Jag vill börja årets första krönika med att koppla tillbaka till (tillbakablickar är ju poppis så här i nyårstider) något som Peter Mackhé bloggade om i slutet av september.

Han skrev att han hör personer på höga positioner säga att ”de ska bli mer digitala” men att det uttrycket är lika brett som att säga att man ”ska bli bättre på idrott”. Men vilken idrott? Jag skulle vilja flika in i det och påstå att jag hör och träffar många, oavsett position, som ofta konstaterar ”… att jodå, vi jobbar digitalt”. Lite som diskussioner gällande träning så här års. ”Jodå, jag har börjat träna … ( …i januari och februari. Men sen brinner träningskortet inne.)

Som rådgivare blir vi ofta kontaktade för att göra digitala genomlysningar. En digital PT (personlig tränare) för företag kallar vi oss ibland. När vi påbörjar vårt arbete, bland annat genom att ställa frågor och analysera data och statistik, så är det inte för att sätta någon på pottkanten eller belysa hur ”otränad” man är. Utan för att snabbt ge tips och råd kring vad som direkt kan förbättras för att pågående insatser och digitala satsningar ska få bättre avkastning och effekt. Vilka aktiviteter ger er mest tillbaka?

Att spendera sin marknadsföringsbudget på saker som inte ger resultat, kommunikation som inte går att mäta eller som aldrig följs upp är det ju ingen som vill göra. Desto roligare att se saker förbättras, nya möjligheter skapas och att helheten är under pågående positiv utveckling.

Det digitala kan självklart upplevas som en djungel. Allt man borde ta tag i eller kunna. Men vem räknar med att du ska kunna rabbla trebokstavsförkortningar som t.ex. SEO, SEM, CPC, ABM och ROI, som multiplikationstabellen? Det är heller inget som säger att du jobbar digitalt bara för att du kan stoppa in modeord som AI, Content Marketing, Social Selling och digital transformation i meningar för att låta som att du vet vad du pratar om.

Här kommer mitt nyårstips till dig:

Se till att det här året är året då du investerar i dig själv och att du skaffar dig rätt kunskap om det digitala och omger dig med personer eller samarbetspartners som kan hjälpa dig att komma framåt. Lite som den årliga investeringen i ett träningskort. Fast för hjärnan och för företaget!

Ta tag i det direkt nu i början av året, och varför inte ge dig själv ett nyårslöfte att sätta av tid varje vecka under resten av året. Utveckla dig själv och skapa förståelse och få kunskap om det som händer här och nu och det som är vår nya verklighet. Inga undanflykter. Det gäller oavsett om du jobbar mot B2C eller B2B. ”Våra kunder finns inte på internet så vi behöver ingen uppdaterad hemsida.” Så borde ingen med rätt kunskap någonsin säga idag. Koppla på ett analysverktyg av valfri leverantör så kommer du se att så inte är fallet. Oavsett om hemsidan har 500 besökare i veckan eller 5 000 besökare så är dessa potentiella eller befintliga kunder som vill er något. Då gäller det att er hemsida levererar det besökaren vill ha svar på eller hjälp med. För om inte NI gör det så finns det andra aktörer på marknaden med samma erbjudande/tjänster/budskap som fattat grejen och svarar på det behov som kunden söker efter.

Så börja året med att investera i dig själv genom att suga åt dig av all kunskap som finns och utveckla dig själv – allt finns ju digitalt!

Här kommer några tips, helt gratis, till dig för att kicka igång 2019:

Lär dig mer om digital marknadsföring, sociala medier och kända företags olika utmaningar och möjligheter genom att lyssna på intressanta personer som berättar i 81 intressanta avsnitt:
https://podcasts.nu/poddar/digitala-medie-podden

Ta del av en gratis marknadsföringsutbildning online och lär dig grunderna inom marknadsföring med hjälp av Google:
https://learndigital.withgoogle.com/digitalakademin

Utmana dig själv, gå vidare och ta certifieringar om CV:et behöver putsas till:
https://learndigital.withgoogle.com/digitalakademin/course/digital-marketing

Mycket kunskap delas via LinkedIn, sök efter och gå med i grupper som handlar om digital marknadsföring, följ personer som delar med sig av sin kunskap. Glöm inte att dela med dig av dina egna frågor, funderingar och även lärdomar så har du snart ett starkt nätverk där ni tillsammans hjälper varandra framåt i det digitala.

Av Maria Wimnell

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar