Ingen kan ha missat debatten om YouTube och att annonsörers varumärke har hamnat i en olämplig kontext. Det kan t.o.m. vara rent skadligt för företaget om det sprids vidare i exempelvis sociala medier och man debatterar hur okänslig man är som annonsör.

Den stora frågan är går detta att förhindra? Svaret är självklart ja.

Vi på Sveriges Annonsörer har tagit fram en guide för digital annonsering som hjälper dig som annonsör att bli ännu bättre på att vara tydlig kravställare när du annonserar digitalt. Ett kapitel i guiden berör just området Brand Safety.

För att du ska kunna känna dig trygg i din digitala annonsering och att ditt varumärke inte ska exponeras i olämpliga miljöer har vi tagit fram Fem snabba tips:

1. Arbeta med trygga partners – medier och mediebyråer – som har ett system för att förhindra att ditt varumärke hamnar i olämpliga annonsmiljöer.

2. Ta fram en white list/black list. Arbeta helst med så kallade vita listor där du listar vilka annonsplatser ditt varumärke exponeras i, om du behöver större räckvidd kan du även använda en svartlista som blockerar olämpliga annonsplatser. Risken med svarta listor är att de snabbt blir inaktuella då de kriminella nätverken är snabba att upprätta nya webbplatser.

3. Om du är en större annonsör anlita en tredjepartsleverantör som granskar din digitala annonsering, systemen spindlar av alla annonsplatser för att hitta olämplig kontext och blockerar annonsplatser i realtid. Behöver du hjälp att hitta leverantör kontakta oss på Sveriges Annonsörer så kan vi tipsa dig.

4. Granska all digital annonsering veckovis, kräv listor från din mediebyrå eller programmatiska leverantör och gå igenom dessa för att se om ditt varumärke har hamnat i olämpliga annonsmiljöer och i en kontext som rimmar illa med företagets värderingar. Ha ”kvartssamtal” med din leverantör för att blockera dåliga annonsplatser och för att optimera din annonsering.

5. Var inte rädd att be om hjälp, ställ frågor och var påläst, då blir du en bättre beställare. Börja med att lusläsa vår ”Guide för digital annonsering” och se till att du har checkat av det som går. Det finns mer att göra utöver vår guide, men se till att du i alla fall har check på den.

För att bli bättre måste man hela tiden vara påläst och nyfiken, kom på seminarier och utbildningar. Är du medlem hos Sveriges Annonsörer ingår detta och du får även ställa frågor till oss så hjälper vi dig att hitta bra partners för att optimera din digitala annonsering.

Av Peter Mackhé
[email protected]

Peter Mackhé

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar