Fortsatt optiminsm bland landets marknadschefer

Sveriges Annonsörer |

Den senaste Marknadschefsbarometern presenterades den 26 november. Resultatet visar att marknadscheferna fortfarande är optimistiska, medan hushållen är mer dämpade.

21 procent av marknadscheferna säger att den allmänna konjunkturen påverkat dem bättre än väntat. 52 procent tror att försäljningen kommer att öka under årets sista kvartal jämfört med samma period i fjol.

Marknadschefsbarometern Q3 bild 1

Var femte marknadsavdelning planerar att nyanställa och bara 5 procent tror att det kommer neddragningar.

Marknadschefsbarometern Q3 bild 2

Internet det alltmer dominerande kanalen
Företagen uppger att de lägger 28 procent av sina budgeter på internet som därmed håller kvar sin position som största kanal över både tv och dagspress.

Marknadscheferna och julhandeln

Den andra delen av undersökningen handlar om årets julhandel, som enligt HUI, Handelns Utredningsinstitut, prognostiserar en ökning på 10 procent - bara inom e-handeln. Den totala julhandeln beräknas omsätta minst 4,4 miljarder.

Betydelsen av julhandeln för resultatet varierar stort mellan annonsörerna. 43 procent anger att julhandeln inte påverkar resultatet alls, medan 13 procent säger att den har stor betydelse.

Marknadschefsbarometern Q3 bild 3

Om Marknadschefsbarometern

Marknadschefsbarometern genomförs av Dagens Media och Netigate i samarbete med Sveriges Annonsörer. Undersökningen utförs kvartalsvis och målgruppen består av marknadschefer bland Sveriges 600 mest reklamintensiva företag.Login bild Hänglås

Logga in och ladda ner denna och tidigare rapporter här

Marknadschefsbarometern Q3
"Julhandeln flyttar online"
- Tv och internet blir viktigast för marknadscheferna i juletid

Marknadschefsbarometern Q2 2014
”Reklam och politik”
- Politisk reklam påverkar företagens vilja att annonsera

Marknadschefsbarometern Q1 2014
”Marknadschefer satsat socialt”
- Lägger mer annonspengar på sociala medier än sökannonsering

Totalitärt tänk i Lund ger otäcka associationer

I en debattartikel i Sydsvenskan ifrågasätter Sveriges Annonsörer beslutet i Lunds kommunstyrelse där man i onsdags röstade ja till vänsterpartisten Mats Olssons motion om att begränsa reklam. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörers vd, Anders Ericson, anser att detta beslut påminner oss om att den kommersiella yttrandefriheten ständigt behöver försvaras.

Branschen kampanjar för att ge konsumenterna större kontroll

Nu lanseras en informationskampanj för att öka konsumenternas medvetenhet om riktad annonsering på nätet. Initiativet syftar till att ge konsumenterna vägledning om hur man kan göra aktiva val kring denna typ av annonsering.

Illegala filmsajter fara för varumärket

Företag som upplåter banners på illegala filmsajter som Swefilmer och Dreamfilm kan förlora i renommé och få sitt varumärke nedsvärtat. 25 procent av tittandet i Sverige sker på piratsajter som Swefilmer och Dreamfilm och därmed går lagliga filmsajter som Netflix miste om mångmiljonbelopp. Det är analysföretaget Mediavision som har tagit fram siffrorna.