Tobias Karlsson, marknadschef på Max och juryordförande i 100-wattaren kategori Internationellt berättar i helgintervjun om juryarbetet och vad som krävs av framtidens kommunikation.

Den 29 november går årets 100-wattare av stapeln. Precis som i fjol äger galan rum på Stockholms stadshus. Men redan om knappt två veckor (23 oktober) avslöjas årets nominerade på ett nomineringsmingel hos Bauer Media.

Inför nomineringarna och galan intervjuar vi ordförande i respektive kategori. Denna vecka Tobias Karlsson som rattar internationellt-kategorin. Till vardags är han marknadschef på Max, ett företag som flertalet gånger lyckats skapa internationellt eko med sina kampanjer. Mycket av fokus har legat på hållbarhet och klimat. Stor uppmärksamhet har de också fått för sina gröna alternativ. Som den gången man tog fram emojis för sina gröna burgare. Tidigare fanns inga vegoalternativ när folk ville kommunicera sin hunger, något Max rådde bot på genom en blixtkampanj som spreds världen över.

Under veckan har Tobias Karlsson och övriga i internationellt-juryn fått gå igenom en mängd bidrag som antingen exporterats, eller importerats (adapterats). Inläsning av bidrag, två jurymöten, rikliga mängder kaffe och vilda diskussioner är nu över.

Ni har nu haft era jurymöten. Hur summerar du dessa? Hade ni samsyn?

– Nä, inte alls. Men vi jobbade på hårt tills vi hade samsyn. Summeringen säger att det var en tuff och bred kamp för alla bidrag och det är detaljerna som avgör den bästa helheten.

Vilken trend skulle du säga var utmärkande i år?

– Det är lite svårt att se någon jättetydlig trend tycker jag. En tendens var att flera bidrag fångat upp en ganska liten möjlighet och omvandlat det till något mycket större som kunnat ge eko globalt.

Hur väl står sig svensk kommunikation i ett internationellt perspektiv?

– Utifrån de tävlingsbidrag vi har sett så, som många gånger är riktigt imponerande, så ser den ut att stå sig väl.

Vad tror du krävs av framtidens kommunikation?

– Jag tror att framtidens kommunikation kommer att kräva att man ibland även ”uppfinner” själva kommunikationskanalen själv för att få ett genomslag. Det kan vara att nyttja nya plattformar som inte är menade som kommunikations-/reklamkanaler men som ändå, rätt använda och utvecklade, verkligen kan nå igenom just för att det är oväntat och att det fyller en funktion för mottagaren.

Av Tero Marjamäki

Relaterade artiklar

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…
Fler artiklar