Blogg2020-02-06T14:53:49+01:00

Sveriges Annonsörers blogg

Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

Det viktigaste ordet i din marknadsplan har tre bokstäver

23 september, 2020|Tags: , |

Många marknadsförare är just nu mitt uppe i arbetet med marknadsplanen för nästa år. Den ska säkerställa att rätt prioriteringar görs och att marknadsföringsinsatserna därmed får en tillräcklig budget så att det finns rimliga chanser att nå de uppsatta målen. Och visst är ROI viktigt, men det är inte det viktigaste ordet när du ska planera för det kommande året.

Riskerar inbound marketing att rasera B2B-företagets varumärke?

11 september, 2020|Tags: , , , |

B2B-företagets rykte – en varumärkesfråga. En av de mest kända B2B-annonserna genom tiderna publicerades 1958 av McGraw-Hill och utsågs samma år till en av årets tio bästa av Business Week. I annonsen ser vi bilden av en tidstypisk man som med bister uppsyn påpekar för en tänkt säljare, mottagaren av budskapet, att han inte har en aning om vem denne är.

Riskmaximera inte nu!

22 april, 2020|Tags: |

I alla tider har vi försökt förutse risker och faror för att undvika dem så långt det går. Vi vaccinerar oss mot sjukdomar. Samhället har byggt skyddsrum, om kriget kommer. Vi har brandvarnare och brandsläckare, ifall elden kommer lös.

Vi som bloggar för Sveriges Annonsörer

Hanna Riberdahl

Hanna Riberdahl, Vd

Mina blogginlägg handlar om viktiga medlemsfrågor. Det handlar om hur man hanterar arbetet med marknadsföring, strategier, marknadsplanering och målsättning, vikten av att hitta rätt balans mellan långsiktig varumärkesbyggande och kortsiktig konverteringsdriven marknadsföring samt mätning, effekt och vikten av att marknadsföra marknadsföring.

Tobias Eltell, Jurist

Som jurist arbetar jag med rådgivning, utbildning och opinionsbildning. Mina blogginlägg har i regel reklamjuridisk anknytning men kan utöver det handla om nästan vad som helst. Eftersom juridiken lever i stora och små sammanhang, hela tiden och överallt blir mina blogginlägg en spegling av vårt annonsörklimat och hur det påverkar konsumenter, näringsidkare, vår demokrati och samhället i stort.

Max Apéria

Max Apéria, Byråvalsrådgivare

Sedan 13 år är jag Sveriges Annonsörers byråvalsrådgivare. Jag hjälper våra medlemmar med frågor om kommunikationsbehov, byråstrukturer och byråval. I mitt bloggande lyfter jag framförallt fram hur man skapar givande samarbeten mellan kund och byrå, vad det är som gör att ett samarbete fungerar som ett partnerskap och hur det därmed skapar resultat.

Carin Fredlund

Carin Fredlund, gästbloggare och skribent för Marknadsinsikter

Jag är är journalist och skribent för Marknadsinsikter – Sveriges Annonsörers fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt. I mitt bloggande kommer jag ta upp speciellt intressanta delar ur Marknadsinsikter, utveckla, analysera och fördjupa. Jag kommer också ta upp vad som händer i branschen och ge dig som läsare lite av mina erfarenheter och tankar.

Peter Mackhé

Peter Mackhé, Medieexpert

Mina blogginlägg berör alla typer av mediefrågor där jag ger tips till annonsörer om hur man kan få bättre effekt, framförallt i de digitala kanalerna. Det kan handla om räckviddsfrågor och kommunikation via Facebook, till hur man tar fram den bästa Power Point-presentationen.

Niklas Briselius

Niklas Briselius, Jurist

I min roll som jurist på Sveriges Annonsörer arbetar jag med rådgivning, utbildning och opinionsbildning. Mina blogginlägg handlar främst om de legala utmaningar inom marknadsjuridiken som annonsörerna har. Inspirationen till inläggen kommer från omvärlden genom utredningar, lagförslag eller andra aspekter som annonsörerna behöver förhålla sig till.

Till toppen