Riskerar du att bryta mot GDPR på nätet?

Sveriges Annonsörer |

Den 25 införs EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR. Många annonsörer arbetar för fullt med att bli förenlig med förordningen, men inte lika många väger in sin webbplats i arbetet. 

I genomsnitt har Sveriges 20 största annonsörerna sju externa spårare på sina webbplatser vilka identifierar och lagrar personuppgifter. Men genom att lagra personuppgifter med hjälp av spårningsteknik och cookies riskerar svenska annonsörer att bryta just mot GDPR. 

Ofta finns orsaken till databehandlingen i programmatisk annonsering och användningen av tredjepartscoockies. Även om det är externa teknikföretag som spårar besökarna ligger ansvaret nästan alltid hos annonsören.

Frågan är hur man som annonsör kan minska risken?
Steg ett är att skaffa kunskap om vilken persondata som samlas in på ens webbplats, var datan skickas och vad den används till.

För att hjälpa annonsörer med detta har vi nu inlett ett samarbete med företaget Conzentio som kan hjälpa till med en genomlysning av ens webbplats. De börjar med en teknisk undersökning, som följs upp med en workshop och erbjuder sedan också en bevakningstjänst som varnar om oönskad tredjepartsteknik dyker upp på ens webbplats. 

Se experterna Anders och Karolina berätta om GDPR på webben hos Sveriges Annonsörer

Se videon här
 

Läs mer om erbjudandet här.