Vi är stolta och glada över att kunna presentera en lång rad namnkunniga inspiratörer som kommer att dela med sig av sina idéer och tankar kring marknadsföring, innovation, kommunikation och entreprenörskap.

 

David Sandström  

13:00-13:30
Scen: The Nest


David Sandström // Bygger en mänskligare bank. 

Tidigare vd för DDB Stockholm, och numera marknadschef på Klarna. David Sandström delar med sig av sina tankar hur en helt ny bank håller på att ta form. En bank som är gjord för och av människor och som vill utmana en trött industri genom att gå emot gängse föreställningar om banker. Lyssna till hur Klarna spänner bågen och bjuder på exempel, lärdomar och reflektioner.

#ehandel #digitalt #branding #tech #retail

 


Birk Jernström  

09:00-09:30
Scen: The Nest

Birk Jernström // Framtiden är strömmad för e-handel

Vår mobilkamera håller på att ersätta tangentbordet, en utveckling som drastiskt kommer att förändra hur vi handlar online. Den svenska e-handelsplattformen Tictail ligger i täten för att utveckla sin marknadsplats för nästa generation av e-handel. Hör Tictails medgrundare Birk Jernström berätta om vilka konsekvenser det får för en ny digital shoppingera.

#ehandel #globalt #digitalt #tech #retail
 


Robin Teigland  

10:00-10:30
Scen: The Bar

Robin Teigland // Storyn om startup-Sverige

Med ett pulserande entreprenöriellt ekosystem har Stockholm fått en status som en av världens mest framgångsrika startup-hubbar sett till antalet skapade unicorns, uppstart-bolag värderade till över 1 miljard dollar. Lyssna till Robin Teigland som diskuterar faktorerna bakom framgången och samtidigt ger tips på hur du kan utnyttja ekosystemet för din egen framgång.

#startup #digitalt #branding #tech #disrupter
 


Anna Romson och Magnus Engström  

10:00-10:30
Scen: Game Room

Anna Romson & Magnus Engström // Våga göra slut med reklambyrån

Allt fler varumärken väljer att själva ta ägandeskap över sin kommunikation. Men vad vinner du egentligen? Och vad krävs för att våga kapa trossarna? Anna Romson och Magnus Engström, grundare av Cogs Creative och ansvariga för executive-utbildningen ”Kreativt ledarskap” på Berghs, berättar hur du gör för att bygga upp en marknadsavdelning med rätt att skapa själv. Se Anna och Magnus hälsning.

#branding #kreativitet
 


Helene Barnekow  

09:45-10:15
Scen: The Nest

Hélène Barnekow // Vägen mot ett nytt Telia

Sverige är ett av världens mest uppkopplade länder där Telia vill bryta ny mark, förnya och skapa tjänster som berör miljoner kunder. Hélène Barnekow tar er med på resan mot en ny generations telekombolag som handlar om förändring, kundbesatthet och hur man bygger en stark och närvarande företagskultur där ledarskapet är avgörande för att lyckas.

#digitalt #branding #tech


Arvid Axland  

11:15-11:45
Scen: The Nest

Arvid Axland // Den vilda jakten på känslan

Förra året var Arvid Axlands föreläsning, Jakten på känslan, allra populärast på AdDay. Nu är Arvid tillbaka och fortsätter dela med sig av metoder och praktiska exempel på hur du lyckas med kundupplevelsen. I år riktar vi också blicken inåt i organisationen, hur bygger du varumärket inifrån? Och vad blir marknadschefens roll när det gäller att skapa engagemang och kundfokus i hela företaget? Se Arvids hälsning.

#kreativitet #branding #sinnen #retail
 


Joel Hellermark  

11:00-11:30
Scen: Nightwood

Joel Hellermark // Revolutionerar utbildning med AI

Vi har kommit långt vad gäller forskningen inom artificiell intelligens, men hur kommersialiserar vi och produktionssätter de senaste genombrotten? Och vad möjliggör AI för nya affärsmodeller? Joel Hellermark, VD på den uppmärksammade AI-startupen Sana Labs och korad till en av Sveriges främsta Supertalanger av Veckans Affärer, delar med sig av insikter och lärdomar från att ha tillämpat djupa neurala nätverk för att individanpassa utbildning för miljontals användare.

#tech #startup #disrupter #digitalt
 


Viktor Sandberg
 

09:15-09:45
Scen: The Bar

Victor Sandberg //  Satsar skjortan på världssuccé

Hur bygger du ett exklusivt modemärke från noll? Victor Sandberg är medgrundare till Appletrees med ambitionen att skapa världens bästa skjortor. Hör honom berätta hur de bygger upp en kommunikation och berättar en historia som når ut över hela världen, som är ansvarstagande och hållbar och med en vision som kräver långsiktighet och tålamod.

#startup #retail #hållbarhet #ehandel

 


Anton Glanzelius  

10:45-11:15
Scen: Game Room

Anton Glanzelius // Branded contents läxa från TV-succéer och floppar

Alla ska numera producera rörligt innehåll. Men borde alla verkligen göra det? Finns det en historia att berätta och är det någon som verkligen bryr sig? Anton Glanzelius, tidigare biträdande kanaldirektör på TV4 och chef för TV4-gruppens analysavdelning, förklarar logiken bakom TV:s främsta succéer och floppar. Och vilka som är de avgörande nycklarna för framgång och vilka fallgropar du ska undvika.

#kreativitet #branding #digitalt
 


Malin Jilkén och Anna Sundström  

09:45-10:15
Scen: Camper Lounge

Malin Jilkén och Anna Sundström // Så hittar du flowet!

Vill du känna dig mindre stressad samtidigt som du får mer gjort på jobbet? Floworkers inspirerar och ger dig verktygen för hur du och ditt team hittar ert work flow, samtidigt som ni får roligare på jobbet. En hållbar arbetsmetod som fokuserar på monotasking, relationer och aktiva pauser för att du ska prestera som bäst på jobbet och ha energi kvar efter arbetsdagen. Se Malin och Annas hälsning.

#kreativitet #sinnen #startup #hållbarhet


Ahmed Abdirahman  

10:30-11:00
Scen: The Nest

Ahmed Abdirahman // Skriver en ny historia om Sverige

Nyligen utsågs han till en av Sveriges främsta Supertalanger av Veckans Affärer och han har grundat Politikerveckan i Järva strax norr om Stockholm som förra året lockade alla partiledare. Med pionjäranda, engagemang och uthållighet vill Ahmed Abdirahman skapa en helt ny berättelse om Sverige som äntligen innefattar alla invånare.

#influencer #disrupter #hållbarhet


Kristoffer Vural  

10:15-10:45
Scen: Nightwood

Kristoffer Vural // Förvandlar tandkräm till konst

Kristoffer Vural är grundare av det nylanserade varumärket Selahatin, som vill bli ett Chanel för oral care. Han berättar om varför alla som köper tandkräm borde förvänta sig god smak och bra design, om den två år långa resan att få ut Selahatin på marknaden och hamna på hyllorna i några av Europas mest prestigefyllda butiker och hotell. Och varför det enda logiska i dag är att sälja produkter med hjälp av känslor.

#startup #disrupter #retail #branding #sinnen
 


 

11:45-12:15
Scen: Nightwood

Klara Leander och Liva Lager // Tekniken är den nya kreatören

I takt med dramatiska tekniska genombrott på många fronter så föds också helt nya verktyg för kommunikation. Teknik har under de senaste åren gjort en förflyttning från att vara något som möjliggör kreativa lösningar, till att inspirera och föda dem. Klara och Liva berättar vad som händer inom områden som AI, AR, VR, smarta röstassistenter och wearables. Och hur du kan använda den tekniken som katalysator för nya idéer och kommunikationslösningar.

#digitalt #tech #branding #kreativitet
 


Niklas Delmar  

13:15-13:45
Scen: Camper Lounge

Niklas Delmar // Superkraften som kan förändra allt

Forskning visar att engagemang bidrar starkt både till individens eget välbefinnande och organisationens lönsamhet och omsättning.  I sin föreläsning ger Niklas Delmar en rad insikter kring kraften i att bygga ett starkt medarbetarengemang. Att uppnå goda resultat på kort sikt, utan att samtidigt ta hand om medarbetarnas engagemang, är inte hållbart över tid. Med hållbara medarbetare blir också våra resultat långsiktigt hållbara och gagnar samhällets utveckling i stort. Se Niklas hälsning.

#kreativitet #hållbarhet #sinnen
 


Babak Azarmi  

09:30-10:00
Scen: Nightwood

Babak Azarmi // Kreatörerna är de nya ledarna

Idag saknas ett tydligt ledarskap, det finns ingen tydlig känsla av handling där insatserna slösas i beteenden som bottnar i girighet, anser Babak Azarmi. Möt stjärnmanagern bakom några av Sveriges just mest framgångsrika artister som Silvana Imam, Erik Lundin och Cherrie. Hör honom berätta om hur det kreativa tänkandet bara kan vara aktivt och smidigt när det motiveras av känsla, därför behöver vi rekrytera fler kreatörer för att skapa ett mer attraktivt framtida samhället. 

#kreativitet #branding #disrupter #hållbarhet


Magnus Dandanell  

12:15-12:45
Scen: The Nest

Magnus Dandanell // Reklam med stränga regler

Hur bygger du varumärke och skapar kommunikation i en bransch där all reklam i princip är förbjuden? Den framgångsrika svenska whisky-producenten Mackmyra drog igång för tjugo år sedan och längs vägen har vd:n Magnus Dandanell utvecklat ett kreativt sätt att möta bolagets kommunikationsutmaningar. En metod som dessutom kan inspirera även andra branscher till en ökad export från Sverige.

#branding #retail #disrupter #sinnen
 


Fredrik Ekström  

08:45-09:15
Scen: Nightwood

Fredrik Ekström // Mot framtiden med fiskenät

På kort tid har varumärket Tretorn byggt upp ett helt nytt ekologiskt produktsortiment som nu utgör 85% av alla deras kläder på marknaden.  Det handlar om regnkläder där materialet kommer huvudsakligen från gamla återvunna fiskenät. Hör Fredrik Ekström berätta hur marknadsavdelningen samtidigt har axlat en ny roll som framtidens produktutvecklare.  

#hållbarhet #branding #retail #influencer


Diana Amini  

10:45-11:15
Scen: The Bar

Diana Amini // Modeindustrins väg till förändring

H&M Foundation har en fot i näringslivet och en fot i den ideella sektorn. Med uppdraget att vara en katalysator för positiv förändring spelar kommunikationen en central roll och via två konkreta exempel lyckas H&M Foundation nå miljontals människor globalt. Dels genom innovationstävlingen Global Change Award för modeindustrin och dels genom sin alternativa Fortune 500-lista som utmanar stereotyper och lyfter fram kvinnliga entreprenörer som byggt upp företag i några av världens tuffaste startupmiljöer. Se Dianas hälsning.

#hållbarhet #retail #disrupter #influencer


 

12:15-12:45
Scen: Game Room

Christina Cheng & Josefin Lundmark // Trend och innovation som strategiskt verktyg

Häng med till den sweet spot där affärsutveckling, kommunikation, design och sortiment möter varandra. Här har ICA som ett av Sveriges starkaste varumärken ihop med trend- och innovationsbyrån Sprillo utvecklat ett framåtlutat arbetssätt som låter marknadsavdelningen sätta strategisk riktning för varumärket, erbjudandet, sortimentet och kommunikationen.

#branding #retail #hållbarhet #sinnen
 


Linda Tylestedt  

12:15-12:45
Scen: The Bar

Linda Tylestedt // Från vardag till wow!

Hur skapar du engagemang för en lågintresseprodukt och hur hanterar du samtidigt interna och externa utmaningar? Linda Tylestedt, kampanjchef på Electrolux, berättar om idén och arbetet bakom som ledde fram till att de vann Sveriges Annonsörers pris 100-wattaren med bidraget “AEG Fashion Wash”, ett framgångsrikt exempel på en engagerad och resultatorienterad marknadsföring. Se Lindas hälsning.

#branding #retail #digitalt #influencer #hållbarhet


Sandra och Daniel Kvist  

11:30-12:00
Scen: Game Room

Sandra & Daniel Kvist // Våga vara värdestyrd

För att nå en allt mer segmenterad marknad gäller det att våga vara värdestyrd. Vinnarna är dem som inte bara bygger varumärke utan även lyckas kommunicera det på ett sätt som möter den moderna konsumenten behov. Våga avstå så kallade anpassade budskap och satsa istället på att stärka din position med en tydlig vision som skapar ett verkligt värde för kunden. 

#branding #hållbarhet #kreativitet #ehandel
 


 

13:00-13:30
Scen: The Bar

Christian Thrane Barrou // Marknadsföring inte längre bara för marknadsförare

Den traditionella värdekedjan för reklam, med separerade funktionella silos, är under starkt förändringstryck. I dag är varumärke och marknadsföring inte bara en angelägenhet för marknadsförare. Hör Christian Thrane Barrou berätta om hur framgångsrik marknadsföring är datadriven och framförallt handlar om hastighet och relevans. Och hur det i sin tur radikalt har förändrat hela Telenors sätt att jobba.

#branding #tech #retail


 

09:15-09:45
Scen: Game Room

Barakat Ghebrehawariat// Pratar du demokratiska?

Vad menas med vithetsnorm? Hur används begreppet rasifiering?  Varför kallas människor som är födda här invandrare? Heter det flykting eller människor på flykt? Vad "får" man säga och vad spelar det egentligen för roll vem som säger vad? Det är lätt att känna sig vilsekommen i begreppsdjungeln och den här ängsligheten har träffsäkert döpts till "teoretisk ångest”. Men hur dämpar vi vår teoriångest? 

#hållbarhet #influencer #brandin


 

11:30-12:00
Scen: The Bar

Walter Naeslund // Arbeta agilt med reklam

Techvärlden växlade för länge sedan över till ett mer lättrörligt och agilt arbetssätt. Nu är det hög tid att arbeta mer så även inom reklam, anser Walter Naeslund, vd och grundare av reklambyrån Honesty. En agil arbetsmetodik hanterar bättre snabb förändring och drar samtidigt nytta av de nya möjligheterna att testa saker på riktigt och återkoppla enligt ”build, measure, learn”-metodiken. Lyssna och lär hur du kan göra din kommunikation mer kraftfull, kostnadseffektiv och snabb! 

#branding #disrupter #kreativitet #digitalt

 


 

 

13:00-13:30
Scen: Game Room

Petra Stenqvist​ // Konsten att vara en digital ledare

Petra Stenqvist är CEO, chief experience officer, och en tidig medarbetare på varumärkesbyrån Pond som nyligen köptes upp av konsultjätten PwC. Tillsammans har de båda bolagen precis öppnat sitt nya ”experience center” för att snabbt kunna gå från tanke till handling. Och att vara en digital ledare handlar numera väldigt lite om IT och desto mer om helt andra saker, avslöjar hon. 

#branding #disrupter #digitalt #kreativitet


 

08:00-08:45
Scen: The Nest

Jana Söderberg // Konsten att motivera dig själv och bryta tankemönster

Grannen springer Lidingöloppet, din bästa vän köper sommarstuga och din kollega har precis bestämt sig för att starta eget. Och vad vill du? Känns det ibland som om något fattas och att ditt liv försvinner mellan to-do-listor, fredagsmys och lördagsgodis? Ta över rodret, träna din mentala styrka och påverka ditt liv i den riktning du vill. 

#sinnen #disrupter #kreativitet
#branding

 


 

 

13:45-14:15
Scen: The Bar

Daniel Stipich // Framtidsflytt för ett ikoniskt varumärke

Med över 100 år på nacken som varumärke tar NK nu steget in i nästa hundraårsperiod. NK:s marknadschef Daniel Stipich berättar om planerna för en ny epok för det klassiska varuhuset i Stockholm. Och hur man skapar relevans i en nutid, parallellt med att leva i en framtid, utifrån de fyra hörnstenarna utbud, service, miljö och kommunikation. 

#retail #branding  #digitalt #ehandel

 


 

 

12:30-13:30
Scen: Nightwood

Viktoria Wyckman // Influencer marketing med nya ögon

Hittills har influencer marketing framförallt handlat om kvalitet framför kvantitet. Men nu sker istället ett skifte där företag mer prioriterar engagemang framför räckvidd. Hör Viktoria Wyckman Ågren berätta om maktskiftet från traditionella mediahus till individuella influencers där teknik, innovation och data avgör kraften att kunna skala morgondagens varumärkesbyggande på ett mätbart sätt. 

#influencer #branding #digitalt #tech #startup

 


 

 

13:45-14:15
Scen: Game Room

Per Carleö // Att transformera ett varumärke

Få lär ha missat den varumärkesresa Volvo Cars gjort under de senaste åren. Helt nya bilar, samarbeten med kända profiler som Zlatan och försäljningsrekord på försäljningsrekord. Volvos marknadsdirektör Per Carleö kommer att dela med sig av sina erfarenheter och lärdomar från denna makalösa resa. Se Pers hälsning.

#branding #retail #tech


 

08:30-09:00
Scen: Game Room

Eva Sjökvist // Från outnyttjad tillgång till ny intäkt

Runtom i Sverige står många fastigheter tomma. Vilket för fastighetsbolagen innebär både missad intäkter och arbete med att hitta nya hyresgäster. Men genom att istället se det som skäl till innovation har Castellum skapat ett nytt bolag, ett helt nytt gränssnitt mot konsumenter och hittat ett sätt att ge nytt liv till deras lokaler. Eva Sjökvist berättar om idén och arbetet fram till en helt ny typ av förvaringstjänst.
 
#branding #disrupter #startup #tech


 

09:30-09:50
Scen: Board Room

Ulrika Peyron // Hur mår svenska medier i relation till andra länder och vad innebär det för marknadsföraren?

Vi har frågat journalister i Sverige och globalt hur de upplever de vindar som blåser, stora utmaningar och relationen med kommunikatörer. Lyssna till Ulrika Peyron, marknadschef på Cision, som lyfter trender från deras globala undersökning State of the Media och tar pulsen på svenska journalisters bild i relation till andra journalister globalt. Genom att förstå journalistens utmaningar och den marknad du vill nå kan du anpassa dina kampanjer för maximera din förtjänade kommunikation.

#branding #trend #tech

 


 

12:30-12:50
Scen: Board Room

Messiah Hallberg, Jakob Öqvist & Dicran Sarafian // Så lyckas du med poddsamarbetet

Poddkonsumtionen har ökat med 65% de senaste två åren och partnersamarbeten med poddar har blivit en ny och effektfull kanal.
Komikerna Jakob Öqvist och Messiah Hallberg leder Sveriges största humorpodd, Freakshow. Tillsammans med partnern Läkarmissionen delar de med sig av sina bästa tips på hur ett lyckat poddsamarbete ser ut. Och kan man prata om ett så allvarligt ämne som kvinnlig könsstympning i en lättsam och rolig podd? Se Messiah och Jakobs hälsning.

#digitalt #kreativitet #trend

 

 

10:00-10:20
Scen: Board Room

Åsa Sohl // Screams Trender 2018

En intressant och engagerande trendpresentation som tar avstamp i hur människors beteende förändras och hur det påverkar oss som jobbar med kommunikation. 2017 svepte #metoo-rörelsen över oss och Fake News fortsatte spridas över världen. Under en späckad presentation får du ta del av fem trender för 2018, vi kommer bland annat att prata om ljudets återkomst, om att mäta känslor och ärlighet och moral.  Hur påverkar artificiell intelligens oss människor och marknadsförare, och vad ska man med blockchain till egentligen? Se Åsas hälsning.

#trend #kreativitet #tech #branding

 

 

13:15-13:45
Scen: Nightwood

Mikael Kreuger & Ted Sahlström // Lyckas med programmatic - så maximerar du din ROI

Programmatisk annonsering växer kraftigt och förväntas utgöra två tredjedelar av all global display annonsering i år. För att lyckas med programmatic måste man förstå och använda potentialen på bästa sätt. De som investerar sent i programmatic riskerar att hamna efter konkurrenterna. Det finns verktyg som gör programmatic lättare att använda med tydlig rapportering utan gömda avgifter. Men hur använder man dessa på bästa sätt? 

#tech #digitalt

 

 

11:45-12:15
Scen: Camper Lounge

Leif GW Persson // Bygger ett varumärke i brott

Hör Leif GW Persson, Sveriges nestor inom kriminologi, dela med sig av höjdpunkter från en lång karriär och hans syn på framtiden. "Häromdagen fyllde jag 73 år. Då slog det mig plötsligt att jag borde börja planera framåt”, säger professorn som gått till TV4 för att kunna bli ännu mer aktiv i rutan.

#branding #influencer

 

 


 

 

 

12:00-12:20
Scen: Board Room

Yasmine Winberg och Julia Lundin // Så granskade vi spelbranschen

Spelbranschen kritiseras ofta för sin aggressiva marknadsföring. Vi testade exakt hur aggressiv den är och hur den kan påverka människors tendens att bli beroende. Sedan ställde vi spelbolagen mot väggen.

#trend #disrupter

 

 

10:30-10:50
Scen: Board Room

Markus Gustafsson // Så låter Omni användarna utveckla produkten

Sverige hade knappt hunnit vänja sig vid tanken att Omni är ett av de ledande nyhetsmedierna i Sverige. Då går Omni in i ytterligare ett segment och lanserar Omni Ekonomi för Sveriges alla affärsläsare. Redan 10 veckor efter lanseringen i höstas har Omni Ekonomi laddats ner av 150 000 personer. Hör Omnis grundare Markus Gustafsson berätta hur Omni låter användarna utveckla produkten åt dem – och ta dem in på helt nya marknader.

#digitalt #tech

 

 


 

11:00-11:20
Scen: Board Room

Fredrik Hermansson // Podcastreklam och vikten av validerad statistik - hur lyckas man?

I takt med att podcastlyssnandet ökar och podcastvärlden blir allt mer fragmenterad blir det allt viktigare med att gemensamma mätningsmetoder och hur man som annonsör når ut i en väldigt intim och framåtlutad miljö. Hur ska vi bedömma och utvärdera reklam i podcast, och hur bemöter kunderna framtidens digitala ljudkonsumtion? 

#digitalt #tech

 

 


 

11:30-11:50, 13:00-13:20
Scen: Board Room

Helya Houshmand // Spanare.

Så många spännande inspiratörer, men du kommer inte hinna lyssna på alla! AdDays spanare Helya Houshmand och redaktör Ulf Skarin ger dig höjdpunkter från dagen. Helya är grundare och VD för kommunikationsbyrån Story Relations

#trend

 

 


 

 

 

13:30-13:50
Scen: Board Room

Berghs School of Communication // Framtidens reklamare

Reklam har en enorm makt- och påverkan, så vilket ansvar har och tar annonsörer för sin reklam och hur kan de ta mer ansvar när det kommer till psykisk ohälsa och skeva ideal? Det var briefen vi, Sveriges Annonsörer, gav till studenterna på Berghs. Under två dagar fick totalt 18 studentgrupper arbeta med briefen och presentera sin idé. På AdDay får du höra den vinnande gruppens tankar och lösning.  

#kreativitet #trend

 

 


 

 

 

09:30-09:20
Scen: Board Room

Frippe Stenberg // Scandic - meningsfull tillväxt

Scandic är ett bolag som vuxit kraftigt de senaste åren. Att skapa meningsfull tillväxt och emotionell koppling blir nästa utmaning. 

#sinnen #trend

 

 

 


Till adday.se

 
 
 
 

AdDay-pass

För dig som medlem kostar AdDay-passet 1995 kr. Icke medlemspris är 2495 kr, alla priser är exklusive moms.

Boka ditt pass här


 

Program, karta & scener

Den 25 april tar AdDay över Downtown Camper by Scandic på Brunkebergstorg 9 i Stockholm.

Läs om program, karta & scener