Alla nyheter

Medlem i fokus: Löfbergs vill få dig att sluta vaska

Efter mer än 17 år på Löfbergs brinner glöden för varumärket än för marknadschefen Lena Rodin. Blicken är inställd på framtiden och att säkra framtiden för både företaget och nästa generations kaffeodlare. En del är att få dig att sluta hälla ut ditt kaffe.

Annonsör och OS – tänk på det här!

De olympiska vinterspelen i Pyeongchang startar denna vecka och innebär sannerligen härliga tider för oss sportfanatiker. Blickarna vänds denna gång mot Sydkorea där medaljerna så småningom ska fördelas bland de tappra kämparna. Med tanke på den kraft som OS har, och den exponering som sker genom TV-sändningarna, kan det som företag givetvis vara oerhört lockande att haka på och surfa på den enorma svallvåg som ett OS generar. 

Spelbolagen pressade upp medieinvesteringarna 2017

Sveriges två största annonsörer, ICA och Procter & Gamble, minskade sina investeringar i köpt reklam 2017 jämfört med föregående år, enligt Kantar Sifo:s sammanställning över landets investeringar i reklam. Men medieinvesteringarna för de 20 största annonsörerna ligger likväl något över 2016 års nivåer, till stor del avhängt spelbolagens ökade investeringar.

Falsk reklam växande problem – många ser den dagligen visar ny studie

Falsk reklam har kommit att bli en del av svenskens vardag. Många ser den dagligen. Framförallt ser man den falska reklamen i digitala kanaler och nästan varannan säger att de till följd av detta inte litar på erbjudanden de ser digitalt. Det visar en undersökning som intresseorganisationen Sveriges Annonsörer presenterar idag.

Domen i Kissie-målet – ”Sponsored post” är godtagbart som reklammarkering

Idag kom domen i ”Kissie-målet” från Patent- och Marknadsdomstolen. En dom som många väntat på och som förväntades ge en del svar på frågan om reklammarkering i sociala medier. Det mest intressanta i domen är att Patent- och Marknadsdomstolen säger att reklammarkeringen ”sponsored post”, som bloggaren Kissie använt i ett blogginlägg, är en godkänd reklammarkering, i enlighet med 9 § i marknadsföringslagen.

Medlem i fokus: Så gör ICA succé i sociala medier

Med aptitretande och humoristiskt innehåll samt en skicklig kommentarhantering har ICA Sverige växt sig stora i sociala medier. Vi ringde upp de ansvariga för att prata framgångsrecept, Facebooks ändrade algoritmer och sociala medier-kriser.

Trender 2018 – på 3 annonsörers agenda

GDPR, lojalitetsprogram, AI och sammankopplade organisationer. Det kommer trenda under 2018, tror Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen, Michael Grimborg, CMO på Synsam och Pom Ahnborg, Nordic Media Manager på TUI.

Sveriges Annonsörer om reklamutredningen

I dag, fredagen den 12 januari, lämnades utredningen "Ett reklamlandskap i förändring – konsumentskydd och tillsyn i en digitaliserad värld" till finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Här ger Sveriges Annonsörer sin syn på utredningen.  

Nästan var fjärde överväger att minska eller stänga ned sin Facebook 2018

Facebook är den sociala medier-plattform svensken använder överlägset mest. Hälften av oss använder den dagligen. Men det är också den kanal som flest överväger att minska sin användning av. Nästan var fjärde överväger att minska sin användning eller helt stänga ned sitt konto, att jämföra med Instagram-användarna där motsvarande siffra är åtta procent. Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer frågat svenska folket om sina sociala medier-vanor inför det kommande året. 

Moderaterna mest omnämnda partiet 2017

Moderaterna blev mest omnämnt bland riksdagspartierna i svenska redaktionella och sociala medier under 2017. 237 000 omnämningar fick partiet, 80 000 fler än tvåan, Socialdemokraterna. Det visar en mätning som Sveriges Annonsörer och medieanalysföretaget M-Brain gjort.

Sociala varumärken mest omnämnda 2017

Facebook dominerade medieutrymmet – igen. Drygt 375 000 gånger har varumärket omnämnts i svenska redaktionella och sociala medier, en dubblering mot föregående år. Plats två, tre och fyra på listan är också sociala varumärken och först på plats fem kommer ett traditionellt varumärke. Det visar en mätning som Sveriges Annonsörer och medieanalysföretaget M-Brain gjort.

Att mäta marknadsföringens värde

Så här i årets slutskede brukar de flesta verksamheter göra bokslut och stämma av vad som åstadkommits under året, och frågan om att mäta marknadsföringens nytta och värde brukar vara högaktuell så här års.Som många vet är detta en fråga som ligger mig varmt om hjärtat. Jag tänkte därför avsluta året med att ge några råd och tips om detta som kanske kan bidra till att göra 2018 än mer framgångsrikt för dig som marknadsförare.

Sveriges Annonsörers jurist om ”Kissie-rättegången”

Tisdagen den 12 december drog den så kallade ”Kissie-rättegången” igång. Bloggaren "Kissie" och influencernätverket Tourn är anklagade för dold reklam och nu ska Patent- och Marknadsdomstolen avgöra ärendet. I torsdags, den 14 december, var Sveriges Annonsörers förbundsjurist, Tobias Eltell, vittne i rättegången. – Detta kan tyckas vara en okomplicerad fråga som nu ska avgöras av domstolen. Men mot bakgrund av att det inte går att dra raka analogier från den analoga världen, i kombination med att genomsnittskonsumenten för Kissies målgrupp är en ganska välinformerad grupp, är utgången inte given.

Sveriges Annonsörer om Stockholms stads förbud mot sexistisk och rasistisk reklam

I går beslutade Stockholms stad att införa nya riktlinjer vad gäller sexistisk och rasistisk reklam. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer ställer sig positiv till att riktlinjerna kommer vara samma som Reklamombudsmannens. Dock finns det oklarheter i det nya direktivet som lämnar öppet för tolkning om de kan komma att gå emot RO:s bedömningar eller ej. Det är vidare olyckligt om vi får regionala skillnader i hur reklam bedöms.

Så planerar svenskarna sin julshopping – fysiska butiker fortsatt starka i julhandeln

Nästan sju av tio svenskar planerar att handla sina julklappar i en fysisk butik. Men webben är på frammarsch och 51 procent planerar också att handla på nätet. Drygt var tionde har dock redan köpt sina klappar under ”Black Friday” och nästan lika många planerar att göra det under mellandagsrean. Det visar en undersökning från Novus, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Medlem i fokus: Caroline Glansén, marknadschef på If.

”Det handlar om att få folk att tycka om det du gör och det du står för”  De vill få oss att sluta sängsurfa, köra försiktigare och sticka med reflekterande garn. Men hur säljer det försäkringar? I helgintervjun med Caroline Glansén, marknadschef på If, reder vi ut detta och mycket mer. 

Medlem i fokus: ”Vi är långt förbi Fritidsresors nivå”

”Vi är långt förbi Fritidsresors nivå”– Pom Ahnborg, Nordic media manager om TUI:s förändringsresaPom Ahnborg om resan från Fritidsresor till TUI, kanalval, hur man får trogna kunder och vad som blir marknadsföringstrenden 2018. 

Marknadschef i fokus – Han vill engagera mera

Dagtid marknadschef. Fritid musiker. Linus Almqvist har många strängar på sin lyra. Nyligen släppte hans rapgrupp, ”Pumpa på” en ny singel om det hårdnande samhällsklimatet. Här berättar han om likheterna mellan musik och kommunikation och vad titeln skulle bli om gruppen skulle skriva en låt om kommunikationsbranschen.

Nu ska podcasts slåss om annonspengarna på allvar – med världens första podcastindex

Idag är det världspremiär för Poddindex (http://poddindex.se/), en lista med certifierade podcasts. På sajten visas data över antal lyssningar och faktisk räckvidd för majoriteten av Sveriges största och populäraste poddar. Den nya mätmetoden är framtagen av Sveriges Annonsörer tillsammans med Sveriges Radio, MTG Sverige, Acast och Bauer Media. – Det här är ett viktigt och stort steg i att föra in mer transparens i vår bransch, säger Anders Ericson, VD på Sveriges Annonsörer.