Alla nyheter

Remissinstans för betänkandet av ändringar i AV-direktivet

Sveriges Annonsörer är remissinstans för betänkandet som den s.k. AV-utredningen nyligen lämnade över till Kulturdepartementet (En moderniserad radio- och tv-lag- genomförande av ändringar i AV-direktivet SOU 2019:39). Utredningens uppdrag har varit att föreslå de ändringar i svensk lag och övriga åtgärder som behövs för att genomföra det s.k. AV-direktivet (direktivet om audiovisuella medietjänster).

Här är juryn som ska kora årets mest effektiva kommunikation

I dag, den 15 augusti, öppnar 100-wattaren 2019 för inlämning av tävlingsbidrag. I samband med öppnandet offentliggörs också årets jury som består av 70 branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag. Tillsammans ska juryn granska bidrag och kora de mest effektiva kommunikationsinsatserna på prisutdelningen och galan i Stockholms stadshus den 28 november. 

Så säkrar du ditt varumärke när du annonserar på YouTube

Ingen har väl missat debatten om att företag som annonserat på YouTube ibland hamnat i en kontext som rimmar illa med varumärket? Det kan vara ett problem i all digital annonsering, framförallt när du köper programmatiskt.

Fyra av tio svenskar lyssnar på poddar – dokumentärer är favoritkategorin för poddlyssnandet

Nya podcasts tillkommer dagligen och allt fler svenskar lyssnar på poddar, att det är ett intressant annonsformat är mycket tydligt. Men hur många av svenskarna lyssnar egentligen på poddar, hur ofta lyssnar man och vad lyssnar man på? Det har Novus, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, kartlagt i en ny rapport.

Självreglering är vägen till bättre spelreklam

Ett förbud mot spelreklam skulle hota såväl yttrandefriheten som intäkterna för redan pressade mediebolag. Samtidigt är det uppenbart att spelreklamen behöver stramas upp. Spelbranschen måste därför ta chansen att undvika hård lagstiftning genom att införa självreglering och inrätta en Spelombudsman.