Nå genom bruset - använd ljudsinnet!

Sveriges Annonsörer |

Hur låter ditt varumärke? Eller har du förbisett det? Du är inte ensam i Sverige tyvärr, alltför många varumärken låter ljudidentiteten bli vad den blir, inte i brist av intresse utan mer på grund av en allmän låt gå mentalitet för den så starka känslomässiga möjligheten. Annonsörer spenderar miljarder på att utveckla utseende och känsla för sina varumärken, men det är ofattbart att de ägnar så lite tid och resurser på att ta med ljudet i det arbetet.

Har du varit med och gjort bra och snygg rörlig kommunikation och någonstans där i slutet av produktionen har det knappt funnits tid att se till att ljudet som VO och musik också är i linje med varumärkesidentiteten? Eller kanske du inte har det i varumärkesidentiteten, glömde du den i briefen eller struntade byrån totalt i det för det är någon i arbetsgruppen som känner sig som den självutnämnda gurun på det här? Tänk om den många gånger välutmejslade tonen i bild och text blev lika dåligt använd som den för ljud. Självklart måste musik och VO stämma överens med den rörliga idén men den måste också stämma med varumärkets tonalitet för gör den inte det kommer din kommunikation att upplevas spretig och inkonsekvent. Tvärtom om mot vad du vill och ska och därmed inte få tänkt effekt och skapa ROI.

Någonstans på vägen har insikten och respekten för ljudets förmåga att skapa starka känslomässiga reaktioner hos målgruppen tappats bort. Det som kan vara skillnaden mellan en glad och engagerad kund till att det blir teflon för mottagaren.

Det här blir extra spännande nu när röststyrt spås en lysande framtid och kraftigt drivs av Google Home och Amazon Echo, för hur låter ditt varumärke? Och vilka känslomässiga reaktioner vill du att det ska väcka?

Jag är övertygad om att det finns en stor outnyttjad potential i att ha en genomtänkt och implementerad ljudidentitet, lika välgenomtänkt och implementerad som din bild- och textidentitet i din varumärkesplattform. Använd ljudidentiteten, då kommer du att nå genom bruset och lättare bygga ditt varumärke med de värden du tänkt, väcka de känslor du vill och skapa engagemang som gör att effekten blir ännu bättre än målet.

Lycka till med din ljudidentitet och vänta inte, för då har dina konkurrenter tagit en position som blir dyr att ta tillbaka!

Hör av dig till mig med dina bra och dåliga erfarenheter och hoppas att du också vill dela med dig av dem till ditt nätverk här hos Sveriges Annonsörer. 


PS. Har du andra funderingar, frågor och idéer både små som stora är du alltid välkommen att höra av dig. Vi är din bästa vän när det gäller reklam.


Av Ulf Hermansson Samell
ulf.hermansson.samell@annons.se