Blogg

Är det bra att byta byrå lite då och då?

Enligt analys- och konsultföretaget Regis årliga mätning ”Årets Byrå 2018” ligger bytesbenägenheten hos kunderna på en historisk låg nivå; 14 % funderar på att byta byrå. Det varierar så klart mellan disciplinerna men snittsiffran har sjunkit från tidigare över 20 %.Det är glädjande att denna siffra har sjunkit så pass mycket, tycker jag. 

Blogg Tero Marjamäki

Har du koll på vad ditt varumärke gör om dagarna?

Unilever sätter ned foten. Det bör du också göra! Se till att du syns på rätt plats. Och med rätt umgänge i rätt omgivning. Två enkla tips som bör vara vägledande för alla som arbetar med varumärke och kommunikation.

5 saker som dagens marknadschef måste ha koll på i en digital värld

En bra magkänsla bygger på att man har tillgång till data och gör en bra analys så att man hela tiden kan lära sig av kundernas beteende och optimera sina insatser i realtid. Vi har som annonsörer mer data tillgängligt än någonsin förr, men samtidigt nedlusas vi som konsumenter konstant av irrelevanta budskap. 

Annonsör och OS – tänk på det här!

De olympiska vinterspelen i Pyeongchang startar denna vecka och innebär sannerligen härliga tider för oss sportfanatiker. Blickarna vänds denna gång mot Sydkorea där medaljerna så småningom ska fördelas bland de tappra kämparna. Med tanke på den kraft som OS har, och den exponering som sker genom TV-sändningarna, kan det som företag givetvis vara oerhört lockande att haka på och surfa på den enorma svallvåg som ett OS generar. 

Kissie – igen

Så kom då igår den efterlängtade domen som skulle ge svar på hur influencers ska reklammarkera inlägg som är reklam. En av huvudfrågorna – är "sponsored post” en godtagbar reklammarkering?

4 snabba tips om influencer-marknadsföring

Det är säkert ingen som har missat mediestormen kring Breakits wallraffande om fejkade instagramkonton. Jag blir glad när något så binärt som data får löpsideplats. Det handlar om annonsbedrägeri och vad som händer är att en annonsör betalar för att exponera sitt varumärke mot potentiella kunder som faktiskt inte existerar.