Intervju med AdDay-inspiratörerna Diana Amini och Victor Sandberg

Sveriges Annonsörer |

Den 25 april tar AdDay 2018 över hotellet Downtown Camper by Scandic på Brunkebergstorg i Stockholm. På årets stora inspirationsdag för dig som arbetar med kommunikation kan du lyssna till fler än 30 inspiratörer på 7 scener. Inspiratörerna ger sin syn på marknadsföring, innovation, kommunikation och entreprenörskap. Som en liten försmak har vi intervjuat två av årets inspiratörer Diana Amini från H&M Foundation och Victor Sandberg på Appletrees.

Diana Amini om modeindustrins väg till förändring

H&M Foundation har en fot i näringslivet och en fot i den ideella sektorn. Uppdraget: att vara en katalysator för positiv förändring. Diana Amini, Global Manager för H&M Foundation, är mitt i det hela- och leder arbetet. Hon menar att alla branscher behöver tänka om, förnya och utmana status quo, för att värna planetens resurser och människors levnadsvillkor.

H&M Foundation är en icke-vinstdrivande global stiftelse, som finansieras privat genom donationer från familjen Stefan Persson, H&M-gruppens grundare och huvudägare. 

Med uppdraget att vara en katalysator för positiv förändring spelar kommunikationen en central roll och via två konkreta exempel har H&M Foundation lyckats nå miljontals människor globalt. Dels genom innovationstävlingen Global Change Award för modeindustrin och dels genom sin alternativa Fortune 500-lista som utmanar stereotyper och lyfter fram kvinnliga entreprenörer som byggt upp företag i några av världens tuffaste startupmiljöer.

Berätta, hur kom Global Change Award och er alternativ Fortune 500-lista till och varför?
– När vi funderade på hur vi som stiftelse bäst skulle kunna bidra till att skydda planetens resurser landade vi i att vi ville vara en katalysator inom den bransch vi står närmast eftersom det också är en resursintensiv bransch i behov av förändring. Vi såg att det fanns många idéer och innovationer som hade svårt att hitta rätt inom industrin så genom att etablera en innovationstävling, där priset består av både en prissumma och en innovationsaccelerator där vinnarna under ett år får utveckla sin idé och möta relevanta aktörer, hoppas vi vara den plattform som hittills saknats.

– Fortune 500 bygger på vårt globala samarbete med hjälporganisationen CARE där vi jobbar med kvinnligt entreprenörskap- en av de mest effektiva metoderna för att driva människor ur fattigdom! Tillsammans med kommunikationsbyrån Volontaire började vi fundera på entreprenörens roll och hjältestatus i vår del av världen och varför dessa kvinnor inte porträtterades på samma sätt som manliga entreprenörer och företagsledare i vår del av världen. Vi ville utmana stereotypa könsroller och det var såklart även en blinkning till den årliga Fortune500-listan.

Ni har fått mycket uppmärksamhet för era initiativ, vad är nyckelfaktorerna bakom framgångarna? 
– Samarbete och mod! Att ta in olika perspektiv och att våga utmana stereotyper och system.

Vad har initiativen bidragit till?
– Global Change Award har lett till att vi fått in omkring 8000 bidrag från 151 länder under de första tre omgångarna. Vi har utsett 15 vinnare (5 per år) som fått möjlighet att utveckla sina idéer ytterligare. Ett konkret exempel är att vi till exempel kan se kollektioner gjorda av Orange fiber, det vill säga tyg som skapats från restprodukter från citrus juice-tillverkning. Vi har också bidragit till utvecklingen av ett läderliknande material som är gjort av vindruvsskal och restprodukter från vinindustrin. Dessutom har vi vinnare som bidrar till att skapa ett bättre system för återvinning och återanvändning.

– Foundation 500 fick en global spridning och listan publicerades av en mängd olika medier, bland annat av Fortune. I vår kampanj kritiserade vi även affärstidningar för att vara dåliga på att lyfta fram kvinnor och i höstas hade Fortune den första kvinnan på omslaget sedan hösten 2014 och vi hoppas såklart att vi varit med och bidragit till detta. Viktigast av allt är däremot att kvinnorna på listan fått ett erkännande för sitt arbete och att de blir förebilder för andra kvinnor och visar att det är möjligt. Vårt arbete med CARE fortsätter och vi tittar nu också närmare på vad som varit de största framgångsfaktorerna för kvinnorna som lyckats ta sig och sina familjer ur fattigdom.

Vad kan modebranschen göra mer för att ställa om och skapa en bättre morgondag?
– Alla branscher behöver tänka om, förnya och utmana status quo för att värna planetens resurser och människors levnadsvillkor. Inom modebranschen handlar det om att ställa om från ”take – make – waste” till att bli cirkulära, det vill säga att sluta kretsloppet så att allt återvinns eller återanvänds istället för att det skapas avfall. För att det ska bli verklighet behövs innovationer som fokuserar på nya material, processer och affärsmodeller.

Vad kommer man få med sig från din föreläsning på AdDay?
– Förhoppningsvis inspiration att börja tänka på hur man kan utmana stereotyper och strukturer inom ens egen bransch och hur kommunikation kan vara ett verktyg för att skapa verklig förändring.
 

Victor Sandberg satsar skjortan på världssuccé

Hur bygger du ett exklusivt modemärke från noll? 
Victor Sandberg vet, han är mitt i resan med Appletrees, ett modeföretag med ambitionen att skapa världens bästa skjortor. Den 25 april gästar han AdDay där han bland annat kommer prata om tidsperspektiv, kommunikation och hållbarhet. 

Appletrees är en ny aktör på modescenen. Genom annorlunda design och ett hållbarhetstänk som genomsyrar verksamheten har företag snabbt skapat uppmärksamhet. Duon bakom varumärket, Victor Sandberg och Charlie Murray, spenderade ett år på att jobba fram filosofin bakom varumärket och ytterligare ett år på produktkreation. Idag säljer man allt från scarfs till jeans och inte minst skjortor som man kanske är kändast för. Allt är unisex och man säljer både i den egna nyöppnade butiken såsom till en utvald skara exklusiva retailers i fler än 10 länder. 

Hur kom ni på idén till Appletrees? 
– Själva namnet kom till mig när jag satt i mina föräldrars kök precis när Charlie och jag hade startat Appletrees. Det tog en stund att få namnet registrerat som varumärke men det gick. Själva beslutet och idén bakom att starta vårat eget klädmärke var summan av en lång och fin vänskap blandat med skaparlust, branscherfarenhet och rätt timing i livet att våga satsa allt på en dröm. 

Ni har inte delat in era plagg per kön utan har istället allt som unisex, varför? 
– För oss var det inte ens en fråga, utan en självklarhet. Kläder har inget kön, vi tycker det är bättre att man bestämmer själv vad man tycker om och gillar att ha på sig. Att det fungerar är bevisat, inte minst via vår distribution som är både dam och herrbutiker av högsta internationella klass med samma produktutbud från Appletrees. 

Ni är ett nystartat bolag, vilka lärdomar har ni gjort hittills på er resa? 
– Tidsperspektivet har totalt förändrats för mig i livet, allting går så väldigt fort men tar ändå så väldigt lång tid, jag kommer utveckla detta på AdDay. 

Ni ligger i premium-premium-segmentet, vad har ni fått för reaktioner på er prisbild? 
– Stående ovationer, kritikernas jubel och inköparnas budgetar. Det handlar i slutändan om jordens resurser och hur människorna som är inblandade i produktionen mår. Det tar längre tid att odla vår starka och hållbara egyptiska bomull än annan bomull, det tar längre tid att sy våra skjortor som är av yttersta hantverk och tål att synas i sömmarna. Det tar längre tid att använda slut en skjorta från Appletrees, vi har hållbarhetstestat skjortor genom tvätt och användning som motsvarar tio års normal användning. Våra produkter blir bara mjukare, skönare och snyggare ju mer man använder dem. Appletrees gör kläder som mår bra av att användas, vi är helt kompromisslösa vad gäller kvalitet och då kostar det att tillverka. Vi har även en recycle policy som jag tänkte berätta mer om på AdDay.

Vad kommer man kunna få med sig från din föreläsning på AdDay? 
– Inspiration, personlighet, entusiasm. Alla de tre delarna i kombination kanske kan pigga upp vardagen litegrann. 

 


Köp AdDay-pass här

 

Här kan du läsa mer om AdDay.