Uttalande från Sveriges Annonsörer kring skämten på 100-wattsgalan.

Sveriges Annonsörer |

Det har förts fram kritik kring skämten på 100-wattsgalan. Här svarar Sveriges Annonsörer på kritiken och ger sin syn på saken. 

I tisdags, den 14 november, gick 100-wattsgalan av stapeln. En gala där vi årligen lyfter fram och hyllar den reklam som varit effektivast under det gångna året. Det har vi gjort sedan 1990. Det var fullsatt och nästan 600 människor hade samlats i Stadshuset. 

Vi har fått många positiva kommentarer efter galan, men även några negativa. Dessa har rört skämten från galans programledare, Renée Nyberg och David Hellenius. I efterhand kan vi konstatera att en del skämt inte blev bra. Det blev fel. Och vi beklagar detta. Skämten rörde bland annat TV4 själva och #metoo. 

Det uppfattades som att det allvarliga i #metoo och det som kommit fram ur kampanjen skämtades bort. Där vill vi vara väldigt tydliga. Vi vill absolut inte förminska betydelsen eller vikten av #metoo. Det är mycket viktigt att lyfta frågan och debatten. Att föra fram historierna. Att komma till förändring. Meningen var absolut inte att förminska #metoo eller de händelser som skämten refererade till. 

Vi som organisation har ett ansvar, att föregå med gott exempel, och att få våra medlemmar att skapa etisk ansvarsfull kommunikation. Vi driver frågor om jämställdhet, om könsdiskriminering och sexism på flera olika sätt och frågorna är prioriterade. Att vi skulle vilja förminska eller skämta bort #metoo och betydelsen av kampanjen kunde inte vara mer fel. Vi beklagar att en del skämt blev fel. 

Anders Ericson
Vd Sveriges Annonsörer

Kategori: 100-wattaren