Det är säkert ingen som har missat mediestormen kring Breakits wallraffande om fejkade instagramkonton. Jag blir glad när något så binärt som data får löpsideplats. Det handlar om annonsbedrägeri och vad som händer är att en annonsör betalar för att exponera sitt varumärke mot potentiella kunder som faktiskt inte existerar.

Vad som existerar är botfarmar med företag bakom som livnär sig på att skapa fejkföljare, påhittade kommentarer och luftslott av engagemang. I den totala mediekostnadsuppföljningen försvinner detta i en sämre effekt på investerad peng. Hur många grottar ner sig i sifforna på en nitty gritty nivå av likes och kommentarer på ett sätt att de faktiskt hittar dessa tjyvar? För det är vad de är- bovar och bedragare!

Vi vänder på det istället och tittar på hur vi kan skydda oss från dessa svindlare. Det handlar om att ta tillbaks kontrollen över ens varumärke och affär. Här kommer fyra tips som kommer att göra att just ditt företag blir det som briljerar med era influencersamarbeten.

1. Gör din hemläxa ordentligt.

Passar influencern in på ert varumärke? Läs inlägg, titta på kommentarer och googla hens namn. Det är skumt om en bloggare har två miljoner följare men bara tio gillatecken och en kommentar på varje inlägg. Om dessutom kommentararena är på ett främmande språk, helt irrelevanta och följaren inte har bild då kan du ha kommit en skojare på spåren.

2. Avtal.

Tydliga avtal där era kärnvärden är tydliga, vad ni väntar er för leverans, vad det får kosta och om det är ett exklusivt samarbete eller inte är exempel på delar att ha med i ett samarbetsavtal. Tänk på bildrättigheter – om det är lansering i november får influencern eller nätverket inte använda bilderna i oktober. Det här borde vara självklart men lustigt nog är det många som antar att influencern ska förstå ändå. Skapa äkta affärsrelationer med vattentäta avtal. Om ni behöver hjälp titta på våra avtalsrekommendationer.

3. Internförankring.

Missa inte den interna förankringen. Kan det vara så att den här passar väldigt bra med hur HR tänker kring employer branding och ni kan optimera kampanjer så att den även fungerar internt? Glöm inte den viktigaste kundkontakten- kundservice. Berätta för dem hur ni tänker så kan de stärka varumärket ännu mer i sin kommunikation gentemot kund. Använd era egna kanaler, mail, site, Facebook, Instagram allt ni kan tänka er. Influencern blir glad för det stärker även hens varumärke och ni ser till att ni låter influencern bli en contentprovider, en win win.

4. Våga testa.

Slutligen ha kul! Ett bra influencersamarbete kan ge fantastiska resultat både för varumärket och försäljningssiffrorna. Ge influencern frihet i sin kreativitet. Då skapas genuina och relevanta kampanjer.

Lycka till!

Av Lin Eriksson Nordström

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar