Blogg


”Det känns som det finns en agenda som driver att det inte går att bygga emotionell digital kommunikation.”

Det här är en intervju med Tobias Franzén och Robin Hallgren från The Amazing Society (TAS). TAS startade för åtta år sedan. Sociala medier hade precis slagit igenom på allvar och utifrån det såg Tobias och Robin en stor möjlighet att skapa en byrå som skulle hjälpa företag att marknadsföra

Läs mer
Vad kan man förvänta sig av byrån?

Vad kan man förvänta sig av byrån?

Gör kommunikationen sitt jobb? Lyfter varumärket? Eller, är det kanske dags att byta byrå? Fast är det verkligen den som är problemet?…

Läs mer

Reklam som berör många – eller riktade budskap som förföljer dig överallt i det digitala?

Reklambranschen har historiskt varit cool. Man jobbade med stora kända varumärken och gick ut med breda kampanjer som skulle beröra många människor…

Läs mer

Känns det rätt att finansiera olagliga sajter? Är du beredd att ta smällen?

2015 uppmärksammade Sveriges Annonsörer att förvånansvärt många annonsörer låg på olagliga sajter med banners och sina varumärken. Sajterna man annonserade på ägnade…

Läs mer
Utmaning – öka effekt och minska reklamtrötthet

Utmaning – öka effekt och minska reklamtrötthet

Det fortsätter att debatteras flitigt i sociala medier och branschpress om den försämrade effekten av investeringar i marknadsföring. Nu visar det sig…

Läs mer
Anna Qvennerstedt och Silla Levin, fotograf Niklas Palmklint

”Idag är det inte lika givet att ett stort varumärke behöver hjälp av en reklambyrå.”

Det här är en intervju med Silla Levin och Anna Qvennerstedt på Forsman & Bodenfors. Silla är VD i Sverige och Anna…

Läs mer
Är allt alltid marknadsföring?

Är allt ”alltid” marknadsföring?

I slutet av förra veckan kom ännu en dom rörande influencermarknadsföring. Lustigt nog gällde det även denna gång en influencer på bokstaven K som Konsumentombudsmannen (KO) valt att stämma för att skapa ytterligare praxis på området. I det aktuella fallet handlade det om 30 inlägg som influencern lagt upp på

Läs mer
Dags att göra om och göra rätt

Dags att göra om och göra rätt

Så här i början av ett nytt decennium kan det vara läge att summera vad det gamla lärt oss och vad vi kan ta med till det nya. En mycket trist insikt är då den kris för kreativitetens möjligheter som pågått och förvärrats under 10-talet. Peter Field sammanfattade det i

Läs mer

När 3:e-partskakorna försvinner måste du som annonsör tänka om helt

Du har säker läst rubrikerna om ”cookiedöden” men inte reflekterat så mycket på det då det är mer en teknisk fråga. Men detta är absolut en högaktuell fråga för alla marknadsförare som annonserar digitalt då allt man gör idag bygger på tredjepartkakor (eller pixlar). Låt mig förklara vilka delar av

Läs mer
Reklammarkering i sociala medier

Reklammarkering i sociala medier

Var ser genomsnittskonsumenten reklammarkeringen bäst? Några veckor före jul kom den efterlängtade Kissie-domen från Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD). Det var i september 2016 som bloggaren Kissie (Alexandra Media AB) stämdes av Konsumentombudsmannen, KO. KO ansåg att Alexandra i två blogginlägg och ett Instagraminlägg hade brustit i reklammarkering i samtliga tre

Läs mer

”Vi måste förtjäna människors öga och öra.”

Blogginlägg nummer nio i en serie om olika annonsörers och byråers syn på utmaningar i dagens komplexa kommunikationslandskap. Det här är en intervju med Göran Åkestam. Göran, som är copywriter i grunden, har jobbat med reklam i över 40 år bl.a. på byråerna Aggerborgs och Rönnberg & Co. Han är

Läs mer
Grillkol och tändvätska till vrakpris!

Grillkol och tändvätska till vrakpris!

Den extremt varma och torra sommaren resulterade bland annat i en rad skogbränder med fruktansvärda konsekvenser. Redan tidigt in på sommaren utfärdades grillförbud i skog och mark, och i vissa områden även på egen tomt. Som en naturlig konsekvens valde en del butiker att stoppa försäljning av kol och tändvätska.

Läs mer