Marknadschef i fokus – Han vill engagera mera

Sveriges Annonsörer |

Dagtid marknadschef. Fritid musiker. Linus Almqvist har många strängar på sin lyra. Nyligen släppte hans rapgrupp, ”Pumpa på” en ny singel om det hårdnande samhällsklimatet. Här berättar han om likheterna mellan musik och kommunikation och vad titeln skulle bli om gruppen skulle skriva en låt om kommunikationsbranschen.

Året är 1993 och Niklas Oriander, Tom Grop och Linus Almqvist ställer upp i en talangjakt på Svenska Handelshögskolan i Helsingfors (Hanken). Bandet ställer upp lite på skoj. Och det blir succé. Efter uppträdanden på studentfester i Helsingfors började arbetet med första skivan Provocera Mera som kom ut 1994 och blev den mest spelade på P3:s powerplaylista samma år (delad 1:a plats med Rolling Stones album WoodoLounge). 

– Vi var helt tagna på sängen, berättar Linus Almqvist, som sedan april i år är marknadschef på Ramboll. 

Tidigare har Linus Almqvist drivit Barncancerfondens kommunikations- och varumärkesarbete. Innan dess verkade han som varumärkeschef på Vattenfall och han har även ansvarat för varumärkes- och marknadsfrågor på nordisk nivå på SAS och Barilla. 
 
Vid sidan av kärleken till kommunikationen har hjärtat bultat för musiken. ”Pumpa På” var verksamma till mitten av 1997. Innan dess hann man släppa flera skivor. 1996 fick man skivkontrakt i Sverige och samma år släppte gruppen också skivan Klubben för inbördes beundran

Nu 20 år senare gör man comeback med singeln ”Tummen ur”. Den är en uppmaning att få människor att agera mot det hårdnande samhällsklimatet och släpps inför Finlands 100-årsjubileum den 6 december.

– Låten handlar om att ta ”Tummen ur” och göra något åt saken, att alla har möjlighet att bidra konstruktivt”, säger Linus Almqvist. 

Det var förra hösten som gruppen beslöt sig för att göra något nytt. 

– Våra egna diskussioner i vardagen och upplevelser av ett hårdare och mer polariserat samhällsklimat ledde till att vi ville försöka bidra på vårt sätt till en mer konstruktiv samhällsdebatt. Därför gjorde vi en rap om konstruktivitet, tolerans och nyfikenhet. Jag hoppas att vi kan inspirera fler människor att öppna upp och bjuda in sig själv till nya upplevelser.

Ni rappar på finlandssvenska, hur har det tagits emot genom åren?
– Bra i Sverige och bra i Finland. Ibland har vi fått höra att vi skulle nå en större marknad i Finland ifall vi rappade på finska men detta är inget alternativ för oss då vi är finlandssvenskar. Många av vårta texter är självironiska och skämtar om oss själva och vår ”Finlandssvenska” ankdamm. 

Teman som återkommer i musiken är bland annat flickvänner, skvaller och Åland. Fastän de rappar på finlandssvenska är de populärast i Finland. 

Finns det något du tar med dig från musiken in i livet som marknadsförare och vice versa?
– Allt. Musikbranschen handlar om engagemang, passion och trender. Alla huvudingredienser i det som skapar uppmärksamhet och räckvidd inom PR, marknadsföring och kommunikation. 

Avslutningsvis, om ni skulle skriva en sång om vår bransch, vilken titel skulle den få och varför?
– Engagera mera. Det finns så mycket kommunikation som inte når fram trots att mycket resurser satsas.

Här kan du lyssna på ”Tummen ur”.

Kategori: Medlemsnytt