4 tips hur du ökar effekten på Facebook

Känner du att det är svårt att nå ut på Facebook utan att köpa trafik?

Det har blivit allt svårare att få organisk räckvidd på Facebook och marknadsförare måste hela tiden hitta nya kreativa sätt för att få ut sina budskap i det sociala nätverket. Om vi börjar med att gå igenom organisk trafik på Facebook. Den organiska räckvidden på Facebook är idag så låg som mellan 2 till 6 procent beroende på typen av inlägg, enligt amerikanska studier. Räckvidden fortsätter dessutom att minska då Facebook vill att vi ska köpa mer trafik så att de kan tjäna ännu mer pengar.

”Stora företagssidor som har fler över 500 000 som gillar deras sida har den lägsta organiska räckvidden, desto fler följare desto sämre organisk räckvidd”

Det du gjorde för några år sedan fungerar inte lika bra längre på Facebook.

Över 60 miljoner företag har en Facebooksida idag, men bara ca 4 miljoner av dessa är aktiva annonsörer. Facebook vill få de övriga 56 miljonerna som inte annonserar idag att börja göra det, ett sätt är att minska den organiska räckvidden i algoritmerna.

Många företag har fastnat i det som fungerade för några år sedan och jobbar med Facebook på samma sätt som tidigare. Man hoppas att om man gör ännu fler inlägg kommer den organiska räckvidden plötsligt komma tillbaka, men det kommer inte hända. Du kan dock förbättra din organiska räckvidd avsevärt med några enkla insatser.

Här har du fyra snabba tips hur du kan öka räckvidden på Facebook

1. Publicera inlägg som är anpassade för att skapa en dialog
Alla marknadsförare vill ha inlägg som delas och gillas så mycket som möjligt. När användare läser ditt nyhetsflöde på Facebook, vill du att de förutom att läsa även skall gilla, dela och kommentera så att den organiska räckvidden förbättras.

”Du vill att man skall få upplevelsen – det här måste jag dela vidare i mitt nätverk”

Ju fler reaktioner, kommentarer och delningar dina inlägg får, desto bättre blir räckvidden på Facebook. Detta gäller för både organiska och betalda inlägg.

Vad är det då man gillar, delar och kommenterar? Det är inte när du lägger upp ett inlägg med en torr produktnyhet. Sociala medier handlar om människor och det som man gillar delar man gärna vidare och kommenterar till sina vänner på Facebook. Personliga inlägg som andra kommenterar får alltid stor spridning.

”Hur gör man då som marknadsförare för att uppnå organisk räckvidd?”

Lyft fram människorna i ditt nätverk istället för att försöka prata om förträffligheten med din produkt eller tjänst. Gör ditt nätverk till dina ambassadörer.

För 15-20 år sedan visade de flesta marknadsundersökningar att det viktigaste skälet att man bytte bank, försäkringsbolag eller att man valde just den produkten eller tjänsten var en personlig rekommendation.

Denna personliga rekommendation går att återskapa i sociala medier.

2. Kommunicera med din publik i realtid
Se till att engagera din publik, eftersom det är en del av det som håller dem kvar och får dem att komma tillbaka till din Facebook-sida. Det finns riktlinjer för hur man håller en god konversation i sociala medier.

När människor lämnar en kommentar, se till att svara så snart som möjligt så att de får en bekräftelse och fortsätter att kommentera – se till att svara på ALLA kommentarer.

Lyft fram de som delar och kommenterar dina inlägg, kommentera gärna och tacka för att få igång en konversation som ger en ännu större spridning. Lägg till reaktioner istället för en vanlig ”gilla” då Facebook prioriterar dessa högre i sina algoritmer när du svarar de som har kommenterat dina inlägg.

Kom ihåg att Facebook älskar att belöna inlägg som har fått högt engagemang. Försök skapa inlägg som lever under en längre tid som flera kan kommentera flera dagar efteråt. Blanda dina inlägg med dagsaktuella händelser med saker som kan leva vidare under en längre tid. Då ser du till att vara aktuell i nyhetsflödet samt att du har inlägg som kan kommenteras och delas långt senare efter det att de har publicerats.

3. Testa hur du får organisk trafik innan du börjar annonsera
Testa och analysera vilka inlägg som fungerar bäst organiskt innan du börjar köpa trafik. När du ser vilka inlägg som funkar bäst organiskt, då vet du vilken typ av inlägg som du bör lägga dina pengar på.

Testa olika typer av inlägg och se vad som ger bäst effekt organiskt, utvärdera noggrant vilka inlägg som fungerar bäst innan du börjar annonsera. Då kommer dina köpta Facebookinlägg att få en klart bättre räckvidd då du har tagit reda på vad som fungerar bäst.

Video är en strategi hos Facebook där algoritmerna ger bättre spridning om du använder deras videoverktyg, du kan enkelt tredubbla engagemanget hos din publik jämfört med att bara använda vanliga text- och bildinlägg.

Om man jämför med YouTube-video som delas på Facebook, eller om du lägger en inbäddad video direkt i Facebook kan du öka räckvidden 10 gånger jämfört med en länk bort från nätverket. Facebook prioriterar inbäddad video i sina algoritmer – använd Facebooks videoverktyg för att öka din synlighet.

4. Öka räckvidden genom att köpa trafik
Nu är det dags att börja betala för att öka räckvidden för ditt innehåll och förbättra din ROI i Facebook-marknadsföring avsevärt. I stället för att boosta allt, skall du ta vissa strategiska val för att förstärka ditt organiska innehåll som har fungerat bra med dina Facebook-annonser. Skapa segment och rikta din annonsering till rätt publik, se till att kommunicera med rätt personer när du köper trafik.

För vissa tjänster kan ditt mål vara att öka kännedomen genom fler visningar och större engagemang, med en video till exempel. Men med andra inlägg vill du kanske få folk att klicka på en länk så att du kan driva trafik till din webbplats. (Kom ihåg att ha en Facebook pixel som har testats så att du kan mäta dina insatser).

När du väljer dina inlägg, bestäm hur du vill fördela din budget. För att uppnå bästa resultat, sprid ut din annonsering och undvik att lägga hela din budget på bara ett inlägg.

Sammanfattning

Testa olika hypoteser under en tid för att se vad som fungerar bäst för dig på Facebook. Gör en grundlig analys om vilka som är i målgruppen för din produkt eller tjänst, skapa segment i Facebook så att du når rätt publik. Ha en kontinuerlig närvaro och skapa en dialog samt svara på alla frågor. Betala för rätt typ av inlägg till rätt publik.

Av Peter Mackhé
peter.mackhe@annons.se

Peter Mackhé