Välkommen till
Sveriges Annonsörer

Tillsammans arbetar vi för en sund, hållbar och ansvarsfull
marknadsföring som ger effekt.

Effektsystemet är här!
– svensk branschstandard för effekt

Effektinitiativet lanserar en standard för att mäta effekt av marknadskommunikation som omfattar 36 utvalda nyckeltal, hur de definieras samt riktlinjer och vägledning för hur de bör mätas och redovisas.

 Senaste nytt

Global studie kartlägger mångfald och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen – Svenska branschaktörer går samman och uppmanar alla att delta

Måndagen den 21 juni sjösätter The World Federation of Advertisers (WFA) världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads-…

Läs mer
Effektsystemet 600x300

Sveriges Annonsörer och ”Effektinitiativet” lanserar svensk branschstandard för effekt

Nu finns ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring. Standarden omfattar 36 utvalda nyckeltal, hur de definieras samt riktlinjer och vägledning för hur de bör mätas och redovisas. Det innebär att branschen för första gången kan samlas kring gemensamma riktlinjer för vad som definierar marknadsföringseffekt. 

Läs mer
Bild podinar 3 Influencer

Ställ er frågan: ”Varför gör vi det här?”

Mats Rönne, en av Sveriges främsta experter inom effektområdet och Kristoffer Stenqvist, marknadschef på KRY, gästade det tredje avsnittet i vår podinarserie om influencer marketing. Temat var effekt, och en av frågorna som avhandlades var ”Vad är viktigast att tänka på när man utvärderar ett influencersamarbete?”.

Läs mer

Högst upp på vår agenda

För att stötta branschen och skapa bättre förutsättningar för att skapa marknadsföring som ger effekt driver Sveriges Annonsörer tre branschinitiativ: Effekt, Cross Media Measurement och Transparens & ansvar. Dessutom ger vår roll som intresseorganisation oss en unik möjlighet att påverka, då vi alltid står på våra medlemmars sida. 

Gå till branschinitiativet Effekt
Läs om branschinitiativet Cross media measurement
Gå till branschinitiativet Transparens, Etik & ansvar
Läs om vårt arbete med påverkan

Verktyg för medlemmar

Utbildning & event

Inspireras och utvecklas på våra utbildningar och event.

Marknadsinsikter

Vårt fördjupande kunskapsverktyg för bättre marknadsinsikt.

Nätverk 

Nätverka med medlemmar digitalt och hos oss.

Rådgivning

Experter inom marknadsjuridik, byråval och effekt.

Vår app

Ladda ner vår App

I vår medlemsapp kan du läsa Marknadsinsikter och snabbt och smidigt se, läsa om och anmäla dig till alla våra event.

Sagt om oss

”Tack vare era seminarium känner jag mig inspirerad och klokare, så stort tack! Intressanta ämnen och duktiga föreläsare med massor av konkreta råd och tips. Älskar att ni har så bra kundcase, ni lyckas göra ganska tråkiga och jobbiga ämnen intressanta och förståeliga.”
Medlem, om våra seminarium

”Som en större aktör i branschen vill vi supporta och driva initiativ som är bra för en sund miljö för alla marknadsförare. Att ha en central oberoende röst som Sveriges Annonsörer tycker vi är viktigt. Vill man ta del av kunskap och nätverka är Sveriges Annonsörer en given plats att vara på.” – Michael Grimborg, CMO Synsam

”Mycket bra och effektivt remote-event. Bättre än live! Nu kan vi få större spridning, fler och bättre talare etc samt slipper slita på miljön med resande.
Sagt om EFFDay

”Inspirerande och insiktsfullt. Bra upplägg med mix av talare, studiopaneler och breakout sessions.
”Varierat, rappt och intressant”
Sagt om EFFDay

Axplock av våra medlemmar

Logo ABB
Logo AMF
Logo Axfood
Logo Barncancerfonden
Logo Clas Ohlson
Logo H&M
Logo IKEA
Logo Klarna
Logo Max
Logo P&G
Logo Scandic
Logo SEB