Sveriges Annonsörer var på plats i Almedalen 2019. VD Hanna Riberdahl, juristerna Tobias Eltell och Niklas Briselius och vår projektledare Ulrika Strallhofer var på plats och delade med sig av input från seminarium och event under veckan.

Utsikt dag 1

1 juli 2019

Seminariet: Smygreklamen ökar i sociala medier men vem bär ansvaret.

Cecilia Torelm Tornberg, advokat på Marlaw och som företräder influencern i den första domstolsprövningen avseende reklammärkning inledde med att ge en bild över den marknadsjuridiska kartan.

Efter det var det en paneldebatt med byråföreträdare, IAB och RO. Fokus var främst frågan om dagens regelverk är tillräckligt eller om det behöver skärpas. Utgångspunkten var de anmälningar som Resumé gjort av olika influencers i syfte att skapa praxis. Det som framhölls av en enig panel var vikten att fortsätta sprida information och utbilda branschen. En åsikt som framhölls av RO var vikten att skapa en rekommendation som enligt deras uppfattning skulle ge en större tydlighet i branschen.

Att annonsören är primärt ansvarig är inget nytt men särskilt intressant var aspekten på det etiska ansvaret hos en influencer och förtroendet denne har gentemot sina följare och därmed betonade vikten av att vara tydlig.

/På plats Niklas Briselius

 

Seminariet: Det svenska spelundret- vad krävs för att skapa en hållbar spelbransch

Jag besökte ett seminarium på temat ”Det svenska spelundret- vad krävs för att skapa en hållbar spelbransch” som anordnandes av bl.a. Breakit. Det jag tog mig med är olika exempel på hur bolagen kan bidra på ett hållbart sätt i spelbranschen.

I panelen medverkade VD:n från Sper och generalsekretaren från BOS tillsammans med koncernchefen från Kindred. Fokus var på förtroendet för spelbranschen och hur man som bolag kan jobba med hållbarhet och framförallt frågan om spelansvar. Paralleller drogs med Systembolaget som över tid skapat förtroende trots att det gäller en riskprodukt och vad man kan lära sig om förtroende.

Vikten av kanaliseringen framhölls särskilt för alla aktörer inklusive medierna dvs att konsumenterna som behöver skyddas spelar på den reglerade spelmarknaden.

Från vänster Gustaf Hoffstedt, Bos – Jenny Nilzon, Sper och Henrik Tjärnström, Kindred

/På plats Niklas Briselius

Utmaningen

Vd Hanna Riberdahl antog Svenska Spels vd Patrik Hofbauers utmaning att slå hans tid på 1000 meter rodd, till fördel för Riksidrottsförbundet och ”Framåt för fler i rörelse”. Det gick inte riktigt som hon hade hoppats men vi är imponerade, bra kämpat Hanna!

Hanna ror så det glöder påhejad av Niklas Briselius i blå keps.

Utsikt dag 2

2 juli 2019

Seminarium: Halvlek för spelmarknaden

Vd Hanna Riberdahl medverkade i Seminariet Halvtid för spelmarknaden som arrangerades av Kindreg Group, seminariet livesändes på SVT Play. Medverkade gjorde även Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen, Dersim Sylwan, Sverigechef Kindred Group, Olof Lavesson, fd riksdagsledamot (M).

Se sändningen här

Paneldebatt: Tar nätjättarna sitt ansvar, en paneldebatt arrangerad av TU tillsammans med Dagens Media/Resumé

Sveriges Annonsörers VD Hanna Riberdahl deltog. I panelen ingick även JC Decaux, Mittmedia, Schibsted och Google.

Fokus i paneldebatten var kring de medieinvesteringar som görs på svenska marknaden och den förflyttning från traditionella kanaler mot det digitala. Hanna betonade vikten av att alltid få effekt av de investeringar en annonsör gör. Hanna lyfte det initiativ som WFA lanserade i Cannes som fokuserar på arbetet med responsible media på en global nivå https://www.wfanet.org/news-centre/global-alliance-for-responsible-media-launches-to-address-digital-safety/ 

I övrigt adresserades särskilt frågan om brand safety och ansvaret hos plattformarna. Hanna lyfte här den guiden för digital annonsering som Sveriges Annonsörer arbetat fram i syfte att bistå köparna.Tar nätjättarna sitt ansvar, en paneldebatt arrangerad av TU tillsammans med Dagens media/Resumé

/På plats Niklas Briselius

Seminarium: Onlinemarknadsföring en absolut nödvändighet för svenska handlare, hos Svensk Handel.

Utgångspunkten för seminariet var att den data som kan samlas in om konsumenten är en nödvändig resurs för att kunna erbjuda kunder den bästa upplevelsen men samtidigt  måste individens integritet alltid värnas.

Svensk handels jurister inledde med att ge en karta över landskapet kring regler avseende insamling av data och status om den kommande ePrivacy-förordningen.

Digitaliseringsminister Anders Ygeman tog sedan vid och berättade om vad den svenska regeringen anser om ansvarsfull användning av data. Han betonade vikten av att individen alltid får bestämma vad som ska delas. Ministern avslutade med orden att handeln ska ”springa snabbare och alltid vara nära kunderna”.

Efter ministerns inledning följde ett panelsamtal där Datainspektionen, Facebook, Coop och Klarna tillsammans med oberoende forskaren Daniel Westman diskuterade aspekter på tillgång till data kontra integritet. Vikten av dataskydd lyftes i och med att vi människor mer eller mindre lever online. Datainspektionen betonade individens kunskap kring sin data och vad denne delar med sig av.

/På plats Niklas Briselius

Utsikt dag 3

3 juli 2019

Almedalsloppet

Onsdag morgon, klockan ringer 06.45 och jag drar på mig löparkläderna. Det är dags att göra sig redo för Almedalsloppet, efter gårdagens regn bjuder den här morgonen på blå himmel och perfekt löparväder.

Jag och Niklas beger oss mot starten och småpratar om alla skador vi har/har haft för att inte sätta förväntningarna för högt inför loppet. Inför starten börjar nervositeten smyga sig på och tävlingsnerverna väcks till liv. Snabb uppvärmning och boom så är vi iväg – första delen går utmed vattnet och efter två kilometer springer vi in i skogen och kommer mot Ringmuren, genom Botaniska trädgården och ut till havet igen innan vi går i mål. Puuh, tänk att 4.2km kan känns så långt och jobbigt.

Årets lopp var det femte i ordningen och hade rekordmånga startande, drygt 380 st. För varje löpare på plats ger Skandia och Sophiahemmet Rehab Center 150 kr till Cancerfonden, så förutom att vi fick röra på oss och se nya delar av Visby gjorde vi även en god gärning 🙂  Fokus i år var just rörelseglädje och att lyfta frågan om hur viktigt det är med vardagsmotion.

Nöjda med våra prestationer går vi hemåt och känner oss taggade för en ny dag i Almedalen. Ses i vimlet!

Niklas 17.56/snitt 4.23
Ulrika, 18.48/snitt 4.37

/På plats Ulrika Strallhofer

Vem drar högsta vinsten på den omreglerade spelmarknaden?

Morgonseminarium i Resumés tält den 3 juli kl 9-10 om nya regler kring marknadsföring av spel på den svenska marknaden.

Seminarier om spelreklamen duggar tätt i årets Almedalen. Denna morgon var det dags för mer diskussioner, bl.a. med siktet mot medierna.

Avregleringen fick spelaktörerna att trycka på gasen i sin marknadsföring. Resultatet blev att vi översköljts av hetsig spelreklam vilket fått regeringen att hota med strängare lagstiftning. Och nu är en utredning tillsatt för ändamålet. Är medierna de stora vinnarna på den nya spelmarknaden? Eller försöker man begränsa omfattningen av spelannonser?

Medverkande vid seminariet var Madeleine Nilsson, redaktör Dagens Media (morgonens moderator), Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen, Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, Patrik Hofbauer, vd Svenska Spel, Malin Häger, försäljningsdirektör TV4.
Även om spelbolagen växlat upp sin marknadsförings så började detta redan 2017. 2019 är ökningen endast marginell. Trots detta finns ett stort missnöje med spelreklamen och dess omfattning hos allmänheten.

Patrik Hofbauer framhåller att annonsörerna naturligtvis bär det yttersta ansvaret för sin marknadsföring. Han medger att det finns ett problem med det bristande förtroendet för branschen och ser gärna att branschen arbetar mer aktivt med egenåtgärder. Men de motsättningar finns mellan aktörerna samt branschorganisationerna gör att ett utökat egenåtgärdsarbete kan bli svårt. Svenska Spel välkomnar strängare lagstiftning inom vissa områden t.ex. vad gäller riskklassificering.

Hanna Riberdahl påpekar att det finns en utbredd reklamtrötthet i Sverige som ständigt ökar samt att Sveriges Annonsörers medlemmar som inte är spelbolag tycker att spelreklamen är ett problem och vill inte förknippas med denna genom att exempelvis ligga i samma annonsblock (t.ex. TV4) som dessa aktörer. Ett mer omfattande egenåtgärdsarbete måste till för att undvika en strängare lagstiftning på området.

Expressen följer gällande rätt samt de andra regler som kan finnas på området. Men i övrigt finns inga restriktioner att begränsa mängden spelreklam i mediet. Givetvis är spelreklamen en betydande inkomstkälla.Thomas Mattsson framhåller att strängare lagstiftning vore extremt olyckligt eftersom detta begränsar yttrandefriheten. Och vilka restriktioner kommer härnäst? Resor, socker och fett?

TV4 är mer restriktiv med spelreklam. En viss kvot finns till spelbolagens förfogande. Det handlar om ansvarstagande i kombination med lyhördhet gentemot de andra annonsörerna.

/På plats Tobias Eltell

Hållbar kommunikation – är samhällsansvar också affärsnytta?

Panelsamtal om hållbar kommunikation med deltagare från Preem och TUI m fl.

Katarina Graffman som är doktor i kulturantropologi inledde med att ställa sig den grundläggande frågan om vad som är hållbarhet och hur det ska definieras.

TUI framhöll innovation som en viktig faktor och att hela tiden fortsätta utvecklas för att bli hållbar. Både Preem och TUI betonade att deras kunder efterfrågar hållbarhet hos alla företag.

TUI fick frågor om sin varumärkeskampanj om hållbarhet och vilka effekter den fått. Här berättade TUI om responsen de fått som varit väldigt positiv och att en stor del av vad man velat uppnå är få till en dialog om den aktuella frågan med sina kunder.

En särskild del som lyftes i panelen är det handlar om att göra konkreta åtgärder och att det inte handlar om någon s.k greenwashing. Preem lyfte här att det är väldigt viktigt att medierna och andra som rapporterar i frågan ger mottagarna en helhetsbild av vad det betyder för dem.

Katarina Graffman tog upp vikten av att de stora företagen går i bräschen för att de små ska kunna följa efter.

Panelen var överens om att hållbarhet kommer fortsätta ligga högt på agendan och att syftesdriven kommunikation alltid kommer att efterfrågas. Det framhölls att hållbarhet handlar om så många delar och att temat kommer bli ännu bredare på sikt för att uppnå flera mål. En särskilt intressant aspekt som lyftes här är att alternativen som presenteras måste vara bättre för att på så vis ändra ett beteende.

/På plats Niklas Briselius

Reklamlandskapet förändras – är yttrandefriheten hotad?

Panelsamtal arrangerat av advokatfirman MarLaw. Advokat Sandra Hansson inledde med att ge en överblick över de pågående rättsprocesserna avseende influencermarknadsföring. Deltog i panelen gjorde även Sveriges Annonsöres jurist Tobias Eltell som på frågan om annonsörens ansvar lyfte vikten av avtal för att på så vis diskutera frågorna om att det ska bli korrekt och tydligt när det är marknadsföring.

Jeanette Gustafsdotter från TU betonade vikten av trovärdighet för medierna i termer av att vara tydliga med när det är kommersiella samarbeten.

Julia Lundin från Resumé berättade om den serie artiklar de skrivit utifrån att de anmälde 14 influencers för bristande annonsmärkning i syfte att skapa praxis https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/05/22/samir-badran-stormen-visar-varfor-influencers-vagrar-att-bli-granskade/

I anslutning till detta berättade Gunilla Welander från Reklamombudsmannen hur de hanterade dessa anmälningar och hur de på andra sätt arbetar för att skapa vägledning. Särskilt intressant i detta är att tre av Resumés anmälningar avvisades pga att dessa av opinionsnämnden inte var att betrakta som marknadsföring.

Tobias Eltell lyfte även de rekommendationer  som Sveriges Annonsörer tog fram avseende influencers i sin första version redan 2012, Tobias påpekade här att det är viktigt att mottagarna för den aktuella målgruppen förstår den märkning som används.

Katarina Ladenfors redogjorde sedan för intressanta fall där det varit gränsdragningar mellan yttrandefrihet och marknadsföring.

Överlag en väldigt spännande panel kring gränsdragningar mellan reklam och yttrandefrihet.

/På plats Niklas Briselius

Relaterade artiklar

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…

Stor granskning av influencer marketing inom EU – kritik riktas mot annonsering 

Hur använder ditt företag influencers? Har du koll på reglerna? I en nyligen gjord granskning inom EU framkommer att bara en av fem influencers redovisar att deras inlägg är reklam. Konsumentverket har tillsammans…
Fler artiklar