AI – Artificial Intelligens, mer än bara ett buzzword?

Jag är nere på Dmexco i Köln. Det är en enorm mässa för digitala medier med 40 000 besökare, 500 talare och 250 timmar föreläsningar. Om ni har missat att AI är på ingång så skulle ni inte göra det om ni var här. Det är otroligt många föreläsningar och företag på plats som inte fokuserar på något annat.

Jag tror de flesta av er har börjat nosa på AI och kanske till och med börjat skissa på en strategi. Om ni inte har gjort det tycker jag att ni ska börja titta på det. Den allmänna konsensusen är att det är inte bara ett buzzword utan det kommer mer och mer påverka hur vi fungerar i vår vardag. Det finns en oro att AI kommer att ta människors jobb men efter att ha lyssnat på flera fantastiska talare från Amazon, Credit Suisse, Deutsche Telecom, Spotify och Birds on mars så kan jag lugna oroliga själar med att det handlar mer om att ge oss tid till att tänka. Vi behöver inte lägga energi på nitty gritty utan låt machine learning ta hand om det så att du kan slänga upp fötterna på skrivbordet och just tänka. Visst låter det ljuvligt?! AI är inte speciellt bra på att skapa varken kampanjer eller konst från grunden. Den har inga emotionella egenskaper och den kan inte dra slutsatser av information som inte finns där. Det är vad vi människor gör.

Karl Bunch från Amazon berättade ett exempel från en arbetsplats. Rob kommer in och frågar om Lisa är tillbaks från semestern. Tim svarar ” jag såg en röd Lamborghini på parkeringsplatsen. Slut på konversation. Om vi hade velat få svaret från en dator hade den fortfarande hackat mellan datapunkterna Lisa och Lamborghini men aldrig kommit fram till slutsatsen ja Lisa är tillbaks från semestern för hennes bil står på parkeringen. Men det här är samma man som i en bisats vänder sig mot himlen och säger ”sorry Alexa I know you are listening” när han just förklarat att datorer inte har känslor.


Vad är då AI bra för? Den hjälper människor att analysera, optimera och låsa upp plus använda ny data. Om ni börjar fundera på er egen vardag kommer ni att inse att ni redan är en del av ett ekosystem där AI jobbar hårt för att underlätta för oss. Det vanligaste är ditt Spotify-konto . Lyssnade du på en ny artist nu i veckan? Kanske till och med från ett helt nytt land? Tacka AI! Data har analyserat ditt beteende, vad du gillar, vad du inte gillar och tittar sedan på några andra av de flera hundra miljoner datapunkter som finns om dig och har kommit fram till att den här användaren gillar Amy Whinehouse, då borde hon även gilla Adele och Aretha Franklin vilket såklart är helt sant.

Vad som är intressant i det här är att det smittar av sig på andra branscher. Att vi får otrolig användarvänlig service på Spotify och Netflix gör att vi även vill ha det när vi handlar på Ica.se eller är inne på Internetbanken. Varför ska jag när jag investerar mina pengar på Avanza inte kunna få likadana rekommendationer som i fallet med Spotify? AI vet att jag är kvinna och gillar fonder med en trygg lite edge, då finns ett mönster av att köpa inte helt lyckade klädjätteaktier. Det borde väl inte vara så svårt att hjälpa mig lite där och säga ”hey you like H&M why don’t you try this”?

AI kommer aldrig att kunna lösa världens alla problem. Det är vi som skapar problemen och det är vi som löser dem. Men vi kan få lite hjälp på traven med datapunkter som hittar sammanhangen och visar hur vi ska använda det som redan har hänt till att göra något ännu bättre. Alexa kommer aldrig att plocka upp Legobitar som ligger på golvet men hon kan påminna mina barn om och om igen så slipper jag tjata. Och bara det är en anledning att omfamna Alexa som årets julklapp.

Av Lin Eriksson Nordström
lin.nordström@annons.se

Lin Eriksson Nordström