Ett tips – som kanske blir ett av de bästa under 2018?

Sveriges Annonsörer |

Det pratas enormt mycket om digitalisering i allmänhet.  Går knappt en timme på jobbet utan att någon utbrister ”vi måste öka våra ansträngningar …”!” lägga mer resurser på…”! ”verkligen ta tag i och fokusera mer på… ”! etc etc, i syfte att möta den enorma potentialen som finns därute i cyberspace!

Inom medievärlden har vi pratat om digitaliseringen sedan 1995 och utvecklingen har varit fantastisk om än tagit längre tid än vi förutsåg då för drygt 20 år sedan. 

Onlinemedierna omsätter idag mest med strax över hälften av reklamkakan som landade på 37,7 miljarder kronor 2017, enligt IRM. Andra halvan är de så kallade traditionella medierna. Det vill säga tryckta medier, linjär TV, radio OOH (utomhus) och DR.

Det bör påpekas i detta sammanhang att just nu växer online snabbt med över + 20 % per år men även några av de traditionella har en imponerande tillväxt, OOH + 13 % och radio + 14 %, men förstås från lägre nivåer.

Alla fokuserar på online, vi gör det också här på Sveriges Annonsörer. Till exempel har vi utsett de stora frågorna för 2018 till: Marketing Automation, Viewability, Ad-fraud, programmatic, transparens och korrekta digitala mediemätningar- så ni ser vart våra blickar är riktade.

Nu är det ju så att även de säljande bolagen inom media koncentrerar sina resurser mot sin digitala affär även om den traditionella delen ofta tickar på och ger ett bra överskott. På de flesta mediehusen jag känner till har man helt kanaliserat över till digitalt, digitalt och digitalt.  Allt från teknik, innehåll OCH säljansträngningar har numer ett digitalt fokus.  Man är nästan helt inriktad på att få upp sin digitala business och ni förstår vad det får för konsekvenser. Överfullt i de digitala kanalerna och betydligt mindre trångt i de traditionella, speciellt tryckta medier. ”Share of voice” i den traditionella miljön blir med automatik högre jämfört med motsvarande digitala.

Effekterna då, säger vän av ordning förstås?
– Jo, självklart, att man får effekt av vad man investerar i är ju helt centralt och faktum är att flera av de studier jag tagit del av när det gäller effekter i traditionella medier till exempel vanlig papperstidning vs digital dito talar ett tydligt språk. Rätt valt media, rätt tidpunkt, relevant budskap ger effekt i alla medier och ännu bättre där det inte är så överbokat av köparnas flockbeteende. Nuförtiden stavas det: Tillbaka till traditionella medier!

Tips:
Vill ni säkra upp effekt av er annonsering, överväg att lägga en ansenlig del i traditionella medier. Ni kommer sannolikt bli förvånade över mereffekten per satsad krona.

 

Av Stefan Barholm
stefan.barholm@annons.se