"Det lär bli en hel del annorlunda kvällsläsning kommande veckor"

Sveriges Annonsörer |

Johan Åhlén, till vardags Brand Director på Scandic, tar inom kort plats som ordförande i 100-wattarens Konsument-jury. I helgintervjun berättar han om tankarna inför juryarbetet och vad han tror krävs av framtidens kommunikation.

Den 29 november går årets 100-wattsgala av stapeln på Stockholms stadshus. Inlämningen av bidrag har precis stängt. Snart råder full aktivitet hos Sveriges Annonsörer på Klara Östra Kyrkogata 2b. Under två fullspäckade dagar kommer de sex olika jurygrupperna sammanträda för att kora den effektivaste reklamen. Johan Åhlén är ordförande i kategorin Konsument. 

Vad är dina tankar inför juryarbetet?
– Att få vara med som ordförande och att delta i själva juryarbetet är mycket inspirerande. Dels får vi läsa in oss på ett stort antal kreativa och smarta bidrag som helt säkert kommer ge nya insikter och lärdomar på det personliga planet. Att därtill få möjlighet att diskutera bidragen med en jury bestående av alla de proffs som ingår i teamet är en högtidsstund i sig. Ser fram emot både svåra val och en urvalsprocess som kommer underbyggas av en intressant sammanställning av varje jurymedlems enskilda bedömning med hjälp av Penetrace samt dialog inom gruppen. Det lär bli en hel del annorlunda kvällsläsning kommande veckor.

Konsumentkategorin är en av de som brukar få flest bidrag, vilken trend tror du vi kommer se bland årets case?
– Jag hoppas få se nya perspektiv och nya kombinationer som skapat oväntat bra resultat. Samtidigt lyfter jag gärna på hatten för att se kliniskt bra effekt tack vare att de arbetat metodiskt och by-the-book. 

Vad tror du krävs av framtidens kommunikation? 
– Samma sak som alltid. Att vara intressant, relevant och engagerande. Jag tror lika mycket på att dra fördel av digital teknik som jag tror att starka idéer, design och kreativitet fortsatt är det som kommer skilja två aktörer i samma marknad och med samma budget åt. Den företagsledning som inser kraften i att investera mer än konkurrenterna i marknadsinsatser har givetvis större möjligheter att vinna slaget om kunder och marknadsandelar. En väl genomförd salesmodulering kan få den mest närsynta CFOn att skifta från att tala om kostnader till förmån för att använda ord som investeringar. 

Av Tero Marjamäki
tero.marjamaki@annons.se