Sluta störa kundens digitala kundresa.

Sveriges Annonsörer |

I denna möjligheternas tid där fokus ligger på segmentering in till absurdum för att ge kunden exakt rätt produkt, till rätt pris, vid exakt rätt tidpunkt har vi skapat en extremt illojal kund som glatt struntar i vilken butik den handlar ifrån för den inte känner någon som helst emotionell tillhörighet med något varumärke. Tonalitet och visuell identitet har helt kommit i skymundan för snabba avslut och kortsiktiga budgetar. 

Min uppmaning är att vi måste ta oss samman och sluta störa kunden i den digitala kundresan. Låta köparen andas för att känna sig trygg i sitt beslut att spendera pengar på just den här produkten. Inte sätta på red alert knappen och tjuta ut ”kund i köpprocess börja bombardera”, slänga in några extraerbjudande i en add to cart funktion, ladda kanonerna med retargeting, automatiserade e-mails med uppmaning om att det finns även bandybollar, smoothiemaskiner, skruvdragare och barnvaktsservice i sortimentet. Jaha säger kunden, är mitt beslut att köpa ett par skridskor helt galet nu? 

I och med digitaliseringens intåg på Sveriges företag fick performancemedia  stjärnstatus där de med digitalkunskap kunde svinga sin rubinklädda stav och visa på tydliga samband mellan erbjudande och snabba avslut. Nu får vi ta konsekvenserna för detta framtvingade brus av information överallt. Adblockers blir allt vanligare, konsumenterna bryr sig inte om att läsa e-mails, laddningstiderna på vissa sajter är så långsamma att högst 50 % av annonsen faktiskt syns (detta till trots betalar annonsören fullt pris utan att ifrågasätta, men det är en annan debatt).

I detta brus av erbjudande hörs nu en tydlig röst från de där bortglömda varumärkesbyggande krigarna om att vi måste återta kontrollen över våra varumärken. Vi måste lägga fokus på att få till en balans mellan långsiktig kommunikation för att skapa ett top of mind, och snabba spontanköp. Marknadsavdelningar behöver inte skriva en ny bok varenda kampanj utan helt enkelt bara addera ett kapitel till ett starkt budskap i etablering. Varje kampanj bör ha som KPI att återanvändas i minst fyra perioder. Det ska bli mitt mantra under 2018 – våga vara den som inte ska återuppfinna hjulet. Läskigt!


Av Lin Eriksson Nordström
lin.nordstrom@annons.se