• Välkommen till
    Sveriges Annonsörers
    blogg

    Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

När den digitala marknadsföringen bara blir en trött kalops

Ute i matsalen minglas och skålas det. Det ges beröm för den fantastiska utsikten, den goda välkomstdrinken och den vackra dukningen. Plötsligt ursäktar sig värdparet; förklarar att de i all hast tvingats hämta färdigmat – trots att de anlitat en ”fullsvervicekock” för att arrangera festmåltiden. Värdparet bedyrar att de från början varit kocken till lags […]

Läs mer

Marknadsförare – använd samma språk som VD och CFO!

  För många är det dags för budget 2019. Du har ett stort och viktigt ansvar för att göra en budget som gör att du med kommunikationen driver och skapar bästa förutsättningar för att era gemensamma affärsmål nås. Ett viktigt delmål i budgetprocessen är att VDn, CFOn och andra i ledningsgruppen förstår vilket viktigt jobb […]

Läs mer
Artificial Intelligens

AI – Artificial Intelligens, mer än bara ett buzzword?

Jag är nere på Dmexco i Köln. Det är en enorm mässa för digitala medier med 40 000 besökare, 500 talare och 250 timmar föreläsningar. Om ni har missat att AI är på ingång så skulle ni inte göra det om ni var här. Det är otroligt många föreläsningar och företag på plats som inte […]

Läs mer

Hur är formen efter semestern?

Beach 2018 är över men vår hälsa hägrar alltid som ett mål i våra livspusslande-liv. Även om köerna och trängseln på gymmen alltid är som värst efter alla nyårslöften dristar jag mig till att gissa att det inte bara är jag som efter semestern tänkt att nu så …  Nämnda ”nu så-tanke” råkade i mitt […]

Läs mer
Tävla för att bli bättre

Tävla för att bli bättre!

Visst är den inre motivation den absolut bästa drivkraften? Jag är övertygad om att alla, eller nästan alla i fall har en liten tävlingsdjävul i sig och hela tiden vill bli lite bättre. Att då få kliva upp på prispallen och få det absoluta beviset genom att ta emot guldet är det ultimata beviset på […]

Läs mer

Köp aldrig medieutrymme från medier som inte har riktiga räckviddssiffror

Hur kommer det sig att så många ledande medier fortfarande lyckas sälja medieutrymme utan att relevant data finns tillgänglig, eller är ogranskad data från egna källor. Skulle du köpa en villa eller en lägenhet utan att få information om hur stor boendeytan är? Svaret är så klart nej. Men skulle du köpa medieutrymme i ett […]

Läs mer

4 tips hur du ökar effekten på Facebook

Känner du att det är svårt att nå ut på Facebook utan att köpa trafik? Det har blivit allt svårare att få organisk räckvidd på Facebook och marknadsförare måste hela tiden hitta nya kreativa sätt för att få ut sina budskap i det sociala nätverket. Om vi börjar med att gå igenom organisk trafik på […]

Läs mer

Grillkol och tändvätska till vrakpris!

Den extremt varma och torra sommaren resulterade bland annat i en rad skogbränder med fruktansvärda konsekvenser. Redan tidigt in på sommaren utfärdades grillförbud i skog och mark, och i vissa områden även på egen tomt. Som en naturlig konsekvens valde en del butiker att stoppa försäljning av kol och tändvätska. Trots grillförbud fanns det butiker […]

Läs mer
Bli en ännu bättre beställare

Bli en ännu bättre beställare

Reklamlegendaren David Ogilvy har sagt: ”Consumers don’t think how they feel, say what they think or do what they say.” En undersökning från Lumene Research säger att om en annons visas mindre än en sekund kommer bara 25 % att komma ihåg den. Om du lyckas öka denna siffra till mellan en till två sekunder […]

Läs mer
Politisk reklam

Så kan politiska reklamen nå fram

”Reklam- Nej tack”. Reklamblockerare. Premium-abonnemang. Sätten att hålla reklamen på en armlängds avstånd blir allt fler. Reklamkritiken allt mer utbredd. På några år har svenskens ogillande mot reklam växt sig starkare. Idag säger varannan att den är negativ till reklam. Ser vi till attityden till den politiska reklamen har den även fått en släng av […]

Läs mer

5 bästa tipsen på hur man organiserar marknadsavdelningen

En av de vanligaste frågorna jag får är; ”Hur organiserar man en marknadsavdelningen smart”?  Och självklart finns det ett antal bra lösningar, men här är en enkel modell och mina bästa tips när du ska skapa en bra marknadsavdelning. Modellen kan givetvis öka och minska i både sid-och djupled, beroende på om man är en […]

Läs mer

Vad händer med chefen som inte kan?

18 januari 2007. Steve Ballmer intervjuas i CNBC om hans tankar kring Apples nya telefon. Ni minns intervjun, annars – se den igen här! Ballmers skrattande, hånfulla svar blev snabbt ett klassiskt skolboksexempel på hur dum den ser ut som inte förstår vart utvecklingen är på väg. När Jens Welin förra sommaren kom hem till Sverige efter fyra år […]

Läs mer
Sida 1 av 512345