Linus Almqvist ny ordförande i Sveriges Annonsörers verkställande utskott

Sveriges Annonsörer |

Barncancerfondens kommunikationschef, Linus Almqvist, tar över som ordförande i Sveriges Annonsörers verkställande utskott.

Linus har med sig många års erfarenhet av ledarskap hos varumärken som Vattenfall, Barilla, SAS och Arla. Han är även många gånger om prisbelönt i 100-wattaren. Totalt under åren har Linus vunnit 325 watt och även suttit med i juryn för tävlingen.

Linus efterträder den tidigare ordföranden, Ulf Hermansson Samell, som nu är anställd som utbildnings- och eventchef på Sveriges Annonsörer.

Vad vill du främst lyfta fram som ny ordförande i Sveriges Annonsörers verkställande utskott?Linus Almqvist, Barncancerfonden rund 2015-01
– En utmaning att ta tag i är alla nya digitala tekniktrender som kan bli marknadslösningar, men även leda till integritetsutmaningar för konsumenter och varumärkesutmaningar för företag. Här måste vi som arbetar med marknadsföring vara lyhörda, smarta och ligga i framkant. Exempel på detta är nya funktioner i smartphones som möjliggör reklam på individnivå utgående från hobby, kalender, e-post, position, sökhistorik och hur företagen organiserar sig för att ta tillvara denna trend, säger Linus Almqvist, som till vardags är chef för kommunikation och privatinsamling på Barncancerfonden.

Sveriges Annonsörers verkställande utskott, VU, består av representanter från Sveriges Annonsörers medlemsföretag och bevakar och driver gemensamma och aktuella frågor utifrån ett annonsörsperspektiv.

– Med Linus som ordförande lyfter VU och kommer att kunna ta sig an tuffare uppgifter. Hans erfarenhet inom kommunikation och hans okonventionella ledarskap blir en stor tillgång i vårt arbete med de nya förutsättningarna för annonsörerna, säger Anders Ericson, Sveriges Annonsörers vd.

Linus Almqvists första möte som ordförande i VU blir den 5 februari 2015.

Kort om Linus Almqvist

Chef för kommunikation och privatinsamling, Barncancerfonden, 2013–
Varumärkes-, marknadskommunikations- och sponsringschef, Vattenfall 2004–2013
Nordisk varumärkeschef, SAS, 2000–2004
Nordisk marknadschef, Barilla, 1999–2000
Trainee & produktchef, Arla 1997–1999
Utbildning från Svenska handelshögskolan i Helsingfors


Det kanske du inte visste...

Linus Almqvist har finlandssvenskt ursprung och har förutom allt annat även hunnit med en karriär som rapartist. Med gruppen Pumpa På låg han på topplistor i både Sverige och Finland i mitten av 1990-talet.

Ulf Hermansson Samell blir ny chef på Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörer förstärker personalstyrkan med en av Sveriges skarpaste marknadschefer, Ulf Hermansson Samell. Ulf kommer senast från SAS och blir utbildnings- och eventchef på världens största annonsörorganisation.

Allt fler annonsörer mäter effekten av sin reklam

Enligt Sveriges Annonsörers ROMI-index uppger nio av tio annonsörer att de mäter effekten av sin reklam och övrig marknadskommunikation. Resultatet är en väsentlig förbättring från tidigare år, då andelen företag som mäter varit omkring 70 procent. Nu har denna siffra stigit till 89 procent.

Välkomna alla nya medlemsföretag

Tillsammans med de 58 företag, organisationer och politiska partier som har tillkommit under 2014 utgörs nu organisationen av 571 medlemmar, vilket stärker Sveriges Annonsörers position som världens största annonsörorganisation.