En bra magkänsla bygger på att man har tillgång till data och gör en bra analys så att man hela tiden kan lära sig av kundernas beteende och optimera sina insatser i realtid. Vi har som annonsörer mer data tillgängligt än någonsin förr, men samtidigt nedlusas vi som konsumenter konstant av irrelevanta budskap.

Ingen marknadschef kan ha undgått att hälften av alla medieinvesteringar idag är digitala. Pengarna följer användarna och mediekonsumtionen är allt mer digital i dagen samhälle. Detta avspeglar sig i allt vi gör: Vi pratar med våra barn via Snapchat och vår adressbok har blivit digital. Våra vänner finns på Facebook och våra affärskontakter på LinkedIn.

Den bästa marknadschefen är den som har bäst insikter baserat på data samt analys och optimerar sina kampanjer efter kundens villkor. För att göra detta måste man förstå och kunna hantera de digitala verktygen som finns på marknaden idag.

Här kommer mina fem hetaste tips för dagens marknadschef som vill använda de digitala verktygen på marknaden för att ge sina kunder det bästa erbjudandet.

1. Data och analys.

Er befintliga kunddata och digitala analys är era kunder som talar med er i realtid. Varje gång ni har en transaktion eller en kontakt brukar detta loggas i era system, likaså med er Google Analytics visar i realtid vad man besöker på er sajt och när. Genom att koppla ihop analog data, digital data och analytics kan ni i realtid följa vad som ger bäst effekt och med hjälp av detta öka eller minska era insatser samt allokera era resurser där det ger bäst avkastning.

Med enkel korsning av alla datapunkter kan ni få många insikter som ni tidigare har gissat er fram till. Börja med att göra olika korskörningar manuellt för att hitta vilka saker som korrelerar med varandra för att i steg två – när ni har hittat de viktigaste sambanden – systematisera rapporter.

2. Marketing Automation.

Detta kan låta oerhört komplicerat för många, men egentligen är det väldigt enkelt och rätt utfört ger det otroligt bra effekt. Istället för att bara mailbomba och trycka ut samma budskap till alla i sociala medier och andra kanaler, använd den data som ni har på ett smart sätt. Marknadsförare tenderar ofta att bli flockdjur och när alla andra kör ”Black Friday”-kampanjer skall man vara med, risken är att effekten uteblir då man inte kommer igenom i mediebruset och kundernas mailbox.

Använd istället enkel data som era kunder har gett er som exempelvis personnummer där ni kan skicka en födelsedagshälsning med ett erbjudande och rabattkod, kundvärde och produktkoder så att ni ger erbjudanden i rätt prisklass och segment, kundresan och hur lång relation ni har haft så att ni differentierar er kommunikation beroende på hur länge man har varit kund. Allt detta går att automatisera via e-post, sociala medier och alla andra tangeringspunkter som ni har med era kunder.

Genom att använda befintliga data kan jag garantera att ni ökar effekten med tvåsiffriga tal.

3. Content Marketing och SEO.

Att sökmotorsoptimera handlar om att bäst svara på frågan man ställer till Googles sökmotor och för att göra detta måste man skriva vassa texter som svarar på de frågor som era kunder ställer. För att Google skall hitta ditt företag måste de sökorden som människor söker efter finnas på er hemsida på ett bra strukturerat sätt. Dels skall det vara användarvänligt så att man lätt kan ta till sig det man sökte efter. Är det strukturerat och användarvänligt gillar även Googles algoritmer det och ni kommer att komma långt upp i deras sökmotorranking.

Det är helt enkelt så att har ni inga bra texter som svarar på kundernas frågor, ja då kommer er SEO inte heller vara bra. För att komma långt upp i sökmotorträffarna måste man ha en bra content-strategi.

4. Sociala medier-strategi.

Det går inte att undvika att ha en bra närvaro i sociala medier idag då det är världens största mediekanal. Att ha en bra sociala medier-strategi är både svårt och enkelt. Det svåra är att bygga upp och underhålla sin publik. Men det är samtidigt ganska enkelt. Har man ett starkt varumärke har de flesta människor en relation med er, har ni inte ett starkt varumärke kan ni skapa en relation med personer som är i er målgrupp.

Det stora felet som många marknadsförare gör när de använder sociala medier är att de tar traditionella reklamkampanjer och trycker ut dem på sin publik. Kom ihåg att sociala medier är ett ställe där man vill vara social. Använd denna unika kanal och lyft fram personerna som jobbar på ert företag och era kunder snarare än att försöka sälja era produkter och tjänster.

Om ni börjar lyfta fram personer kommer ni se att spridningen av era budskap kommer att öka enormt mycket jämfört med om ni bara hyllar era produkter.

5. Segmentering och A/B-tester.

Att kommunicera samma budskap till alla borde vara tjänstefel i dagens digitala värld då det är så enkelt att segmentera sina kunder baserat på data och kommunicera unika budskap till olika kundgrupper. Trots detta är det allt för många som är lata och inte orkar göra det enkla att bara dela upp kunderna i olika segment.

Börja med att dela upp alla kunder i 5-10 olika grupper och ha ett generiskt budskap som ni kommunicerar med alla som ni brukar göra och dela upp era segment i A/B-grupper där ni provar att kommunicera något skräddarsytt och personligt till respektive segment så kommer ni att se vilken enorm ökning ni får.

När man väl har börjat med A/B-tester inser man att man aldrig blir färdig med att optimera. Det är otroligt roligt att testa olika hypoteser och se vad som ger bäst effekt. Efter en tid har man samlat många lärdomar och får bättre effekt i all den kommunikation som man gör.

Den marknadschef som är bäst på att använda data och analysera sina insatser är den som garanterat har bäst magkänsla och snabbt kan få bra effekt.

Av Peter Mackhé
[email protected]

Peter Mackhé

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar