Expedition Nordkorea är nu avslutad

Sveriges Annonsörer |

Som en del av Sveriges Annonsörers kampanj "Trött på reklam?" arrangerades tävlingen Drömresan under 2012. Vinnaren, Anders Högmark, reste i början av september till Nordkorea tillsammans med representanter från Sveriges Annonsörer.

Syftet med resan var att följa upp 2012 års kampanj där svenskarna fick fundera över vilken roll reklamen har i samhället.

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson fanns med på resan.

På vilket sätt var det en drömresa?
– Ordet "drömresa" användes i vår tidigare kampanj. Innebörden var till stora delar ironisk, så jag skulle kanske inte kalla det för en drömresa. Men en resa till detta land lämnar garanterat ingen oberörd. Nordkorea är ett land som jag under lång tid har haft kluvna känslor inför. Bland annat har jag – flera år innan idén om kampanjen föddes – haft ett stort intresse för detta land och läst många böcker om landet och hur dess befolkning fått utså indoktrinering och svält.

Men innan jag bestämde mig för att resa var jag var osäker på huruvida det verkligen var rätt att besöka världens mest slutna diktatur. Men under resan fann jag att det var rätt beslut. Ju fler människor som besöker detta land desto mer förstår nordkoreanerna att omvärlden inte är så ond som regimen tidigare påstått.

Vad var mest oväntat med resan?
– Att personkulten kring den tidigare presidenten och grundaren av Nordkorea Kim Il Sung var så total. I samband med hans död uppfördes till exempel 34 000 statyer för att hylla honom. Alla, och då menar jag verkligen alla, nordkoreaner från 14 års ålder bär en knappnål med hans porträtt. Bilder på honom – tillsammans med hans son Kim Jong Il – fanns överallt. I tunnelbanevagnar, på alla officiella byggnader, i samtliga kontor och hotell.

Likaså var jag förvånad över att okunskapen om allt utanför landet var så total. Våra nordkoreanska guider, vilka båda var välutbildade och kom från familjer som var akademiker och diplomater visste exempelvis inte att människan hade varit på månen.

Vad var mest positivt?
– Att människorna, trots allt jag tidigare läst och hört, var så pass öppna och vänliga. De flesta människorna vi mötte, framför allt utanför huvudstaden Pyongyang, var både nyfikna och väldigt positiva trots att många av dem lever ett väldigt hårt liv med stor brist på det mesta av det som vi i västerlandet tar för självklarheter. Som till exempel rinnande vatten och frihet.

Vill du dela med dig av tips till någon som ska till Nordkorea?
– Försök att resa utanför huvudstaden Pyongyang. Upplev landsbygden och de övriga större städerna. Det är här man sannolikt får en mer objektiv bild av detta märkliga land.

Läs mer om resan till Nordkorea i nästa nummer av Annonsören som kommer ut i slutet av september.

Läs mer om kampanjen ”Trött på reklam?” här

Kategori: Internationellt