2018 mest omnämnda varumärken i svenska redaktionella medier

För tredje året i rad gör Sveriges Annonsörer i samarbete med M-Brain en undersökning om Sveriges mest omnämnda varumärken. I takt med att reklamtröttheten blir större blir det allt viktigare för företag att nå ut i förtjänade medier. Denna studie tar tempen på merparten av de varumärken som flitigt omnämns i svenska redaktionella medier. 

 

Från rapporten:

  • Detta är tredje studien vi gör och mätningen av varumärkena ser relativt likartad ut som föregående år. I toppen hittar vi stora, svenska varumärken som varit i medias rampljus mycket under året som gått. Varumärkesjättarna Volvo, Ica och Ericsson dominerar tillsammans med amerikanska storvarumärken.”
  • ”Den genomgående röda tråd som vi ser bland de mest omnämnda varumärkena är att det är varumärken som berör och påverkar vår vardag på ett eller annat sätt. Det är också varumärken som folk engagerar sig i och tycker till om, vilket även återspeglas medialt”