Alla nyheter

Svarta listan uppdaterad – spelbranschen värsta syndarna

Årligen går miljontals kronor till illegala sajter genom reklam från annonsörer. Framförallt är det spelbolagen som syns med reklam på dessa sajter, och därmed understödjer dem. Det visar en genomgång av Rättighetsalliansen och Sveriges Annonsörer som uppdaterar sin ”svarta lista” med sajter att undvika.

Branschen kräver ökad transparens – ny guide för digital annonsering

Under drygt ett halvårs tid har Expertteam Mediekvalité, ett expertteam som ska verka för ett mer transparent mediesverige, arbetat fram en guide för att reda ut alla begrepp som kan förvirra när det kommer till digital annonsering. Syftet är att ge annonsörer en större förståelse för hur de digitala medieköpen ska bli så effektiva som möjligt. – Jag tror att många har koll på en liten del. Med guiden blir det lätt att komplettera med de delar som man kanske missat tidigare, säger Erik Modig, forskare på Handelshögskolan och del av Expertteam Mediekvalité.

8 av 10 negativa till att kändisar gör spelreklam

Åtta av tio är negativa till att kända personer gör reklam för pengaspel och spelbolag. Mest negativa är kvinnor, äldre och boende i Småland. Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Varumärkena som var i medias rampljus 2018

Volvo, ICA och Google är några av de mest omnämnda varumärkena 2018 i svenska redaktionella medier. Mest omnämnda sociala plattformen är Twitter, medan Socialdemokraterna är det mest omnämnda politiska partiet. Det visar medieföretaget M-Brain och Sveriges Annonsörers sammanställning över året som gått.