Alla nyheter

8 av 10 negativa till att kändisar gör spelreklam

Åtta av tio är negativa till att kända personer gör reklam för pengaspel och spelbolag. Mest negativa är kvinnor, äldre och boende i Småland. Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Varumärkena som var i medias rampljus 2018

Volvo, ICA och Google är några av de mest omnämnda varumärkena 2018 i svenska redaktionella medier. Mest omnämnda sociala plattformen är Twitter, medan Socialdemokraterna är det mest omnämnda politiska partiet. Det visar medieföretaget M-Brain och Sveriges Annonsörers sammanställning över året som gått.

Effekt är lika mycket en fråga om uthållighet som kreativitet

Prisutdelningen i 100-wattaren sammanfaller med tiden då Sverige börjar lysas upp av allahanda julbelysningar, både i fönstren hemma och tvärsöver gator och torg i våra städer. Och på samma sätt som en riktigt fin julbelysning skapas av mängder av små lampor tillsammans tycker jag att årets 100-wattare präglades av en tänkvärd och stimulerande kombination av lysande idéer och gott hantverk, där kreativiteten lika ofta satt i själva genomförandet, eller i analysen och marknadsinsikten, som i den bärande grundidén. Att det dessutom blev en spännande duell mellan Åkestam Holst och NORD DDB om vem som skulle få ihop den totala wattsumman gjorde såklart inte kvällen sämre.

Nästan varannan negativ till reklam på engelska

Reklam på engelska blir allt vanligare i tidningar, TV och på internet i Sverige. Men vad tycker egentligen svenska folket om reklam på engelska? Nästan varannan ställer sig negativ till svengelskans intåg och mest negativa är män och äldre, visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Vad är äkta i en låtsasvärld?

Annonsörer storsatsar i sociala medier. Men hur mycket av investeringarna når fram till riktiga människor? Vi beslöt oss för att djupdyka i ämnet.