som hjälper dig med ditt konto på Instagram och Facebook. De erbjuder mer än bara analys, du får även ett verktyg för att planera dina inlägg och ditt innehåll.

Du får tillgång till analyser relaterade till din publik och ditt innehåll. Du får data på engagemang, räckvidd, aktivitet, sidprestanda, prestanda på Instagram Stories samt för dina hashtags. Du kan även analysera data för minst tre av dina konkurrenter.

Iconosquare erbjuder även ett gratis Instagram Audit-verktyg, som ger dig data på 20 olika metriker relaterade till dina kontoinställningar, kontoaktivitet, engagemang och optimering av dina inlägg.

Keyhole

Keyhole är en betaltjänst som erbjuder omfattande analys. Du får möjlighet till spårning och rapportering av olika konton. Verktyget låter dig övervaka alla inlägg på Instagram kopplat till ditt varumärke, samt för dina konkurrenter, så att du ser hur de presterar.

Med denna kunskap kan du optimera din framtida strategi för ditt innehåll så att du skapar tillväxt och engagemang.

Keyhole har även en omfattande taggning av hashtag och nyckelord.

Picture.io

Picture.io from Chute skiljer sig från flera andra verktyg. Du får inte den vanliga typen av analys, men det ger dig en mått på ditt visuella inflytande. Det ger dig ett ”Influence Score” som är utformat för att mäta effekterna av visuellt innehåll.

Verktyget tror att det visuella har en viktig påverkan och har ett starkt samband med skaparen – helt enkelt förmågan att bygga aktiva communities. De tror att ”visuellt inflytande är sättet som vi ramar in världen på, vilket de anser vara otroligt viktigt.”

Pixlee

Pixlee erbjuder ett kostnadsfritt analysverktyg för Instagram. När du har anmält dig, skickar de dig en delbar veckorapport, med den mest relevanta datan från senaste veckan på Instagram. Det hjälper till att identifiera andra influencers på Instagram i din nisch och du kan övervaka för ditt varumärke. Pixlee inkluderar statistik  för hashtag och tracking samt att du kan se tillväxten av följare på ditt Instagram och du kan identifiera vilka som är dina mest engagerande inlägg.

Verktyget är mer utformat för företag och varumärken, snarare än för influencers, och ger dig en analys av den senaste aktiviteten på ditt konto helt gratis.

Simply Measured

Simply Measured erbjuder en rad olika verktyg för att hjälpa influencers, företag, varumärken och byråer med sin marknadsföring i sociala medier. De delar upp sina produkter i Listening, Social Analytics och Social Media Management.

Ett av deras erbjudanden är Analytics för sociala marknadsförare, som de beskriver som ”social intelligens för att hjälpa dig att nå rätt personer.” Det hjälper dig att utforska och rapportera dina och dina konkurrenters prestanda. De har nyligen uppdaterat tjänsten för att även inkludera analys av Instagram Stories.

Simply Measured ger dig ett detaljerat utbud av olika typer av intressanta insikter för att analysera Instagram, det är möjligt att mäta ditt innehåll och vilken inverkan det har på varumärkeskännedom baserat på räckvidd och visningar på Instagram. Du kan även mäta hur ditt varumärke presterar i sociala medier. Det möjliggör att du kan få en uppfattning hur stor räckvidden är för dina hashtagkampanjer på Instagram och du kan mäta hur ditt varumärke växer med nya och totala anhängare.

Du kan mäta hur du presterar gentemot mot dina konkurrenter. Du kan även identifiera vilka kampanjer och vilket innehåll som har fungerat bäst för dina konkurrenter.

Med hjälp av denna information kan du få bättre förståelse vilka inlägg som skapar mest engagemang. Du kan även identifiera de översta sökorden som används i kommentarer och hitta relaterade konversationer så att du kan gå med i diskussionen.

Socialbakers

Socialbakers är främst en plattform för att hjälpa företag med marknadsföringen i sociala medier. ”Vi hjälper varumärken att engagera sig och öka sin kundbas genom att anpassa innehållet med användbar AI-driven publikinsikt.”

Men det innehåller en rad olika sociala verktyg. Ett av dessa är Socialbakers Instagram Analytics Tool. Som gör det möjligt för alla med en personlig eller företagsprofil på Instagram att upptäcka statistik om de mest populära inläggen på Instagram och spåra dem för att lära sig vad det är som intresserar publiken.

SocialRank

SocialRank är ett verktyg för både Instagram och Twitter som hjälper dig att hantera dina följare bättre. Det är ett segmenteringsverktyg som hjälper dig att identifiera, organisera och hantera din publik på sociala medier.

När du loggar in på SocialRank kan du segmentera publiken genom att använda olika sorterings- och filtreringsalternativ. Du kan sortera din målgrupp efter de som är mest värdefulla, mest engagerade (gillar mest), vilka som kommenterar och taggar, bästa följare, mest följda, alfabetiskt eller kronologiskt. Du kan filtrera och pinpointa din publik med ett filter som sträcker sig från sökord, sökning av ord/hashtag och geografisk plats för att verifiera dem, du får antal följare, aktivitet och andra metriker.

Med SocialRank for Content kan du analysera granulär data för din publik och ditt innehåll. Det ger dig en omfattande tidslinje för varje inlägg för att du ska kunna få insikter om dess effekt och vilka som är de mest inflytelserika interaktionerna. SocialRank är ett betalverktyg.

Squarelovin

Squarelovin är främst en användargenererad innehållsplattform, men den har ett bra analysverktyg, kallat Instagram-insikter. Du kan få tillgång till detta verktyg helt gratis.

Plattforman börjar med en enkel översikt över ditt Instagramkonto. Det ger dig all väsentlig information som du behöver för om din publik. Du får även information om ditt kontos tillväxt, de som gillar, dina följare och effekt.

Du får information om engagemang, med detaljerade mätvärden om vilka typer av inlägg som lockade mest likes och kommentarer. Du kan enkelt jämföra engagemang, så att du kan  förstå dina följare och deras beteende lite bättre.

Slutligen ger Squarelovin Instagram Insights dig all information du behöver veta för att kunna optimera dina inlägg. De ger anvisningar vilka filter och hashtags som har varit mest framgångsrika hos dina följare. Squarelovin analyserar all din posthistorik för dessa insikter.

Union Metric

Union Metric har nyligen kopplat ihop sig med sin social marketing intelligence till TrendKite som har en AI-driven mätning för förtjänade medier samt Insightpool och deras sociala influencer-data för att skapa ett gemensamt företag. Deras primära tjänst är en plattform för sociala medier som ger marknadsföringsteam möjligheten att analysera adata för att bygga en effektiv social mediestrategi i det dagliga arbetet i sociala medier. Det är en betaltjänst för analyser på Instagram, Twitter och Facebook.

För Instagram får man rapporter om räckvidd och visningar, engagemang, influencers, med ämnen som man talar om samt geografi och sentimentanalys.

Union Metric erbjuder även ett gratisverktyg för Instagram. De använder en delmängd av algoritmerna från sina betaltjänster för att ge dig en gratis checkup för ditt Instagramkonto. Vilket ger dig en indikation på bästa tiden att posta inlägg till dina följare på Instagram, vilka hashtags som skapar mest engagemang och vilken typ av innehåll du borde posta mer (eller mindre) av.

Sammanfattning

Alla dessa tjänster hjälper dig i ditt arbete på sociala medier, du får dock inte tillgång till föstapartsdata från Instagram. Så du får nöja dig med de analysverktyg som finns på marknaden idag som ett slags tredjepartsverktyg som hjälper dig att utvärdera dina marknadsinsatser i sociala medier och dina samarbeten med influencers, för att få reda på vilka typer av inlägg och samarbeten som ger den effekt som ni har satt upp som mål.

Av Peter Mackhé
[email protected]

Peter Mackhé

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar