• Välkommen till
    Sveriges Annonsörers
    blogg

    Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

100-wattaren 30 år

Det är snart 30 år sedan. 1990, samma år som TV4 startade, dåvarande Väst- och Östtyskland förenades, järnvägstunneln under Engelska kanalen blev klar och Sverige fattade beslut i riksdagen om att gå med i EU. Året då 100-wattaren såg sitt ljus för första gången. Det är fascinerande att se material från den första tävlingen. Då […]

Läs mer

Kan det som påstås bevisas?

Marknadsföringsåtgärder kan som bekant bestå av en rad olika komponenter. En komponent kan vara en text som påstår något om den produkt som företaget ifråga erbjuder den potentiella köparen eller för den delen ett argument om en miljöpåverkan. Texter som består av påståenden eller slutsatser är det som vanligtvis tenderar att hamna i ”skottgluggen” och […]

Läs mer
Om medverkansansvaret enligt marknadsföringslagen - influencernätverken

Om medverkansansvaret enligt marknadsföringslagen – influencernätverken

I marknadsföringslagen finns ett medverkansansvar som innebär att även om man inte rättsligt har ett primäransvar för en viss marknadsföring kan ett medverkansansvar bli aktuellt. Enligt rättspraxis krävs ett deltagande som väsentligt har bidragit till marknadsföringshandlingen. Ett sådant deltagande har ansetts föreligga när någon utformat eller tagit aktiv del i utformningen av marknadsföringsmaterial eller annars […]

Läs mer
Har du koll på vad som verkligen ger effekt i din marknadsföring?

Har du koll på vad som verkligen ger effekt i din marknadsföring?

Alla företag med självbeaktning har genomgått (eller är mitt i) en digital transformation. Allt som man tidigare har gjort ska digitaliseras på gott och ont. Grunden för att uppnå effekt med sin kommunikation är att nå rätt målgrupp. Med smart kommunikation som skapar bra associationer till varumärket och bygger relation över tid kommer man förhoppningsvis […]

Läs mer

Intern förståelse – en utmaning för marknadsföringens effekt

Det debatteras flitigt i sociala mediegrupper och branschpress om den försämrade effekten av investeringar i marknadsföring. Vad beror det på? Vems är ”felet”? Debatterna blossar ofta upp när nya rapporter kommer ut som visar just på det faktum att marknadsföringens effekt har försämrats de senaste åren. Och utvecklingen är högst oroande. Dessutom ser vi också […]

Läs mer

Små ändringar kan ha stor effekt – testa!

Vi ökade antalet inkommande leads med 11% genom att ändra ett ord i rubriken på vår uppdragsgivares webbplats. Ett enda litet ord.   Det var på sidan där besökarna helst skall lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter med syftet att vår uppdragsgivare ska kunna återkomma med ett kostnadsförslag. Eller kanske en prisindikation?   Kostnadsförslag eller prisindikation […]

Läs mer

Effektiv marknadsföring som har gett effekt.

Ordet effekt är lite lurigt, det händer att man blandar ihop effekt och effektivitet. Vissa undrar kanske vad skillnaden är, är det någon skillnad?   Det kan vi diskutera i oändlighet. Jag skrapar lite på ytan här för att ni själva ska börja fundera om ni er annonsering verkligen gett den effekt ni vill ha. […]

Läs mer
Hur bemöter man negativ feedback online?

Hur bemöter du negativ feedback online?

Vi har väl alla haft den där känslan av att vilja dela sin frustration när saker inte riktigt blir som man har förväntat sig. Att göra sin irritation allmänt känd gäller ju mestadels när vi tar del av upplevelser, resor eller service som vi inte tycker håller den standard vi önskar som, i alla kundservicemedarbetares […]

Läs mer

Ibland finns bara kännbara sanktioner kvar

Vid det här laget finns en mängd fällande uttalanden av Reklamombudsmannen Opinionsnämnd, RON mot annonsörer och influencers som hårdnackat vägrat att reklammarkera trots att det rimligen borde vara världens enklaste grej. Vissa influencers är överrepresenterade bland de fällande uttalandena. Ni vet vem/vilka, annars kan ni gå in och söka på Reklamombudsmannens utmärkta söksida.   Vad […]

Läs mer
Det finns fem mörka moln för byråbranschen.

”Det finns fem mörka moln för byråbranschen.”

Det här blogginlägget är det sjätte i en serie om olika annonsörers och byråers syn på utmaningar i dagens komplexa kommunikationslandskap. En intervju med Tom Beckman, global kreativ chef sen fem år tillbaka på Weber Shandwick, som är ett globalt PR-nätverk där Prime Sverige ingår. Tom har jobbat från New York men har precis flyttat hem […]

Läs mer

Får effektiv marknadsföring ta tillräcklig tid?

Det är viktigare än någonsin att bevisa effekten av marknadsföringsinvesteringar eftersom marknadsbudgeten idag ofta ska räcka till mer än tidigare. Men att få bevisad effekt på kort och lång sikt tar tid man ofta antingen inte har eller är villig att ge.   Marknadsbudgeten ska idag räcka till så mycket mer än tidigare – förutom […]

Läs mer