”Det behövs fler varumärkesledare”

Svart utanför gardinerna.
Vi ligger i sängen.
Täcket upp mot hakan.
En röst i mörkret bryter tystnaden.
”Har de bestämt vem som ska leda landet än?”
Frågan kommer från min dotter.
”Nej älskling, inte än. De diskuterar.”
Vi somnar om.

Det politiska läget har varit, låt säga, omväxlande, för att se på det med positiva ögon de senaste månaderna. Eller ja, de senaste åren. ”Det är bara käbbel” är ju ett numera klassiskt uttalande från valrörelsen 2014. Och senaste valrörelsen blev ännu käbbligare.

Det blev medierna som definierade valdebatten där partiledarna jagade räckvidd. Debatt efter debatt. Vallades mellan scenerna likt charterresenärer vallas från flygplatsen till baren. De ställde upp. De hade inte kraft att mobilisera en valrörelse. Mätningar avlöste varandra och partierna åkte hiss upp och ned. Men, det är lättare att komma upp i rankingar än att få röster.

Det visade sig på valdagen. Mediernas retorik är å sin sida spelteoretisk. De vill rapportera avvikelser. Är det någon som går ens lite plus blir det ”xx-effekten”. Och vi människor är till stora delar flockdjur. Vi gör som andra gör. Bandwagoneffekt. Ser någon ut att vara framgångsrik och gå mot seger röstar vi på hen.

I en osäker värld premieras tydlighet. Och ska vi tro medierna lever vi i de osäkraste av tider. Och inte är det politikerna som kommer rädda oss. De käbblar. Istället blir det upp till oss. Annonsörer. Näringslivet. Unilever sa det redan i Cannes Lions för något år sedan ”Politikerna har inte resurser. Konsumenterna har inte makten. Kvar står annonsörerna med makt, tid och pengar.”

Som företag finns det allt att vinna på att vara tydlig. På att vara personlig. Och på att stå för något. Är det något vi kan ta med oss från valet är det att personlighet och tydlighet lönar sig. Lex Annie Lööf.

Jag tror fler företag skulle tjäna på att likna partier när det kommer till just delen med att ha en partiledare. Varumärkesledare. En som leder varumärket, i ur och dur. Som andas, drömmer, lever varumärket. Som inte (bara) är chef. Utan ledare. Typ Petter Stordalen. Typ Amelia Adamo. Typ Isabella Löwengrip. Att bygga ett varumärke handlar om att skapa en tydlig identitet. Det handlar om tonläge, profil och budskap. Vem är varumärkesledaren hos er, och hur kan ni växla upp det arbetet? Var tjejen mot tjuren. Stå för något.

Detta blev för övrigt mitt sista blogginlägg, snart går jag över till att bli pressansvarig på Blocket. Tack för att du hängt med i spalterna.

 

Av Tero Marjamäki
tero.marjamaki@annons.se

Tero Marjamäki