12 tips för ett givande byrå- och kundsamarbete

”Hur utvecklar man ett givande byrå- och kundsamarbete?” Det var temat för ett  frukostseminarium som vi på Sveriges Annonsörer arrangerade i förra veckan. Vi gjorde det tillsammans med Regi och närvarande var våra medlemmar och medlemmar från Komm.

 

Pia Grahn från Regi berättade om att de har analyserat de senaste tre årens Årets Byrå-studier och identifierat intressanta nyckelfaktorer till ett gott och framgångsrikt samarbete. Och helt klart går utvecklingen i Sverige åt rätt håll. Landets kommunikationsköpare är allt mer nöjda med sina byråer. Det visar NKI-indexet i Årets Byrå-studien tydligt, där landets byråer får allt bättre omdömen från sina kunder de senaste åren. Samtidigt minskar bytesbenägenheten bland landets kommunikationsköpare. När Regi har frågat kunderna ”Har du under det senaste året funderat på att byta ut din byrå” så svarar 14% av kunderna ja på frågan. Bara förra året var den siffran 18% och 20% innan dess.

 

Allt detta är väldigt glädjande enligt mig. Ett samarbete bör fungera som ett partnerskap mellan kund och byrå. Min erfarenhet är att den bästa och mest framgångsrika kommunikationen skapas på lång sikt, där kund och byrå löser kommunikationsproblem tillsammans, och delar på ansvaret för att samarbetet ska fungera på bästa sätt.

 

I ett nytt samarbete så tar det tid att lära känna varandra. Byrån ska kanske lära sig en ny kategori, lära känna ett nytt företag och framförallt så ska ni båda parter lära känna varandra som människor. Det tar tid, kanske uppåt ett år. Och sen tar det tid att tillsammans bygga en gemensam kunskap som man gör genom alla de kommunikationsaktiviteter som genomförs. Ju mer ni lär er tillsammans, desto effektivare kommer marknadskommunikationen att fungera.

 

Att ofta byta byrå blir dyrt. Det tar tid att skola in nya konsulter. Det blir ett hattande i kommunikationen och man tappar tempo. Det finns en större risk för att varumärket kommer tolkas på olika sätt med nya byråer ombord.

 

Men hur ska man göra för att lyckas skapa ett långsiktigt samarbete mellan kund och byrå? Här nedan följer mina 12 råd hur man kan skapa de bästa förutsättningarna.

 

1.  Definiera byråns uppdrag och parternas olika ansvar i samarbetet. Var tydlig med krav och förväntningar på varandra. Bygg partnerskapet.

2. Definiera vad ett framgångsrikt samarbete är för er.

3. Lär känna varandra. Dela med er av kunskap.

4. Se över hela organisationen för samarbetet. Tydlig rollfördelning.

5. Var tydlig med beslutsprocessen (veta vs bestämma).

6. Utveckla en involverande arbetsprocess där ni löser problem tillsammans och skapar utrymme för utveckling.

7. Skapa en gemensam syn på varumärket.

8. Utveckla en inspirerande briefmodell och jobba fram briefen tillsammans mellan kund och byrå.

9. Förankra strategi och kommunikation i kundens organisation.

10. Definiera syftet för kommunikationen, vilken roll den ska ha och syftet för varje aktivitet.

11. Sätt kommunikationsmål. Utvärdera kommunikationen tillsammans mellan kund och byråer. Utnyttja investeringarna och bygg gemensam kunskap över tid.

12. Utvärdera och utveckla samarbetet mellan kund och byrå metodiskt och frekvent. Hitta förbättringspunkter.

 

Av Max Apéria
max.aperia@annons.se

Max Apéria