7 myter om SEO

Jag har en nära vän som nyligen startade en blogg. Häromdagen ringde min vän och frågade om jag kunde titta på trafiken från Google för den hade ökat markant. Jag kikade runt och det var tydligt att vid ett visst datum hände något. Jag frågade henne om just det datumet och förutom att det hade snöat en hel del så kunde vi inte riktigt komma på vad det var. Sen helt plötsligt trillade polletten ned, det var den dagen jag klagade på att jag inte kunde läsa hennes inlägg i mobilen och hotade med sluta läsa bloggen om inte min vän genast ändrade inställningar. Nu pratar vi visserligen inte några enorma trafikmängder men den mer eller mindre fastställda sanningen om att det tar minst 6 månader att se någon skillnad i söket kändes som en sanning som behöver bli ifrågasatt.

De flesta, jag tror till och med att jag vågar påstå näst intill alla företag som bedriver någon slags business är väl medvetna om att det där med SEO är bra att hålla på med. Men det är inte lika många som vet hur. Som med mycket annat lämnar vi över ansvaret till en extern leverantör håller tummarna för att det ska gå bra, läser hummande kvartalsrapporten vi får av byrån, gör en mental note om att jag ska googla några av de där orden. För uttrycket ”the best way to hide a dead body is page two at Google” är som alltid aktuellt.

I alla samarbeten med externa leverantörer är det beställningen som är nyckeln till tillfredställande resultat och goda relationer. För att du ska bli en bättre beställare tänkte jag bena ut vissa myter kring SEO så att du vid nästa kvartalsrapport kan glatt sätta på dig Brasse Brännströmhatten och utropa FEL FEL FEL.

#1 – Desto fler länkar desto bättre!
Det gällde absolut när jag började jobba med SEO. Jag hade KPI’er på att få ett visst antal inlänkningar per månad. Men idag är det inte alls ett numbers game. Men visst är det viktigt med länkar så länge de är relevanta. Därför är det en idé att direkt fråga er byrå hur just er sidas länkprofil ser ut och är det dags att klippa några onödiga länkar som ligger och skräpar?

#2 Användarupplevelsen är irrelevant
FEL, FEL, FEL! Googles mål är att skapa en bra upplevelse för sin kund så att de återkommer, som vilken annan business som helst. Därför är det viktigt att ha koll på sidans prestanda med laddningstid, hur många sidvisningar och hur länge stannar läsaren, hur långt ned i innehållet skrollar läsaren och bounce rate. Alla de här parametrarna påverkar hur pass bra upplevelsen blir för googlaren så därför viktigt.

#3 – Pop-ups förstör ranking
FEL FEL FEL, ja och lite rätt. Pop-ups som stör användarupplevelsen där användaren måste klicka bort den för att komma åt innehållet är inte att rekommendera. Men en pop-up som inte gör att du inte kan läsa det du vill sägs inte ha någon påverkan.

#4 Keyword, keywords, keywords
Det här med keywords, eller nyckelordsoptimering har helt gått över styr. Det gäller i innehåll, rubriker och metataggar. Det går inte att lura google så är det bara. Den känner direkt av när det är någon som tror att den är ett smartass och använder ord onödigt många gånger för att de tror att det ska öka rankingen. I och med att Google dessutom satsar mer och mer på röststyrt sök har algoritmerna helt skrivits om för att anpassa sig efter det. Det handlar mer om att vara träffsäker på fraser som kan svara på en fråga. Algoritmerna som är AI styrda lär sig nyanser efter hand och benar ut vad som är relevant och vad som är rent strunt prat.

#5 Bilder = design tjafs
Nej det stämmer verkligen inte. Just bilder brukar vara en lågt hängande frukt att börja jobba med internt. Det är viktigt att förstå sökmotorerna kan inte se bilder men de kan läsa text. Genom att namntagga eller ge filnamn till alla bilder och placera dem i en kontext där man i texten refererar till namntaggningen eller filnamnen har du genast förklarat för google algoritmerna att du är högst relevant och bör vara högst upp på listan.

#6 Metataggar – helt onödigt
Återigen om vi tänker på vad Google är ute efter. De vill ge en sådan bra upplevelse till googlaren så att den fortsätter att förlita sig på denna sökmotor för att hitta info om allt från var du kan köpa p-skivor till hur du blandar ihop grönkålssmothies. När du googlar fram något och du sitter där i sökfältet letar du efter ett tecken för att du direkt ska komma in på den sidan som besvarar din fråga. Där är metataggar viktigt för de kommer att öka CTO’n (click through rate för den oinvigde) vilket visar google återigen, yes du börjar förstå – att du är relevant.

#7 – Mobilanpassat – nej vi är en desktop produkt
Det är ingen nyhet att vi mer och mer sitter fastklistrade vid våra mobiltelefoner. Jag läste att vi i genomsnitt tar upp våra mobiler 150 ggr per dag. 2015 lanserad Google algoritimen ”Mobilegeddon”. Den är byggd att belöna sidor som är mobilanpassade. Den bästa lösningen för användarupplevelsen är att bygga om till en responsiv site. Då behöver man inte fundera så mycket mer på var man möter kunden för oavsett kommer innehållet att storleksanpassas efter behov.

Lycka till!

Av Lin Eriksson Nordström
lin.nordstrom@annons.se