• Välkommen till
    Sveriges Annonsörers
    blogg

    Varje vecka bloggar våra experter och gästbloggare. Du får tips, råd, inspiration och tankar om aktuella ämnen inom kommunikation och marknadsföring.

Ibland finns bara kännbara sanktioner kvar

Vid det här laget finns en mängd fällande uttalanden av Reklamombudsmannen Opinionsnämnd, RON mot annonsörer och influencers som hårdnackat vägrat att reklammarkera trots att det rimligen borde vara världens enklaste grej. Vissa influencers är överrepresenterade bland de fällande uttalandena. Ni vet vem/vilka, annars kan ni gå in och söka på Reklamombudsmannens utmärkta söksida.   Vad […]

Läs mer
Det finns fem mörka moln för byråbranschen.

”Det finns fem mörka moln för byråbranschen.”

Det här blogginlägget är det sjätte i en serie om olika annonsörers och byråers syn på utmaningar i dagens komplexa kommunikationslandskap. En intervju med Tom Beckman, global kreativ chef sen fem år tillbaka på Weber Shandwick, som är ett globalt PR-nätverk där Prime Sverige ingår. Tom har jobbat från New York men har precis flyttat hem […]

Läs mer

Får effektiv marknadsföring ta tillräcklig tid?

Det är viktigare än någonsin att bevisa effekten av marknadsföringsinvesteringar eftersom marknadsbudgeten idag ofta ska räcka till mer än tidigare. Men att få bevisad effekt på kort och lång sikt tar tid man ofta antingen inte har eller är villig att ge.   Marknadsbudgeten ska idag räcka till så mycket mer än tidigare – förutom […]

Läs mer
Hur bra syns du på Google?

Hur bra syns du på Google?

Att man har koll på sin data är förstås superviktigt. Utan tydliga mål och omfattande mätning om vad som sker med den trafik som skickas till webbplatsen är det mycket svårt att utvärdera den. Var kampanjen vi körde i lokaltidningen förra månaden bra? Eller vilken effekt skapade vårt senaste nyhetsbrev? Är det värt pengarna vi […]

Läs mer
Les Binnet till TV4 screening 25 september En nyanserad dialog behövs Maila tidplan ich kallelser till TV4 och alla partners "Så mycket bättre"-bandet på plats moderator och om möjligt en sidekick till ev R kanske Petter. Seminarium med TV4 med en spännande talare ev Mark Ritzen eller ett nytt AdDay. Hur kan man mäta contextuell miljö Hur når jag ut? Var syns jag? I vilken context? Låt oss reda upp oredan kring influencers följare och räckvidd

Låt oss reda ut oredan kring influencers följare och räckvidd

Alla influencers och influencernätverk talar om hur många följare de har och hur många de når med sina inflytelserika personer. Låt oss reda ut begreppen och skillnaden mellan följare och räckvidd.   Alla medier har olika typer av räckviddsmätningar där man kan få siffror på hur många som läser, tittar eller besöker olika medieslag. Vi […]

Läs mer

Den falska reklamen

Reklam och marknadsföring som företeelse ligger inte alltid på topp. Om det är något vi vet är det att reklamtröttheten finns där och riskerar att tillta. Vad som bidrar till reklamtröttheten är givetvis många faktorer men en sak som i vart fall inte hjälper till är om man som mottagare blir lurad av budskap och […]

Läs mer

5 heta tips hur du annonserar i säkra annonsmiljöer ”Brand Safety”

Ingen kan ha missat debatten om YouTube och att annonsörers varumärke har hamnat i en olämplig kontext. Det kan t.o.m. vara rent skadligt för företaget om det sprids vidare i exempelvis sociala medier och man debatterar hur okänslig man är som annonsör.   Den stora frågan är går detta att förhindra? Svaret är självklart ja. […]

Läs mer

När ska vi sluta vara ”doers” och bli den som bryr sig

Förmågan att sälja sina produkter eller tjänster hårdnar och konkurrensen blir allt större för många företag. Alla är nu mer eller mindre online. För konsumenten som vill börja bilda sig en egen uppfattning om varor och tjänster när de är i behov av en produkt eller tjänst är varumärke, produkt- eller tjänsteinformation bara en sökning […]

Läs mer
Nya digitala annonsformat skapar spännande möjligheter för smart kommunikation

Nya digitala annonsformat skapar spännande möjligheter för smart kommunikation

När vi talar om digital annonsering pratar vi ofta om banners, video, sponsrat sök och Facebook som har blivit de etablerade digitala annonsplatserna.   Detta håller på att förändras i snabb takt då användarnas digitala användande har flyttat till nya platser. Absolut vi läser fortfarande nyheter på etablerade sajter och vi söker när vi kommer […]

Läs mer
Hur åberopar vi influencers i vår marknadsföring? Och vad kan det få för konsekvenser?

Hur åberopar vi influencers i vår marknadsföring? Och vad kan det få för konsekvenser?

Hur åberopar vi influencers i vår marknadsföring? Och vad kan det få för konsekvenser? Att anlita influencers för att lyfta sina produkter och tjänster är vanligt. En ständigt återkommenade fråga är och har varit var gränsen går mellan yttrandefrihet och reklam, dvs. när går influencern över gränsen från vad som är yttrandefrihetsrättsligt tyckande till reklam. […]

Läs mer

Digitalisering är ute, tillsammans och anpassning är det senaste.

I december skrev jag ett inlägg om hur handeln förändras. Att man skyller på oförmågan att förutse digitala trender. En kort tid därefter fick en händelse mig att känna mig som en sierska med en potentiellt mycket lukrativ verksamhet framför mig. I mellandagarna basunerades det ut att två av Sveriges största butikskedjor för leksaker tvingades […]

Läs mer