Anders vann drömresan till Nordkorea

Sveriges Annonsörer |

Mer än 1 200 personer ville vinna en drömresa till Nordkorea. Tävlingen var en del av Sveriges Annonsörers kampanj ”Trött på reklam?” som publicerades brett i dagspress, tidskrifter och online under sommaren. Lycklig vinnare blev Anders Högmark från Helsingborg.

Enligt en enhällig jury med representanter från Sveriges Annonsörer och reklambyrån Forsman & Bodenfors hade han bäst av alla lyckats formulera varför han behöver en reklampaus. Den vinnande motiveringen lyder så här:

”Jag behöver en paus från flyers, radioskval och reklamkanaler.
Så jobbigt att välja i detta kaos av rakblad, pensionsval och vårdcentraler.
Så förlåt mig, men välj nu åt mig,
kläder, mat och stil.
Jag är så trött på annonsens nonsens.
Ta mig härifrån, jag vill dansa utan neon.
Men bara så jag fattat rätt – det är väl en tur-och-retur-biljett?”

Sveriges Annonsörer ringde upp och gratulerade Anders Högmark till vinsten och passade på att ställa några frågor:

Grattis, du har vunnit en resa för två till Nordkorea, hur känns det?
- Tack! Det känns bra även om jag har lite svårt att ta in att vi faktiskt ska iväg. Jag ser verkligen fram emot resan.

Vilken kunskap har du sedan tidigare om Nordkorea?
- Inte särskilt mycket. Det är ju ganska få svenskar som varit i Nordkorea så det är inte så många som har personliga erfarenheter därifrån och kan berätta. Men nu hoppas jag att kunna få veta något mer i alla fall.

Vad ser du mest fram emot med resan - reklampausen eller något annat?
- Det är klart att jag kommer att hålla ögonen öppna för reklam, men det är ju också intressant att överhuvudtaget få komma till ett land som jag antagligen inte hade haft möjlighet att besöka annars. Det är en sak att läsa om eller se bilder från ett ställe, i en annons eller en artikel, och en annan sak att vara där själv.

Vinsten är en resa för två, vem tar du med dig?
- Jag tar med mig min fru Liv. Vi gifte oss för två år sedan men då åkte vi aldrig på någon bröllopsresa, fast vi hade tänkt det. Så det tar vi igen nu.
 
Sveriges Annonsörer kommer att rapportera mer om Anders Högmarks kommande resa till Nordkorea som är ett land som inte tillåter den öppna kommunikationskanal mellan företag och konsumenter som vi benämner reklam.

Syftet med kampanjen har varit att få människor att fundera över vilken roll reklamen har. Till exempel att möjliggöra konkurrens som leder till bättre produkter och priser, sponsring av sport och ett brett utbud av medier.

Kategori: Reklam