Sammandrag från en fullspäckad dag

Sveriges Annonsörer |

Igår, den 25 april, gick AdDay av stapeln, årets stora inspirationsdag för alla som arbetar med kommunikation. Närmare 400 gäster hade samlats på Downtown Camper för att lyssna till fler än 30 inspiratörer. Här följer ett komprimerat sammandrag från dagen. 

AdDay började med hjärngympa. Bokstavligen. Jana Söderberg, erkänd och flitigt anlitad ledarskapscoach och kommunikationstränare, kickstartade igång tankeverksamheten hos åhörarna och uppmanade oss bland annat att komma igång och träna hjärnan. För många av oss är duktiga på att underhålla och träna kroppen, men inte lika många tar sig tid till att träna och utveckla sitt tankemönster. Ett enkelt tips Jana gav var att ändra något i sin dagliga rutin. Många gör samma saker varje dag, men genom att att ändra på små saker i vardagen, såsom att ta cykeln istället för bilen till jobbet, kan göra stora skillnader i det långa loppet. Kopplat till detta pratade hon också om vikten att aktivera båda hjärnhalvorna och att när inlärning väcker våra emotionella drivkrafter så lär vi oss helt enkelt lättare och med långsiktig effekt, något som givetvis även är viktigt att ha med sig i utformande av sin kommunikation. Skapar du kommunikation som väcker känslor hos mottagaren ökar chanserna att hen minns den.  

En annan av de många inspiratörerna var Birk Jernström, en av medgrundarna till marknadsplatsen Tictail. Ett företag som gjort en otrolig resa på bara några år. 2012 bildades bolaget av fyra vänner i Stockholm. Idén var att utveckla ett banbrytande verktyg för att ge företagare över hela världen möjligheten att skapa sina egna internationella märken. Sex år senare har man skapat en plattform som låter återförsäljare av olika slag och storlekar sätta upp en e-handel på bara några minuter. Idag finns Tictail i 140 länder och lanserar 4 000 varumärken i månaden. Detta har de lyckats åstadkomma dessutom utan att spendera en krona i marknadsföring. Främsta anledningen till succén säger Birk Jernström har varit insikten i att entreprenörer också är försäljare och man har låtit dessa, användarna, vara med i att skapa succén. De har själva marknadsfört plattformen, för att också marknadsföra sig själva. En win-win. En annan framgångsfaktor har varit mobilens snabba framfart. ”Mobile first” har varit facit för många, nästa våg som Tictail ser komma är ”camera first”. Flera användare har gått över till bild och videomässigt berättande av produkterna de säljer, vissa har till och med helt skipat text i sina förklaringar av sina produkter. 

Hélène Barnekow pratade om vägen mot ett nytt Telia. Hon förklarade att Telia är ett 165 år ungt företag, där man de senaste åren ställt om både det interna och externa arbetet. En del i arbetet har varit att hitta vad man är, utan att tappa sin själv. Det vill säga att utveckla sig, men för den sakens skull inte bli något annat, utan något mer. För att nå dit började man med det interna arbetet och formulerade bolagets syfte och värderingar. Syftet definierades till; ”Bringing the world closer” och värdeorden man arbetade fram var dare (som handlar om att utmana och göra något nytt), care (som handlar om att bry sig om sina kunder, miljö, med mera) samt simplify (som handlar om att göra saker så enkelt som möjligt). Hélène lyfte också fram vikten av att våga vara ärlig, samt att sätta kunden i första rummet. En mening som fastnade särskilt för mig var: ”När våra kunder har det dåligt har vi det också dåligt”.
Slutmålet man har satt är en grymt nöjd kund och arbetet har man satt för att kunna nå det målet. Hon lyfte också fram ett personligt exempel där en kund till Telia hade varit kritisk på Twitter. Hen hade varit missnöjd. Med värdeorden i bakhuvudet hade Hélène svarat kritikern, och dessutom lagt till sitt personliga mobilnummer (helt publikt för alla Twitteranvändare) så att kunden kunde ta vid dialogen om hen så önskade.  

Vi fick också lyssna till Ahmed Abdirahmans fantastiska livsresa. Nyligen utsågs han till en av Sveriges främsta Supertalanger av Veckans Affärer och han har grundat Politikerveckan i Järva strax norr om Stockholm som förra året lockade alla partiledare. Han pratade om vikten av mångfald och integration och att man lyfter in många olika röster i sitt arbete och på sina arbetsplatser. Han skickade med en uppmaning till publiken att gå ut och möta verkligheten och se hela Sverige. Ett exempel är att besöka Järvaveckan i sommar, ett annat är att ta in folk från förorterna in i advisory board eller liknande för att få in fler perspektiv och tankar i sin verksamhet. 

Förra året var Arvid Axlands föreläsning, Jakten på känslan, allra populärast på AdDay. I år bjöd vi in honom igen för att fortsätta dela med sig av metoder och praktiska exempel på hur man lyckas med kundupplevelsen. Arvid pratade bland annat om att vi inte ska stirra oss blinda på algoritmer eller data för det är inte det som är lösningen, utan att det är vad vi gör, konkreta handlingar, som bygger kundupplevelsen. Han delade med sig av några regler som finns med i boken ”Jakten på känslan”. En av reglerna var att bygga varumärket inifrån, att genom att lyfta medarbetarna kan man också lyfta kundupplevelsen i förlängningen. En spaning var också att allt som inte kan digitaliseras kommer att öka i värde. 

En annan regel i kundupplevelsen var att bygga personliga relationer med sina kunder, och ytterligare en regel kopplad till denna var att du får vad du ger. Vad det betyder att ha en generös inställning till omvärlden, kunder och medarbetare, utveckla tjänster och kommunikation som stimulerar andras generositet. Och inte minst bjuda på sig själv. 
Är du schysst och personlig med dina kunder ökar chanserna till en bra upplevelse. För det är kunden som ansvarar för upplevelsen, men det är vi som kommunikatörer som kan prima för att de ska kunna ha en bra upplevelse. Arvid skickade också med en fråga att ta med sig i utvecklande av kunderbjudandet: Hur kan du spela en viktigare roll i människors liv?

Magnus Dandanell var en av medgrundarna till den idag framgångsrika svenska whisky-producenten Mackmyra. Han berättade om deras fantastiska resa och hur de lyckats bygga varumärke och skapa kommunikation i en bransch där all reklam i princip är förbjuden. Så istället för att fokusera på allt man inte får göra (det är mycket) riktade de blicken och fokus på vad man faktiskt får göra. En sådan sak är redaktionella artiklar, därför satsade de en del på PR och få media att skriva om dem i ett tidigt skede. En annan sak som är tillåten är crowdsourcing och crowdfounding, det vill säga att bjuda in folk och låta dem investera både tid och pengar. Likt Tictail resonerade de att har man en hängiven bas sprider de budskapet åt en. 

En annan del som är tillåten är upplevelsebesök, så därför satsade de i ett tidigt stadie och har sedan successivt byggt ut sin upplevelsedel. Idag har man runtom det 35 meter höga Gravitationsdestilleriet i Mackmyra Whiskyby ett whiskylager, rökanläggning och restaurang där de håller provningar och serverar whiskyinspirerad mat. En upplevelse folk både betalar för att ta del av och inte minst sprider i sina egna kanaler. En annan viktig del i framgången, som också är tillåten, är samarbeten. Exempelvis har man gjort ett samarbete med hårdrocksbandet Motörhead som resulterade i en svensk Bourbon-style whisky, ett annat samarbete är med pastillfabriken och tillsammans har de skapat Mackmyra pastiller med äkta whisky från Mackmyra som smaksätter helt unika ”whiskypastiller”, pastiller som besökare på AdDay fick med sig smakprov av. 

Det var ett litet utdrag från en fullspäckad dag där besökarna också fick lyssna och lära av Volvos framgångsresa, Klarnas arbete med att bygga en mänskligare bank, H&M Foundations arbete med att förvandla modeindustrin och Electrolux sätt att lyfta lågintresseprodukter och göra dem högst relevanta och intressanta. Bland annat. 

Här kan du läsa intervjuer i Dagens Media med tre av inspiratörerna, Leif GW Persson: 
https://www.dagensmedia.se/medier/leif-gw-persson-man-ska-akta-sig-for-att-vara-med-i-reklam-6911588
Per Carleö från Volvo:
https://www.dagensmedia.se/marknadsforing/per-carleo-lika-viktigt-att-forsta-vad-kunden-vill-ha-i-framtiden-6911666
samt Anna Romson och Magnus Engström från Cogs creative:
https://www.dagensmedia.se/marknadsforing/kunderna-borjar-bli-reklambyraernas-egna-konkurrenter-6911471

Vi hoppas du hade en härlig AdDay och att vi ses nästa år!
 
Ps. Missade du någon spännande inspiratör under AdDay? Intervjuer med några av inspiratörerna kommer också komma upp i vår partner Bauer medias Podcast ”The Sound of inspiration”. Stay tuned: 
https://www.radioplay.se/podcast/thesoundofinspiration

 

Av Tero Marjamäki
tero.marjamaki@annons.se

Kategori: AdDay