• Välkommen till
    Sveriges Annonsörers
    blogg

    Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

MagentoLive Europe 2018

Sveriges Annonsörer Utsikt – MagentoLive Europe 2018

Vi var på Magento Live i Barcelona måndag till onsdag denna vecka för att bevaka de senaste e-handelstrenderna. VAD var det för event? Magento Live är Magentos årliga event där alla partners samlas för att nätverka och höra de senaste nyheterna om deras e-handelslösning. Årets stora nyhet var att Adobe har köpt Magento och alla […]

Läs mer
12 tips för ett givande byrå- och kundsamarbete

12 tips för ett givande byrå- och kundsamarbete

”Hur utvecklar man ett givande byrå- och kundsamarbete?” Det var temat för ett  frukostseminarium som vi på Sveriges Annonsörer arrangerade i förra veckan. Vi gjorde det tillsammans med Regi och närvarande var våra medlemmar och medlemmar från Komm.   Pia Grahn från Regi berättade om att de har analyserat de senaste tre årens Årets Byrå-studier […]

Läs mer
Sex tips för bättre intervjuer

Sex tips för bättre intervjuer

Hjälte, bov eller expert? Arketyperna skulle kunna vara hämtade från vilken Hollywood-film som helst, men finns även i journalistikens värld. För rent krasst har ofta media rollen klar för dig när de ringer, och det är din roll att spela den på bästa sätt. Hjälte, bov eller expert. Nyheter är myter i en modern skepnad* […]

Läs mer

Bli vän med en blomkruka

Som digital rådgivare rekommenderar jag alltid alla att titta på siffror och data. Gissa inte, brukar jag säga, utan låt dina kunder/besökare berätta för dig vad som fungerar bäst. De sitter på svaret! Fungerar det bäst med en röd eller en svart knapp? Är det fler som lockas av rubriken ”Våra tavlor” än ”Förgyll väggen”? […]

Läs mer

Utförsäljning eller rea, eller kanske både och?

Alla går vi väl runt och letar efter bra klipp som gynnar plånboken?! I marknadsföring förekommer titt som tätt uttryck som ”rea”, ”utförsäljning” och ”konkursutförsäljning” och andra liknande uttryck. Anledningen är att dessa uttryck skapar förväntningar hos oss mottagare att vi kan köpa produkter till förmånliga priser. Vem vill inte göra en bra affär? Mot […]

Läs mer
Sveriges Annonsörer Utsikt Conversion Jam

Sveriges Annonsörer Utsikt – Conversion Jam

Vi var på seminariet Conversion Jam 2018 där runt 500 experter inom webbkonvertering samlats för att få inspiration om hur vi kan optimera kundresan på nätet. Vad var det för event? Conversion Jam är ett av världens största event, hålls här i Sverige, med handplockade internationella talare som delar med sig av sina bästa tips […]

Läs mer

Sveriges Annonsörer Utsikt – Förtroende- och Maktbarometern

Sveriges Annonsörer Utsikt Vi var på middag med Medieakademin där Förtroendebarometern och Maktbarometern presenterades. Det här tog vi med oss. Vad var det för event? På Bokmässan släpper Medieakademin för andra året i rad Maktbarometern – en unik kartläggning av vilka som har makten i våra sociala medier. Det är en gedigen genomgång, där de […]

Läs mer
Ärlighet

Sanningssägarna – den nya reklamtrenden

Vi är komplexa varelser. Kanske därför gör vi också saker mycket mer komplext och invecklat än vad det kan, och borde vara.   Vi i branschen har länge haft en förmåga att krångla till saker och ting. Linda in saker. Kanske är det ett arv av gamla modeller. Kanske är det ett resultat av att […]

Läs mer
digital

”Vi måste bli mer digitala”

Under flera år har jag hört personer på höga positioner säga att vi måste bli mer digitala. Att slänga ur sig det uttalandet visar vilken digital inkompetens man själv har. Låt mig dra en metafor för att ge er en bild (vi finnar älskar metaforer). Att säga att jag vill bli mer digital är ungefär […]

Läs mer

När den digitala marknadsföringen bara blir en trött kalops

Ute i matsalen minglas och skålas det. Det ges beröm för den fantastiska utsikten, den goda välkomstdrinken och den vackra dukningen. Plötsligt ursäktar sig värdparet; förklarar att de i all hast tvingats hämta färdigmat – trots att de anlitat en ”fullsvervicekock” för att arrangera festmåltiden. Värdparet bedyrar att de från början varit kocken till lags […]

Läs mer

Marknadsförare – använd samma språk som VD och CFO!

  För många är det dags för budget 2019. Du har ett stort och viktigt ansvar för att göra en budget som gör att du med kommunikationen driver och skapar bästa förutsättningar för att era gemensamma affärsmål nås. Ett viktigt delmål i budgetprocessen är att VDn, CFOn och andra i ledningsgruppen förstår vilket viktigt jobb […]

Läs mer
Artificial Intelligens

AI – Artificial Intelligens, mer än bara ett buzzword?

Jag är nere på Dmexco i Köln. Det är en enorm mässa för digitala medier med 40 000 besökare, 500 talare och 250 timmar föreläsningar. Om ni har missat att AI är på ingång så skulle ni inte göra det om ni var här. Det är otroligt många föreläsningar och företag på plats som inte […]

Läs mer
Sida 1 av 512345