Blogg

Fem tips hur du väljer rätt kändis för ditt varumärke

Att använda en kändis i reklam är ett välprövat knep och många gånger mycket lyckat. Zlatan Ibrahimovic i Volvos reklam, Michael Jordan i NIKE-reklam, Zara Larsson i H&M-reklam, Sara Sjöström och Peter Forsberg i samarbete med Barncancerfonden är några exempel. Men det finns de som började bra men slutade dåligt som till exempel Tiger Woods samarbete med Nike, Gillette och Accenture, som påstås ha kostat aktieägarna i de varumärkena 900 miljarder kronor när han betedde sig dåligt. 

Är pressreleasen död?

Cut the crap och håll dig kort. Det är mina bästa tips till dig som ska skriva ett pressmeddelande. 

Influencermarknadsföring - en regent i ny skepnad.

Minst ett par gånger i veckan får jag förfrågningar kring influencermarknadsföring och jag förstår varför; det kan vara väldigt osäkert på vilket utfall det faktiskt ger. Vad jag tycker är spännande med influencermarknadsföring är att det egentligen inte är något nytt, den visar sig bara i olika skepnader. 

Marknadsavdelningens effektivitet

Sveriges olika företag och organisationer investerar drygt 75 miljarder kronor i marknadsföring per år utöver administrativa summor och lönevolymer. De flesta arbetar sannolikt effektivt med sina marknadsinvesteringar. Samtidigt är min erfarenhet att ingen marknadsavdelning är så effektiv att det inte går att göra effektivitetsvinster.

Hur tänker Stockholms stad?

Bör kommunerna själva få instifta egna regler kring hur reklam på gator och torg ska få se ut? Kommunfullmäktige i Stockholm anser det, och har därför givit Trafiknämnden i uppdrag att implementera ”etiska riktlinjer” gällande sexistisk och rasistisk utomhusreklam. Kommunfullmäktiga har ännu inte fattat beslut i frågan.

Vad ska jag tänka på när jag ska välja en ny byrå?

När man har bestämt sig för att byta byrå så har man tagit steget ut i en spännande och energigivande process. Processen kan ju se lite olika ut beroende på behov, ambition och förberedelse. Man går ut och träffar ett antal byråer och diskuterar olika frågeställningar med dem. Men hur ska man tänka som köpare? Hur ska jag välja?

En bild – (nästan) 1000 frågor?

En bild säger kanske mer än 1000 ord, men ställer nästa lika många frågor. I dagens uppkopplade samhälle är det inte svårt att hitta en bild som man vill använda i sin kommunikation. Allt man kan tänkas vilja använda finns i regel några klick bort. Men bara för att det finns på nätet betyder det verkligen att det bara är att plocka russinen ur kakan? Svaret är givetvis naturligtvis inte!

Vem ska jag tro på?

Häromdagen släpptes Edelman Trust Barometer vilket är världens största förtroendeundersökning. Vi kan börja med att konstatera att den har sina, låt säga frågetecken. Exempelvis hamnar Kina i topp på många parametrar. Men, låt oss för en stund bortse från detta och se till de övergripande frågorna i undersökningen. Medan fjolårets undersökning fokuserade en hel del på att det råder en förtroendekris i samhället, exempelvis när det kommer till talespersoner rör årets en hel del kring sanningshalter. Vem kan man lita på? Journalistik? Influencers? Digital media? Traditionell media?

Nå genom bruset - använd ljudsinnet!

Hur låter ditt varumärke? Eller har du förbisett det? Du är inte ensam i Sverige tyvärr, alltför många varumärken låter ljudidentiteten bli vad den blir, inte i brist av intresse utan mer på grund av en allmän låt gå mentalitet för den så starka känslomässiga möjligheten. Annonsörer spenderar miljarder på att utveckla utseende och känsla för sina varumärken, men det är ofattbart att de ägnar så lite tid och resurser på att ta med ljudet i det arbetet.

7 myter om SEO

Jag har en nära vän som nyligen startade en blogg.  Häromdagen ringde min vän och frågade om jag kunde titta på trafiken från google för den hade ökat markant. Jag kikade runt och det var tydligt att vid ett visst datum hände något. Jag frågade henne om just det datumet och förutom att det hade snöat en hel del så kunde vi inte riktigt komma på vad det var. Sen helt plötsligt trillade polletten ned, det var den dagen jag klagade på att jag inte kunde läsa hennes inlägg i mobilen och hotade med sluta läsa bloggen om inte min vän genast ändrade inställningar. Nu pratar vi visserligen inte några enorma trafikmängder men den mer eller mindre fastställda sanningen om att det tar minst 6 månader att se någon skillnad i söket kändes som en sanning som behöver bli ifrågasatt.  

Sluta störa kundens digitala kundresa.

I denna möjligheternas tid där fokus ligger på segmentering in till absurdum för att ge kunden exakt rätt produkt, till rätt pris, vid exakt rätt tidpunkt har vi skapat en extremt illojal kund som glatt struntar i vilken butik den handlar ifrån för den inte känner någon som helst emotionell tillhörighet med något varumärke. Tonalitet och visuell identitet har helt kommit i skymundan för snabba avslut och kortsiktiga budgetar. 

Ett tips – som kanske blir ett av de bästa under 2018?

Det pratas enormt mycket om digitalisering i allmänhet.  Går knappt en timme på jobbet utan att någon utbrister ”vi måste öka våra ansträngningar …”!” lägga mer resurser på…”! ”verkligen ta tag i och fokusera mer på… ”! etc etc, i syfte att möta den enorma potentialen som finns därute i cyberspace!

Är det bra att byta byrå lite då och då?

Enligt analys- och konsultföretaget Regis årliga mätning ”Årets Byrå 2018” ligger bytesbenägenheten hos kunderna på en historisk låg nivå; 14 % funderar på att byta byrå. Det varierar så klart mellan disciplinerna men snittsiffran har sjunkit från tidigare över 20 %.Det är glädjande att denna siffra har sjunkit så pass mycket, tycker jag. 

Blogg Tero Marjamäki

Har du koll på vad ditt varumärke gör om dagarna?

Unilever sätter ned foten. Det bör du också göra! Se till att du syns på rätt plats. Och med rätt umgänge i rätt omgivning. Två enkla tips som bör vara vägledande för alla som arbetar med varumärke och kommunikation.

5 saker som dagens marknadschef måste ha koll på i en digital värld

En bra magkänsla bygger på att man har tillgång till data och gör en bra analys så att man hela tiden kan lära sig av kundernas beteende och optimera sina insatser i realtid. Vi har som annonsörer mer data tillgängligt än någonsin förr, men samtidigt nedlusas vi som konsumenter konstant av irrelevanta budskap. 

Annonsör och OS – tänk på det här!

De olympiska vinterspelen i Pyeongchang startar denna vecka och innebär sannerligen härliga tider för oss sportfanatiker. Blickarna vänds denna gång mot Sydkorea där medaljerna så småningom ska fördelas bland de tappra kämparna. Med tanke på den kraft som OS har, och den exponering som sker genom TV-sändningarna, kan det som företag givetvis vara oerhört lockande att haka på och surfa på den enorma svallvåg som ett OS generar. 

Kissie – igen

Så kom då igår den efterlängtade domen som skulle ge svar på hur influencers ska reklammarkera inlägg som är reklam. En av huvudfrågorna – är "sponsored post” en godtagbar reklammarkering?

4 snabba tips om influencer-marknadsföring

Det är säkert ingen som har missat mediestormen kring Breakits wallraffande om fejkade instagramkonton. Jag blir glad när något så binärt som data får löpsideplats. Det handlar om annonsbedrägeri och vad som händer är att en annonsör betalar för att exponera sitt varumärke mot potentiella kunder som faktiskt inte existerar.