Alla nyheter

Näringslivets uppdaterade Rekommendationer för alkoholreklam

Nu lanseras de uppdaterade rekommendationerna för ansvarsfull alkoholreklam, gemensamt antagna av Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningen. Syftet med rekommendationerna är att ge medlemsföretagen vägledning för marknadsföring av alkoholdrycker utifrån de krav som ställs på marknadsföring av dessa.

Stockholms stad tog beslut om etiska riktlinjer för utomhusreklam

Kommunfullmäktige tog under vårens sista möte beslut om etiska riktlinjer för utomhusreklamen på Stockholms stads reklamytor. Riktlinjerna gäller sexistisk reklam och hänvisar till Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) och Reklamombudsmannens/Reklamombudsmannens Opinionsnämnds praxis. Sveriges Annonsörer välkomnar beslutet.

Delta i #metoo-undersökning

Efter höstens och vårens #metoo-upprop vill vi nu, 11 organisationer som arbetar gemensamt i kommunikationsbranschens upprop #sistabriefen, göra en undersökning om din syn på frågor kopplade till #metoo.

Sätt människan före datan!

Vi annonsörer har ett stort ansvar. Både i vad vi skickar ut för budskap, men även när det kommer till hur vi samlar in data, och använder den. I en tid när data är värd sin vikt i guld är det av största vikt att vi sätter människan före datan.

Så styr hon ”Grönan” in i framtiden – satsar på kärlek och digitala kanaler

Joanna Hammar har en lång bakgrund från TV men när Gröna Lund storsatsar väljer de bort TV till förmån digitala kanaler och OOH. I helgintervjun berättar Gröna Lunds och Parks and Resorts marknadschef om nöjesfältets strategi framåt, hur en biofilm om kärlek ska sälja Gröna Lund och varför hon föredrar 20 grader och molnigt. 

Sveriges Annonsörer prisas internationellt för kampanjen ”Reklam – inte bara störande”

Under gårdagskvällen prisades Sveriges Annonsörers kampanj ”Reklam-inte bara störande” internationellt av organisationen WFA med det åtråvärda priset WFA President's Award. Kampanjen, som pågick sommaren 2017, syftade till att opinionsbilda kring reklamens roll i samhället och togs fram i samarbete med Forsman & Bodenfors.

Fyra av tio kommer sannolikt att använda sig av sina GDPR-rättigheter

Den 25 maj införs nya dataskyddsförordningen, GDPR. Fyra av tio vet att lagen är på väg att träda i kraft och nästan lika många svarar att det är sannolikt att de kommer använda sig av sina GDPR-rättigheter. Det framkommer i en Novus-undersökning gjord på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

”Vi ska vara den virtuella extra familjemedlemmen”

Electrolux är ett av börsens äldsta bolag, en vitvarujätte som nästa år fyller jämnt, 100. Ett jubileum som kommer bli väsentligt mycket kraftfullare än något man gjort tidigare. – Vi kommer att synas rejält, och ha en daglig närvaro hos våra konsumenter, säger John Andersson, Head of Marketing & Brand Nordics.

Berghsstudenternas idé blir verklighet – 100-wattaren får specialkategori för att uppmärksamma ansvarsfull och inkluderande reklam

100-wattaren, tävlingen som belönar effektiv reklam, får ett nytt specialpris – 100-fattaren. Priset kommer att mäta en annan typ av effekt, effekten av att ta ansvar, och delas ut till en kampanj där man har fattat konsekvenserna av ens reklam och arbetar ansvarsfullt och aktivt med inkludering och att motverka skeva ideal. 100-fattaren är en idé på initiativ av studenter från kommunikationsskolan Berghs School of Communication.

Riskerar du att bryta mot GDPR på nätet?

Den 25 införs EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR. Många annonsörer arbetar för fullt med att bli förenlig med förordningen, men inte lika många väger in sin webbplats i arbetet. 

Sammandrag från en fullspäckad dag

Igår, den 25 april, gick AdDay av stapeln, årets stora inspirationsdag för alla som arbetar med kommunikation. Närmare 400 gäster hade samlats på Downtown Camper för att lyssna till fler än 30 inspiratörer. Här följer ett komprimerat sammandrag från dagen. 

Intervju med AdDay-inspiratörerna Diana Amini och Victor Sandberg

Den 25 april tar AdDay 2018 över hotellet Downtown Camper by Scandic på Brunkebergstorg i Stockholm. På årets stora inspirationsdag för dig som arbetar med kommunikation kan du lyssna till fler än 30 inspiratörer på 7 scener. Inspiratörerna ger sin syn på marknadsföring, innovation, kommunikation och entreprenörskap. Som en liten försmak har vi intervjuat två av årets inspiratörer Diana Amini från H&M Foundation och Victor Sandberg på Appletrees.