Din guide genom reklamdjungeln

Sveriges Annonsörer |

Nu finns Reklamjuridikguiden - den praktiska guiden för dig som arbetar med marknadsföring. Boken är skriven av advokat Johan Åberg och Sveriges Annonsörers jurist Tobias Eltell. Som medlem får du köpa boken till ett förmånligt pris.

Tobias, hur kom ni på idén till Reklamjuridikguiden?
-Både jag och Johan har fått ett otal reklamjuridiska frågor genom åren, så vi kände att vi borde sammanfatta dessa på något sätt. Detta sammanföll med att Liber kontaktade oss och frågade om vi skulle ha lust att skriva en bok om lagarna kring reklam.
 
Måste man vara jurist för att förstå den?
-Nej, tvärt om! Boken är skriven för icke jurister, särskilt för folk på marknadsavdelningar och reklambyråer samt studenter. Vi och Liber har varit mycket noga med språket så att den ska vara lätt att förstå och ta till sig.

Varför behövs en reklamjuridikguide?
-Den behövs därför att den ger en snabb vägledning och för att man kan spara en del tid, samtidigt som man lär sig en massa intressanta saker förstås.

Hur använder man lämpligast boken?
-Boken är tänkt att användas som en introduktion och vägvisare för alla som arbetar med marknadsföring, i första hand till marknadsavdelningar, reklambyråer, mediebyråer, men även för jurister och advokater finns en del intressant. Utöver det kommer Reklamjuridikguiden att användas som kurslitteratur till utbildningsverksamhet, däribland Sveriges Annonsörers egna kurser.

Kommer det en uppföljare?
-Den här typen av böcker brukar uppdateras med nya och ändrade lagar, nya rättsfall samt branschpraxis och riktlinjer. Så en ny upplaga blir det säkert. Om det blir fler guider specifikt nishade på olika reklamjuridiska områden får vi se...

Som medlem i Sveriges Annonsörers får du köpa Reklamjuridikguiden till rabatterat pris. Läs mer om erbjudandet på Club Annons.