Alla nyheter

Samsungs marknadsdirektör om hur man lyckas med långsiktighet i sin kommunikation

”våga vara lite tråkig” Han har vunnit titeln årets marknadschef och varit med att bygga upp Samsung till en digitaljätte. I höst är han juryordförande i kategorin Långsiktigt i 100-wattaren. I helgintervjun berättar Karl-Oskar Tjernström hur man lyckas få till långsiktighet i sitt kommunikationsarbete och varför branschen måste tänka om för att nå ut.  

Globala annonsörer planerar ökade investeringar på influencer-marknadsföring

Drygt sex av tio globala annonsörer planerar att öka sina investeringar när det kommer till influencer-marknadsföring under de närmaste 12 månaderna, visar en rapport från World Federation of Advertisers, WFA, moderorganisationen för världens alla annonsörorganisationer och en intresseorganisation för världens 100 största annonsörer.

Erik Modig kliver in i Expertteam Mediekvalité

Marknadsföringsforskaren Erik Modig tar plats i Expertteam Mediekvalité, ett expertteam som ska verka för ett mer transparent mediesverige. – Utan transparens, tydlighet och jämförbarhet blir det riktigt svårt för annonsörer att kunna garantera effekt för sina medieinvesteringar, säger Erik Modig.

Occasion ska maxa 100-wattaren

Den 15 augusti öppnar inlämningen till årets 100-wattare som går av stapeln den 29 november på Stockholms stadshus. Ny produktionspartner till tävlingen i år blir Occasion. Byrån har tidigare producerat bland annat Guldägget samt flera andra awards och branschgalor.

Fler negativa till politisk reklam

Den allmänna inställningen till reklam från politiska partier är negativ för nära fem av tio respondenter och de negativt inställda har blivit fler de senaste fyra åren. Endast var sjätte svensk är positiv till politisk reklam, visar en ny undersökning från Novus, som intresseorganisationen Sveriges Annonsörer låtit göra.

Världens bästa marknadsföringsböcker har en sak gemensamt

Strax efter det att Frankrike firat sitt VM-guld i fotboll la reklambyrån BBH upp en omröstning på Twitter, där uppgiften var att kora världens bästa marknadsföringsbok. Upplägget följde samma struktur som VM, med gruppspel, åttondelsfinaler, kvarts- och semifinaler och till sist en duell mellan två böcker i finalen.  

Varannan svensk negativ till reklam

Svensken allmänna inställning till reklam är fortsatt övervägande negativ. 50 procent är ganska eller mycket negativt inställda till reklam, vilket ligger i paritet med 2016 års rekordhöga nivåer. Mest negativ är svensken till reklam i e-post. Det visar en ny undersökning från Novus, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Lista: Nöjesparkerna med starkast varumärke

Sommaren är här och många planerar ett besök till en eller flera av Sveriges nöjesparker. Men när svensken får ranka sitt favoritvarumärke inom nöjesparker är det ett varumärke som sticker ut rejält – Liseberg. Drygt fyra av tio har nöjesparken som sin favorit. Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Näringslivets uppdaterade Rekommendationer för alkoholreklam

Nu lanseras de uppdaterade rekommendationerna för ansvarsfull alkoholreklam, gemensamt antagna av Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningen. Syftet med rekommendationerna är att ge medlemsföretagen vägledning för marknadsföring av alkoholdrycker utifrån de krav som ställs på marknadsföring av dessa.

Stockholms stad tog beslut om etiska riktlinjer för utomhusreklam

Kommunfullmäktige tog under vårens sista möte beslut om etiska riktlinjer för utomhusreklamen på Stockholms stads reklamytor. Riktlinjerna gäller sexistisk reklam och hänvisar till Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) och Reklamombudsmannens/Reklamombudsmannens Opinionsnämnds praxis. Sveriges Annonsörer välkomnar beslutet.