Lista: Här är bilmärkena svenskarna föredrar

Sveriges Annonsörer |

Volvo är bilvarumärket överlägset flest svenskar föredrar, när de får välja fritt bland de 15 mest säljande märkena. Nästan var fjärde säger sig föredra bilmärket Volvo framför föreslagna bilmärken. Det visar en färsk undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer inför bilens dag 28 oktober.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken.

Inför bilens dag som infaller den 28 oktober och som instiftades för sex år sedan av bland annat Motorbranschens Riksförbund, MRF, och BIL Sweden för att uppmärksamma bilens betydelse för människan och samhället, har svenska folket fått ta ställning till vilket bilvarumärke man föredrar.

Volvo har de senaste åren varit märket som sålt bäst och är även bilmärket i undersökningen som svenskarna framförallt föredrar. Bilmärket är dominant sett över åldersgrupper och kön och nästan var fjärde svensk, 24 procent, svarar att man föredrar Volvo.

Volkswagen har sålt näst flest bilar första halvåret 2016, men i undersökningen hamnar märket på en femteplats. Starkast sympatier väcker varumärket i åldersgruppen 30 till 49 år.

Tvåa i undersökningen hamnar Audi och framförallt är det män som säger att de föredrar märket. Även BMW rankas högre bland männen.

Bland kvinnorna hamnar Volkswagen och Audi på en andraplats efter Volvo. Men även Hyundai uppger en större andel kvinnor att de föredrar.

Toyota Corolla är mest sålda bilen i världen under första halvan av 2016, i undersökningen hamnar märket på en fjärdeplats. Starkast förkärlek för märket har de i åldern 65 till 79 år.

Vilket av följande bilvarumärken föredrar du?                    

  • Volvo, 24 %
  • Audi, 11 %
  • BMW, 8 %
  • Toyota, 7 %
  • Volkswagen, 7 %
  • Mercedes, 5 %
  • Ford, 4 %
  • Skoda, 3 %
  • Hyundai, 2 %
  • Kia, 2 %
  • Opel, 2 %
  • Peugeot, 2 %
  • Nissan, 1 %
  • Renault, 1 %
  • Fiat, 0 %
  • Vet ej, 8 %
  • Inget av ovanstående, 5 %
  • Annan, 7 %

Om Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se

Om Novus Omnibuss

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18 till 79 år. Totalt har 1051 intervjuer genomförts under perioden 6 till 12 oktober 2016. Deltagfrekvensen var 58 procent. Undersökningen genomfördes via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.


Tillbaka till pressarkivet

Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer 2016

Pressfrågor?

Har du frågor om Sveriges Annonsörer? Välkommen att kontakta pressansvarig Tero Marjamäki via mail tero.marjamaki@annons.se eller på telefon 08 545 252 34