Alla nyheter

Intervju med AdDay-inspiratörerna Diana Amini och Victor Sandberg

Den 25 april tar AdDay 2018 över hotellet Downtown Camper by Scandic på Brunkebergstorg i Stockholm. På årets stora inspirationsdag för dig som arbetar med kommunikation kan du lyssna till fler än 30 inspiratörer på 7 scener. Inspiratörerna ger sin syn på marknadsföring, innovation, kommunikation och entreprenörskap. Som en liten försmak har vi intervjuat två av årets inspiratörer Diana Amini från H&M Foundation och Victor Sandberg på Appletrees.

Profilerna som kommer till AdDay

Den 25 april går årets stora inspirationsdag av stapeln på Downtown Camper. Nu är fler än 30 av årets inspiratörer klara. Bland dem finns Järvaveckans grundare, Ahmed Abdirahman, Volvos marknadsdirektör, Per Carleö och Handels start-up professor Robin Teigland.

Sveriges Annonsörer och programmatic-bolaget Match2One i samarbete för smartare online-annonsering

Nu blir fler annonser smartare. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer inleder samarbete med startup-bolaget Match2One. Tillsammans erbjuder man en självservice programmatisk plattform för annonsörer. Plattformen bygger på AI och maskininlärning, vilket gör det lätt och säkert för annonsörer att handla annonser online.

#sistabriefen öppnar telefonlinje

Hösten 2017 var hösten när berättelserna under hashtagen #metoo aldrig ville tystna. I kommunikationsbranschens egna metoo-upprop #sistabriefen riktades en särskild uppmaning till intresse och branschorganisationer. Tillsammans med 10 andra organisationer har vi fört samtal och arbetat med att ta fram åtgärder tillsammans.  En av de första åtgärderna vi gör tillsammans är att öppna upp ett telefonnummer dit man kan vända sig med frågor kring sexuella trakasserier och diskriminering på jobbet. Den som ringer får prata med en facklig rådgivare på DIK som kan stötta och ge råd utifrån ett arbetsrättsligt perspektiv. 

Att vara sig själv närmast

Om du följer branschmedia har du säkert sett Nikes senast reklamfilm ”Nothing beats a Londoner” från Wieden + Kennedy. Filmen handlar om ett antal smarta och talangfulla personer inom sport och musik i London, och hur de tar sig an alla de utmaningar som finns med en ”Just do it”-attityd. Den har (med rätta) hyllats för både sin kreativitet och tekniska briljans, och sättet den visar upp personer med olika bakgrund och lyfter fram deras olika kompetenser. 

Medlem i fokus: Så ska han aktivera världen

Efter mer än 20 år i försäkringsbranschen bytte Pino Roscigno i höstas bransch, till en värld full av sport. Som marknadsdirektör på Stadium har han ett tydligt uppdrag: aktivera världen.

Medlem i fokus: Löfbergs vill få dig att sluta vaska

Efter mer än 17 år på Löfbergs brinner glöden för varumärket än för marknadschefen Lena Rodin. Blicken är inställd på framtiden och att säkra framtiden för både företaget och nästa generations kaffeodlare. En del är att få dig att sluta hälla ut ditt kaffe.

Annonsör och OS – tänk på det här!

De olympiska vinterspelen i Pyeongchang startar denna vecka och innebär sannerligen härliga tider för oss sportfanatiker. Blickarna vänds denna gång mot Sydkorea där medaljerna så småningom ska fördelas bland de tappra kämparna. Med tanke på den kraft som OS har, och den exponering som sker genom TV-sändningarna, kan det som företag givetvis vara oerhört lockande att haka på och surfa på den enorma svallvåg som ett OS generar. 

Spelbolagen pressade upp medieinvesteringarna 2017

Sveriges två största annonsörer, ICA och Procter & Gamble, minskade sina investeringar i köpt reklam 2017 jämfört med föregående år, enligt Kantar Sifo:s sammanställning över landets investeringar i reklam. Men medieinvesteringarna för de 20 största annonsörerna ligger likväl något över 2016 års nivåer, till stor del avhängt spelbolagens ökade investeringar.

Falsk reklam växande problem – många ser den dagligen visar ny studie

Falsk reklam har kommit att bli en del av svenskens vardag. Många ser den dagligen. Framförallt ser man den falska reklamen i digitala kanaler och nästan varannan säger att de till följd av detta inte litar på erbjudanden de ser digitalt. Det visar en undersökning som intresseorganisationen Sveriges Annonsörer presenterar idag.

Domen i Kissie-målet – ”Sponsored post” är godtagbart som reklammarkering

Idag kom domen i ”Kissie-målet” från Patent- och Marknadsdomstolen. En dom som många väntat på och som förväntades ge en del svar på frågan om reklammarkering i sociala medier. Det mest intressanta i domen är att Patent- och Marknadsdomstolen säger att reklammarkeringen ”sponsored post”, som bloggaren Kissie använt i ett blogginlägg, är en godkänd reklammarkering, i enlighet med 9 § i marknadsföringslagen.

Medlem i fokus: Så gör ICA succé i sociala medier

Med aptitretande och humoristiskt innehåll samt en skicklig kommentarhantering har ICA Sverige växt sig stora i sociala medier. Vi ringde upp de ansvariga för att prata framgångsrecept, Facebooks ändrade algoritmer och sociala medier-kriser.

Trender 2018 – på 3 annonsörers agenda

GDPR, lojalitetsprogram, AI och sammankopplade organisationer. Det kommer trenda under 2018, tror Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen, Michael Grimborg, CMO på Synsam och Pom Ahnborg, Nordic Media Manager på TUI.

Sveriges Annonsörer om reklamutredningen

I dag, fredagen den 12 januari, lämnades utredningen "Ett reklamlandskap i förändring – konsumentskydd och tillsyn i en digitaliserad värld" till finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Här ger Sveriges Annonsörer sin syn på utredningen.