Blogg

Den klåfingrige politikern

I min tidiga ungdom lekte jag så smått med tanken på att bli politiker. Att få vara med och utforma vår gemensamma framtid - och samtidigt testa spänsten i sin ideologiska övertygelse - kändes lockande. Ett par år som aktiv i ett ungdomsförbund fick mig dock att börja fundera om politik verkligen var det jag ville viga mitt liv åt. Sedan flera decennier är jag tacksam över att jag valde en annan bana än den politiska och att jag istället kan betrakta politiken på lagom avstånd.

Plattformsansvar eller inte, det är frågan och i sådana fall hur?

I september 2016 presenterade EU-kommissionen ett förslag av en översyn av upphovsrätten för EU:s digitala inre marknad. Den snabba tekniska utvecklingen som förändrat sättet innehåll skapas och används var ett av motiven som framhölls när förslagen presenterades. Förslaget i sin helhet är omfattande och innehåller en rad olika delar som ska leda fram till bl.a. en välfungerande marknad för upphovsrätten.

Syns smart i sommar, när du har riktig semester!

Detta är en annons                                                        Oj vad många som tar semester från att synas när de har semester. Gör tvärtom, syns i sommar, så blir det enklare att nå affärsmålen i höst. Dessutom är bruset mindre och du syns till mycket lägre pris. Och när konkurrenterna har tagit semester tar du marknadsandelar. Med andra ord kör en ”always-on-strategi” den här sommaren, för med AI och Machine Learning gör autopiloten i datorn jobbet när du har riktig skön semester som du med all säkerhet är mer än väl värd.  

Reklamens sju dödssynder

Reklam kan vara fantastisk. Den kan ge ny information, skapa förändring och driva marknaden framåt. Men den kan också vara jobbig och störande. 2015 presenterade Simon Kemp från We Are Social och Jon Wilkins från Karmarma, reklamens sju dödssynder och trots att det redan hunnit hända en hel del inom reklamens värld, är dödssynderna alltjämt aktuella.

Digital transformation ger oss en bättre och smartare kundupplevelse

I veckan var jag i Las Vegas och besökte PegaWorld, ett fyra-dagarsevent 3-6 juni om hur man lyckas med sin digitala transformation. Det bjöds på många otroligt bra tips om hur man skapar bättre kundupplevelser med hjälp av digitala system. En bättre kundupplevelse skapar i sin tur ett bättre resultat och ger företaget en högre lönsamhet, då man förenklar komplicerade processer.

En rysk VM-pizza kan stå dig dyrt

I samband med fotbolls-VM, OS-evenemang och andra större och återkommande evenemang uppstår alltid frågor om och hur man i reklam får använda sig av ord och symboler som hänger samman med detta. Alla minns väl pizzabagaren Mammad som valde att kalla en av sina pizzor för OS-pizzan 2006, vilket fick Sveriges Olympiska Kommitté att reagera.

Ta kontroll över whiteboarden och bli en bättre beställare!

Jag får ofta höra att man tar in extern hjälp för att det är omöjligt att navigera rätt i det fragmenterade mediesamhälle vi verkar i. Lika ofta får jag höra att man egentligen inte är nöjd med sin externa hjälp utan att man har en känsla av att man blir lite lurad. Måste det vara så här? Nej såklart inte. Vi måste ta tillbaks kontrollen över affären och faktiskt börja ta ansvar för våra beställningar. 

GDPR och LDHT!

Jag är just tillbaka från vår moderorganisations World Federation of Advertisers (WFA) årliga globala konferens, denna gång arrangerad av Japanska Annonsörorganisationen (JAA) i Tokyo. Innehållet som sköljer över en under en vecka som denna tar tid att bearbeta och det finns spännande frågor att återkomma till framöver. Föga överraskande diskuterades även GDPR på tvären, bredden och längden under veckan! 

大都市からの小さな報告 (en liten rapport från en stor stad)

Platsen är ett stort konferensrum i en skyskrapa i stadsdelen Roppongi mitt i centrala Tokyo. Utanför fönstren syns en myriad av höga hus som badar i den det starka tidiga solljuset, det går också att skönja konturerna av några historiska tempel i fjärran.

Den digitala reklamen måste börja respektera mottagarna

Vi lever i en värld där över hälften av de reklaminvesteringarna är digitala och allt går att mäta och optimera, men samtidigt är reklamen sämre än någonsin förr. Hur kunde det bli så här egentligen? 

Dags att fatta att vi har ett stort ansvar!

Många gör det bra. Flera kan göra det bättre. Jag pratar om mångfald och inkludering. Att ta ansvar för den kommunikation man tar fram- och skickar ut. 

”Lögn, förbannad lögn och statistik”

En av de som tillskrivs detta citat är Mark Twain som enligt uppgift yttrade detta efter ett tal av den engelska premiärministern Disraeli i slutet av 1800-talet. Uttalande äger än idag lika stor eller kanske ännu högre riktighet än för över hundra år sedan. Alla de undersökningar vi konsumenter överöses med i stort sätt varje dag är i botten ”Big Business”.

Svar på Jan Bertofts eldiga debatt

Det behövs en eldig debatt om reklam skriver Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, i sin senaste blogg.

Hur ska jag följa upp investeringar i kommunikation? Hur ska jag veta vad som är viktigt och vad jag ska mäta?

En av de viktigaste delarna i kommunikationsarbetet är att följa upp de investeringar man gör i media, kommunikation och varumärke. Det handlar om att utnyttja investeringarna till att bygga en kunskapstrappa om vad som fungerar, för att skapa möjligheter att förbättra arbetet så att en långsiktig lönsamhet uppnås genom marknadskommunikationen. 

Fem tips hur du väljer rätt kändis för ditt varumärke

Att använda en kändis i reklam är ett välprövat knep och många gånger mycket lyckat. Zlatan Ibrahimovic i Volvos reklam, Michael Jordan i NIKE-reklam, Zara Larsson i H&M-reklam, Sara Sjöström och Peter Forsberg i samarbete med Barncancerfonden är några exempel. Men det finns de som började bra men slutade dåligt som till exempel Tiger Woods samarbete med Nike, Gillette och Accenture, som påstås ha kostat aktieägarna i de varumärkena 900 miljarder kronor när han betedde sig dåligt. 

Är pressreleasen död?

Cut the crap och håll dig kort. Det är mina bästa tips till dig som ska skriva ett pressmeddelande. 

Influencermarknadsföring - en regent i ny skepnad.

Minst ett par gånger i veckan får jag förfrågningar kring influencermarknadsföring och jag förstår varför; det kan vara väldigt osäkert på vilket utfall det faktiskt ger. Vad jag tycker är spännande med influencermarknadsföring är att det egentligen inte är något nytt, den visar sig bara i olika skepnader. 

Marknadsavdelningens effektivitet

Sveriges olika företag och organisationer investerar drygt 75 miljarder kronor i marknadsföring per år utöver administrativa summor och lönevolymer. De flesta arbetar sannolikt effektivt med sina marknadsinvesteringar. Samtidigt är min erfarenhet att ingen marknadsavdelning är så effektiv att det inte går att göra effektivitetsvinster.

Hur tänker Stockholms stad?

Bör kommunerna själva få instifta egna regler kring hur reklam på gator och torg ska få se ut? Kommunfullmäktige i Stockholm anser det, och har därför givit Trafiknämnden i uppdrag att implementera ”etiska riktlinjer” gällande sexistisk och rasistisk utomhusreklam. Kommunfullmäktiga har ännu inte fattat beslut i frågan.

Vad ska jag tänka på när jag ska välja en ny byrå?

När man har bestämt sig för att byta byrå så har man tagit steget ut i en spännande och energigivande process. Processen kan ju se lite olika ut beroende på behov, ambition och förberedelse. Man går ut och träffar ett antal byråer och diskuterar olika frågeställningar med dem. Men hur ska man tänka som köpare? Hur ska jag välja?

En bild – (nästan) 1000 frågor?

En bild säger kanske mer än 1000 ord, men ställer nästa lika många frågor. I dagens uppkopplade samhälle är det inte svårt att hitta en bild som man vill använda i sin kommunikation. Allt man kan tänkas vilja använda finns i regel några klick bort. Men bara för att det finns på nätet betyder det verkligen att det bara är att plocka russinen ur kakan? Svaret är givetvis naturligtvis inte!

Vem ska jag tro på?

Häromdagen släpptes Edelman Trust Barometer vilket är världens största förtroendeundersökning. Vi kan börja med att konstatera att den har sina, låt säga frågetecken. Exempelvis hamnar Kina i topp på många parametrar. Men, låt oss för en stund bortse från detta och se till de övergripande frågorna i undersökningen. Medan fjolårets undersökning fokuserade en hel del på att det råder en förtroendekris i samhället, exempelvis när det kommer till talespersoner rör årets en hel del kring sanningshalter. Vem kan man lita på? Journalistik? Influencers? Digital media? Traditionell media?