Hur låter ditt varumärke? Eller har du förbisett det? Du är inte ensam i Sverige tyvärr, alltför många varumärken låter ljudidentiteten bli vad den blir. Inte i brist av intresse utan mer på grund av en allmän låt-gå-mentalitet för den så starka känslomässiga möjligheten. Annonsörer spenderar miljarder på att utveckla utseende och känsla för sina varumärken. Det är ofattbart att de ägnar så lite tid och resurser på att ta med ljudet i det arbetet.

Har du varit med och gjort bra och snygg rörlig kommunikation och någonstans där i slutet av produktionen har det knappt funnits tid att se till att ljudet som VO och musik också är i linje med varumärkesidentiteten? Eller kanske du inte har det i varumärkesidentiteten. Glömde du den i briefen eller struntade byrån totalt i det för det är någon i arbetsgruppen som känner sig som den självutnämnda gurun på det här?

Tänk om den många gånger välutmejslade tonen i bild och text blev lika dåligt använd som den för ljud. Självklart måste musik och VO stämma överens med den rörliga idén men den måste också stämma med varumärkets tonalitet för gör den inte det kommer din kommunikation att upplevas spretig och inkonsekvent. Tvärtom om mot vad du vill och ska och därmed inte få tänkt effekt och skapa ROI.

Någonstans på vägen har insikten och respekten för ljudets förmåga att skapa starka känslomässiga reaktioner hos målgruppen tappats bort. Det som kan vara skillnaden mellan en glad och engagerad kund till att det blir teflon för mottagaren.

Det här blir extra spännande nu när röststyrt spås en lysande framtid och kraftigt drivs av Google Home och Amazon Echo, för hur låter ditt varumärke? Och vilka känslomässiga reaktioner vill du att det ska väcka?

Outnyttjad potential

Jag är övertygad om att det finns en stor outnyttjad potential i att ha en genomtänkt och implementerad ljudidentitet, lika välgenomtänkt och implementerad som din bild- och textidentitet i din varumärkesplattform. Använd ljudidentiteten, då kommer du att nå genom bruset och lättare bygga ditt varumärke med de värden du tänkt, väcka de känslor du vill och skapa engagemang som gör att effekten blir ännu bättre än målet.

Lycka till med din ljudidentitet och vänta inte, för då har dina konkurrenter tagit en position som blir dyr att ta tillbaka!

PS. Har du andra funderingar, frågor och idéer både små som stora är du alltid välkommen att höra av dig. Vi är din bästa vän när det gäller reklam.

Av Ulf Hermansson Samell

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar