Vilket parti ska få din röst i höst?

Sveriges Annonsörer |

Snart har fyra år passerat och den 9 september är det åter dags för val till riksdag, landsting och kommun.  

Om du tillhör du den stora grupp osäkra väljare, som slutligen bestämmer dig i valbåset eller dagarna innan, kan du med lugn invänta reklamkampanjerna från de åtta riksdagspartierna. Deras reklambudgetar, som i år uppgår till drygt 310 miljoner kronor, kanske botar din eventuella valångest. 

På gator och torg, i valstugor och annonser, kommer vi åter att mötas av uppmaningar och budskap från våra partier. Så varför inte titta närmare på några av de plattityder som partierna friskt använde sig av inför det förra valet: Vad sägs om ’Ett bättre Sverige för alla’ eller varför inte ’Dags för kunskap’. Vem skriver inte under på dessa löften? Eller finns det några som inte vill ha ett bättre Sverige eller förstår betydelsen av kunskap?  Nej, detta är kort och gott politiskt snömos.

Så att kasta bort hundratals miljoner kronor på dålig reklam utan att man har gjort sin hemläxa kring vad som är relevanta budskap är - som vår statsminister brukar säga - ”inte okej”. 

Och varför är det inga valgeneraler som väljer att sprida ut dessa drygt 310 miljoner under en längre tid, istället för att som nu kraftsamla allt inom några få månader? Dessutom sker detta under den period när alla övriga partier krigar om vår uppmärksamhet. Det riskerar att bli dyrt och mindre framgångsrikt.

”Om du gör det bästa av varje given situation, blir resultatet det bästa möjliga”, är ännu ett citat som Sveriges statsminister myntat. Dock är jag inte övertygad om att våra partistrateger valt att följa detta motto.

 

Av Anders Ericson
anders.ericson@annons.se

 

 

Kategori: Kommunikation Reklam