”Det är högre krav på äktheten”

Sveriges Annonsörer |

Den 23 oktober avslöjar vi årets nominerade i 100-wattaren. I helgintervjun med Företagskategorins-ordförande, Christine Platon, ger hon en inblick i deras juryarbete, berättar om årets trend och vad som krävs av framtidens B2B-marknadsföring. 

Regnet ligger i luften och novemberkylan drar in över höstkvällen. Men det är inget som berör publiken inne i Stockholms stadshus. Där är det värme, glädje, fest. Upp på scen går Adobe och Abby Priest som precis vunnit 100-watt i Företagskategorin. Vem och vilka som tar hem priserna i år i den kategorin och de övriga vet vi den 29 november. Men redan nu på tisdag, den 23 oktober, avslöjas de som har chansen. Inför nomineringarna och galan intervjuar vi ordförande i respektive kategori. 

Christine Platon är till vardags nordisk chef för marknadsföring på Universal Sony Pictures Home Entertainment. I 100-wattaren var hon ordförande i kategorin Företag.  

Ni har nu haft era jurymöten, hur summerar du dessa?
– Det är fantastiskt att få inblick och insikt i en variation av proffsiga, effektfulla och kreativa kommunikationskoncept och kampanjer. Och själva juryarbetet i sig, att seriekoppla kommunikationsproffs med olika infallsvinklar; vi har haft så inspirerande diskussioner och otroligt kul.

Fanns det någon trend som var utmärkande i år?
– Det är många kampanjer som berör emotionellt, med otroligt hjärta, som får en att stanna upp och tänka till. Och den extra effekt ett emotionellt element adderar till mätbara KPI:er.

På vilket sätt skulle du säga att marknadsföring B2B (business 2 business) skiljer sig allra mest mot B2C (business 2 consumer)?
– Jag skulle säga att det är högre krav på äktheten. Det är självklart alltid viktigt i all kommunikation, men en insikt och förlängning/koppling till varumärke/företag, känns viktigare att förmedla för att lyckas med sin B2B-marknadsföring.

Vad tror du krävs av framtidens b2b marknadsföring?
– Jag tror en viktig poäng är att ta tydligt avstamp i sina egna, företagets värderingar, och bygga långsiktig kommunikation inifrån. På så sätt skapar man trovärdighet i sin kommunikation, och samtidigt får man med sig sina viktigaste ambassadörer, de anställda, som budskapsbärare.


Av Tero Marjamäki
tero.marjamaki@annons.se